امیرعبداللهیان اعلام کرد: آمادگی ایران برای میزبانی نشست سران آستانه

double-quot تهران - جارپرس - در دیدار امروز حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
کد خبر : 76316
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آذر 1400 - 23:20
امیرعبداللهیان اعلام کرد: آمادگی ایران برای میزبانی نشست سران آستانه

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، در این دیدار امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر روابط راهبردی دو کشور بر ضرورت تمرکز ویژه بر ارتقاء روابط اقتصادی و تجاری یاد کرده و اظهار داشت، تبادل هیات های مختلف در سطوح عالی طی چند ماه گذشته، افتتاح اولین مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در خارج در دمشق و برگزاری نمایشگاه بازرگانی ایران در سوریه در هفته گذشته که همراه با سفر وزیر صمت انجام شد از عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای  گسترش همه جانبه روابط فی‌مابین حکایت دارد.

وزیر امورخارجه با محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه، حضور نظامی نیروهای بیگانه بدون هماهنگی و اجازه دولت سوریه را عامل ناامنی در منطقه و خصوصا در سوریه دانست.

امیر عبداللهیان با اشاره به ساز و کار آستانه به عنوان تنها ساختار کارآمد فعلی برای حل و فصل سیاسی موضوعات تحمیل شده به سوریه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی سران آستانه در تهران در سال آینده میلادی را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان را بخشی از راه حل سیاسی این کشور دانست و بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه تاکید نمود.

امیرعبداللهیان ضمن استقبال از تصحیح سیاست های برخی کشورهای عربی و غربی نسبت به سوریه، عادی سازی روابط  معدودی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را اشتباهی راهبردی و مخل صلح و ثبات در منطقه دانست.

رئیس دستگاه سیاست خارجی همچنین با توجه به توافقات بسیار خوب صورت گرفته طی این سفر و همچنین سفرهای قبلی ایشان به دمشق و فراهم آمدن مقدمات ضروری، از توافق دو طرف برای تنظیم دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک، به عنوان یک گام بلند رو به جلو در فعال سازی بیش از پیش روابط یاد کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین در زمینه برگزاری کمیسیون  مشترک همکاری‌های اقتصادی با حضور وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس ایرانی کمیسیون در آینده نزدیک در دمشق توافق کردند.

در این دیدار فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن تشکر از حمایت های تهران از مردم و دولت سوریه، و با اشاره به اهمیت کلیدی روابط دمشق و تهران، ملاقات روسای جمهور دو کشور را نقطه عطفی در روابط دانست و اظهار داشت با اتمام مقدمات لازم این ملاقات انجام خواهد شد.

وزیر امورخارجه سوریه با تبیین آخرین وضعیت میدانی و سیاسی سوریه، از تجاوزات مستمر اسرائیل و حضور نظامی و تحریم های غیرقانونی ایالات متحده به عنوان نقض حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور و منبع اصلی نا امنی و فشار اقتصادی به آن کشور نام برد و تاکید کرد،  ملت سوریه با مقاومت همه جانبه خود این توطئه ها را شکست خواهد داد.

فیصل مقداد تاکید کرد تحریم های  آمریکا علیه سوریه و ایران برخلاف تمام قواعد انسانی، مردم دو کشور را هدف گرفته است.

وی همچنین ضمن مرور پروژه های اقتصادی فی ما بین، اظهار داشت میزان روابط اقتصادی، همخوان و همتراز با روابط راهبردی دو کشور نیست و دمشق آمادگی دارد برای ارتقاء این روابط، همکاری های همه جانبه ای با تهران داشته باشد.

وی با اشاره به کیفیت بالای کالاهای ایرانی و توان فنی و دانش ممتاز شرکت های ایرانی، خواستار تداوم تماس های بخش های خصوصی و دولتی دو طرف شد.

دو طرف در این دیدار بر تنظیم نقشه جامع راهبردی روابط بلند مدت دو کشور تاکید کرده و مقرر نمودند گروههای کارشناسی دو طرف بر این امر متمرکز شوند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.