0 نظر
115 بازدید

امید به عملکرد مراکز علمی درطرح ازدیاد برداشت از میادین نفتی

double-quot
تهران – جارپرس – عملکرد یکساله مناسب ۹ مرکز علمی و پژوهشی کشور در طرح ازدیاد برداشت از میادین نفتی با وجود نبود پیشینه کاری در این زمینه، نویدبخش استقبال دولت از ورود هر چه موثرتر سایر مراکز علمی و پژوهشی به عرصه های میدانی است.

کد خبر : 20011
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 8:43
امید به عملکرد مراکز علمی درطرح ازدیاد برداشت از میادین نفتی

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، فروردین ماه ۱۳۹۴بود که مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در قراردادی بی سابقه و به دنبال تکلیف برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، طرح انتقال و توسعه فناوری بخش بالادستی را شامل روش های بهبود تولید و همچنین ازدیاد برداشت از مخازن نفت (EOR/IOR) در ۲۰ میدان نفتی و گازی شامل ۵۲ مخزن، به ۷ دانشگاه و دو مرکز تحقیقاتی برتر کشور واگذار کرد. هدف از این واگذاری رشد بستر دانش بنیادی فناوری بود.
این طرح بسیار عظیم در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از طرح های اولویت دار سال ۱۳۹۵ تعیین شد و محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز نهم اسفندماه امسال پس از امضای ١٢ قرارداد پژوهشی دیگر در حوزه پایین‎دست صنعت نفت بین سه شرکت اصلی وزارت نفت و هفت دانشگاه و دو مرکز تحقیقاتی کشورمان، با قدردانی از اعتماد وزیر نفت به مجموعه علمی و تحقیقاتی، این موافقتنامه ها را که بین صنعت نفت و دانشگاه در صنایع بالادستی و پایین دستی منعقد شده بود، بی سابقه دانست.
بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم نیز پیش تر و هنگام گرفتن سکان این وزارتخانه پیگیری طرح ازدیاد برداشت از مخازن میدان های نفتی مشترک و همچنین بازیافت نفت را به منظور بهره گیری مناسب از این ثروت زیرزمینی یکی از اولویت های کاری خود اعلام کرده بود.
به گفته وی، حدود ۸۳۰ میلیارد بشکه نفت کشف شده در کشورمان وجود دارد که یک درصد افزایش ضریب بازیافت این ثروت زیرزمینی، افزایش هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه ای برداشت نفت را به دنبال خواهد داشت که با میانگین قیمت۴۰ دلار برای هر بشکه، حدود ۳۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور ایجاد خواهد کرد.
اما در مرحله نخست اجرای این طرح، میادین منتخب در چهار منطقه عملیاتی مربوط به شرکت های مناطق نفتخیز جنوب، نفت فلات قاره ایران، نفت و گاز اروندان، مهندسی و توسعه نفت، به تعدادی از مراکز علمی از جمله ۷ دانشگاه و دو مرکز پژوهشی کشور واگذار شد.
بر این اساس، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه صنعت نفت، انستیتو نفت دانشگاه تهران، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشکده ازدیاد برداشت به عنوان متولی انتقال فناوری به میادین نفتی کوپال‌، دارخوین، منصوری، سروش، کرنج، گچساران، آزادگان، اهواز و بی‌بی‌حکیمه انتخاب شدند.
میزان پیشرفت طرح ازدیاد برداشت از سوی دانشگاه ها، نحوه ارزیابی اقدامات مراکز علمی در میادین نفتی و چگونگی ورود سایر دانشگاه های کشور به این طرح و همچنین تغییر رویکرد قرارداد از سوی وزارت نفت به نتیجه محوری از جمله مسائلی است که پس از گذشت حدود دو سال از توافقنامه تاریخی دو وزارتخانه نفت و علوم مورد واکاوی قرار گرفته است.

**میزان پیشرفت طرح ازدیاد برداشت از سوی دانشگاه شیراز
طبق قرارداد وزارت نفت با ۹ دانشگاه و مرکز پژوهشی، مسوولیت میدان نفتی منصوری با دو مخزن بنگستان و آسماری به دانشگاه شیراز سپرده شده است.
مدیر مرکز ازدیاد برداشت نفت دانشگاه شیراز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان این که میدان نفتی منصوری در استان خوزستان، در فاصله ۵۰ کیلومتری از جنوب شرقی اهواز و حدود ۶۰ کیلومتری شمال خلیج فارس واقع است، افزود: این میدان از شمال غربی در همسایگی میدان نفتی اهواز، از غرب با میدان آب تیمور و از شمال شرقی در مجاورت میدان نفتی شادگان قرار دارد.
مسعود ریاضی ادامه داد: مخزن بنگستان یک مخزن کربناته است که تولید از آن بسیار مشکل و از میادین تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.
وی با بیان این که ضریب ازدیاد برداشت از مخازن ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است، اظهارکرد: اما از مخزن بنگستان در میدان منصوری تنها بین ۶ تا ۷ درصد برداشت نفت صورت می گیرد.
مدیر مرکز ازدیاد برداشت نفت دانشگاه شیراز با بیان این که طبق برآوردها بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد بشکه نفت است، افزود: اگر تنها یک درصد ازدیاد برداشت داشته باشی،م با قیمت میانگین هر بشکه ۵۰ دلار، ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ثروت بیشتر برای کشور خواهیم داشت.
وی ضمن تقدیر از عملکرد مناسب وزیر نفت، با اشاره به ایجاد بستر مناسب مغزافزاری و پرورش متخصصان حوزه نفت در طول دو دهه گذشته افزود: هم اکنون فارغ التحصیلان دانشگاهی متخصصی در کشور وجود دارند که با این قراردادهای جدید می توانیم ضمن به کارگیری نیروی بومی، ثروت بیشتری برای کشور تولید کنیم.
مدیر مرکز ازدیاد برداشت نفت دانشگاه شیراز تصریح کرد: یک گروه حدود ۱۵نفره هیات علمی و ۳۰ دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی از سوی دانشگاه شیراز برای انجام پروژه طرح ازدیاد برداشت نفت از مخازن مشغول به کار شده اند.
وی با بیان این که این پروژه ۱۰ ساله است و فازهای مختلف دارد، گفت: اردیبهشت امسال فاز یک آن آغاز شد که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن شامل فاز مطالعاتی و غربالگری انجام شده است و تنها باید گزارش آن ارائه شود که در صورت تایید، این فاز به تمام خواهد شد.
ریاضی با بیان این که برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان مقداری از ما زودتر شروع کرده اند و جلوتر هستند، گفت: البته ما با توان دانشگاه ها و هیات علمی موجود در سراسر کشور می توانیم ضمن جبران عقب ماندگی ها از آنها پیش بیافتیم.
به گفته وی، دانشگاه شیراز با سه مجموعه پژوهشی و دانشگاهی کشورهای مختلف، برای انجام بهینه پروژه ازدیاد برداشت از مخازن نفتی ملحق شده است و در حال حاضر از دانشگاه خارجی در کانادا و استرالیا مشاوره می گیرد، ضمن این که با شش مجموعه دانشگاهی داخل کشور نیز مشارکت دارد و هم افزایی می کند و یک شبکه دانش بنیانی از شرکت های داخلی و خارجی با محوریت دانشگاه شیراز برای پیشبرد کار و دستیابی به اهداف راه اندازی کرده است.
ریاضی در عین حال با اشاره به برخورداری دانشگاه شیراز از توانایی لازم برای انجام فازهای یک و دو که مطالعاتی و غربالگری است، اما انجام فاز سوم آزمایشگاهی را مستلزم وجود تجهیزات لازم و حمایت های بیشتر مالی دانست و گفت: برای انجام فاز چهارم کار به عنوان پایلوت طرح نیز نیازمند انتقال تجربه شرکت ها و دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر هستیم.
وی همچنین تصریح کرد: دانشگاه شیراز در کنار پروژه خود توانسته است با تاسیس یک شرکت دانش بنیان تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز در حوزه ازدیاد برداشت را بومی سازی و اقدام به ساخت آنها در داخل کشور کند و حتی امسال نیز جزء پنج شرکت برتر ایران شده که اگر حمایت ها به همین صورت ادامه پیدا کند، ما امیدوار هستیم صادرات نیز داشته باشیم.
مدیر مرکز ازدیاد برداشت نفت دانشگاه شیراز با بیان این که قرارداد وزارت نفت با دانشگاه ها در حوزه ازدیاد برداشت نفت از مخازن اوائل امسال دچار تغییراتی شد، تصریح کرد: به طوری که این قرارداد به جای انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی، نتیجه محور و معطوف به انجام کار ه بصورت پیمانکاری و کنتراتی شده است.
وی با بیان این که در قرارداد دیگر به اقدامات ریز دانشگاه ها پرداخته نمی شود و انتظار دارند که بعد از ۱۰ سال کار انجام شود، در عین حال یکی از مشکلات دانشگاه ها را ابلاغ نکردن رویکرد جدید و نهایی قرارداد ذکر کرد و گفت: ما با شرکت های خارجی هیچ گونه ساز و کاری نداریم و نمی دانیم چطور با آنها تعامل کنیم چرا که رویکردها مشخص نیست.

**میزان پیشرفت طرح ازدیاد برداشت از سوی دانشگاه صنعت نفت اهواز
شاهین کُرد مسوول اجرایی طرح ازدیاد برداشت میدان نفتی گچساران نیز با بیان اینکه با گذشت حدود دو سال از قرارداد ۱۰ ساله ازدیاد برداشت نفتی، پروژه کمتر از یکسال گذشته آغاز شده است، از اتمام فاز نخست طرح که همان فاز مطالعاتی و غربالگری است، خبر داد.
وی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا افزود: دانشگاه صنعت نفت اهواز هم اکنون آماده انجام فاز دوم یعنی مطالعات آزمایشگاهی و فاز سوم که صرفا آزمایشگاهی است، می باشد و اقدامات علمی و پژوهشی در شناخت نوع سنگ و سیالات زمین میدان انجام داده است.
مسوول اجرایی طرح ازدیاد برداشت میدان نفتی گچساران با تاکید براین که میدان نفتی گچساران از نوع کربناته شکاف دار است که خصوصیات آن به دلیل جنس نوع شکاف زمین نیز متفاوت است، کار روی این میدان را به لحاظ مطالعاتی سخت و مقداری پیچیده دانست.
وی با بیان این که این پروژه شامل سه فاز به ترتیب شناخت مسئله، شناخت راهکارها و نیز پروپوزال های فناوری است،
ادامه داد: فاز دوم تا سال آینده و کمتر از یکسال دیگر به اتمام می رسد و پس از آن فاز سوم را شروع می کنیم که حدود سه سال طول خواهد کشید.
مسوول اجرایی طرح ازدیاد برداشت میدان نفتی گچساران گفت: ما درقالب یک تیم سعی کرده ایم که از نیروهای متخصص دانشگاه صنعت نفت اهواز از جمله دانشجویان دکترا و فوق لیسانس استفاده کنیم، ضمن این که با شرکت های دانش بنیان نیز همفکری می کنیم اما هنوز کاری را عهده دار نشده اند.
وی با تاکید براین که دانشگاه صنعت نفت اهواز از توانایی لازم برای انجام بیشتر فازهای طرح ازدیاد برداشت از مخازن نفتی برخوردار است، گفت: با این که در قرارداد نیز پیش بینی شده است که از توان شرکت ها و شرکای خارجی نیز استفاده شود اما تا این مرحله از کار تصمیمی برای استفاده از شرکای خارجی نگرفته ایم.

**میزان پیشرفت طرح ازدیاد برداشت از مخازن نفتی از سوی دانشگاه آزاد
داود ثمری مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی نیز که ماموریت ازدیاد برداشت از میدان نفتی کرنج پارسی را عهده دار است، با بیان این که این میدان در استان خوزستان در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامهرمز و ۱۱۵ کیلومتری شرق اهواز واقع است، خاطرنشان کرد: میدان کرنج در سال ۱۹۶۳ با حفر چاه شماره یک کرنج کشف شد و تولید نفت از آن، یک سال بعد آغاز شد.
وی که با خبرنگار ایرنا سخن می گفت، ضمن تقدیر از وزیر نفت بابت بسترسازی در صنعت نفت برای اتکا به توان داخلی کشور، به قرارداد این وزارتخانه با ۹ مرکز دانشگاهی، پژوهشی اشاره کرد و گفت: وزارت نفت با انعقاد قرارداد با بخش علمی کشور برای آنها فرصت رقابتی برای انجام کارهای عملیاتی ایجاد کرد.
ثمری با اشاره به سابقه یکصدساله صنعت نفت در کشورمان، اتکای ایران به کشورهای خارجی در حوزه دانش فنی صنعت نفت را با وجود برخورداری کشور از دانشمندان و متخصصان این حوزه تاسف بار خواند و گفت: اگر به جامعه علمی و تخصصی کشور اعتماد شود و فضای لازم به آنها داده شود، به طور حتم منشا خدمات فراوانی برای کشور خواهند بود.
وی با بیان اینکه، برای میدان کرنج که در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است، چندین سناریوی مختلف مبتنی بر روش های فناورانه برای ازدیاد برداشت نفت از سوی دانشجویان این دانشگاه تعریف و طراحی شده است، افزود: به طور حتم پس از پشت سرنهادن تست های آزمایشگاهی از منظر اقتصادی اتفاق خوبی خواهد افتاد.
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فازهای قرارداد منعقد شده با وزارت نفت تحت عنوان غربالگری، مدل سازی، آزمایشگاهی، پایلوت و همچنین افزایش تولید، اظهارکرد: فاز یک مطالعاتی و روش های انجام کار به جهت این که نخستین تجربه کار با یک وزارتخانه است، تقریبا به اتمام رسیده و در حال حاضر ارتباط خوبی بین دانشگاه و شرکت های تابعه وزارت نفت ایجاد شده است.
وی با اشاره به تغییر رویکرد قرارداد از سوی وزارت نفت با دانشگاه ها و این که در قراردادهای نخست، بیشتر پروژه بر محور مطالعاتی رفع مشکلات قرار داشت، افزود: از شهریور تصمیم گرفته شد که قراردادها تغییر کند تا دانشگاه ها خیلی سرگرم امور صرف پژوهشی و تهیه پروپوزال نشوند و بیشتر نتیجه کار مهم باشد؛ این که چگونه می توانیم ضریب ازدیاد برداشت در مخازن نفتی را بالا ببریم.
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به عنوان مثال اگر ضریب برداشت میدان کرنج ۲۴ درصد است، با چه روشی می توانیم آن را به ۳۰ درصد برسانیم؛ میادین مشابه کرنج در کشور قطر وجود دارد و آنها با استفاده از روش های جدید فناورانه در حال برداشت زیاد نفت می باشند.
ثمری برداشت فعلی ۲۴ درصدی نفت از میدان کرنج را نسبت به سایر میادین بهتر دانست و با تاکید بر این که البته کار روی این میدان به نسبت میدان هایی که تولید از مخازن آنها زیر ۱۰ درصد است، سخت تر و پیچیده تر است، یادآور شد: افزایش برداشت حتی یک درصد نفت اضافی ، نیازمند روش های فناورانه جدید است.
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در عین حال با تاکید بر این که البته بعد از پسابرجام وضعیت ورود تکنولوژی به کشور ارتقا یافته است، افزود: شرکت های معتبر و توانمند حوزه نفتی این اجازه را یافته اند که با ایران همکاری کنند، لذا می توانیم شاهد یک اتفاق خوب در این حوزه باشیم.
وی با بیان این که عملکرد مراکز طرف قرارداد با وزارت نفت برای ازدیاد برداشت تقریبا یکسان است و تفاوت ها معنادار نیست، به تهیه دو نرم افزار از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برای میدان کرنج اشاره کرد و گفت: یکی از این دو نرم افزار دیتا بانک مناسب برای این میدان و دیگری طراحی نرم افزار جستجوی مخازن شبیه میدان کرنج در دنیا است.
ثمری ادامه داد: نرم افزار دیتابانک حاوی اطلاعات دو هزار و ۷۰۰ مخزن در دنیا با توجه به ۱۱ مشخصه ای است که هر مخزن می تواند داشته باشد، مانند خواص سنگ یا ویژگی های سیالی مخزن که با استفاده از این نرم افزار شما می توانید به اطلاعات مخازن شبیه کرنج دست پیدا کرده و با نحوه برداشت نفت از آنها آشنا شوید.
وی افزود: ما در فاز نخست موفق به شناسایی ۲۰ میدان شدیم که شباهت زیادی با میدان کرنج دارند؛ در فاز دوم نیز از بین این ۲۰ مخزن دو مخزن را شناسایی کردیم که بیشترین شباهت را با میدان کرنج دارند به طوری که یک مخزن در مکزیک و دیگری در امارات متحده عربی است.
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما در حال مکاتبه هستیم تا ضمن آشنایی با روش های استفاده ازدیاد برداشت از سوی کشورهای مکزیک و امارات، در حوزه دانش فنی تبادلات فنی خوبی هم ایجاد کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر این که فاز نخست کار تمام شده است و در غربالگری انجام شده به چهار روش در ازدیاد برداشت رسیده ایم، افزود: روش ها بایستی پایه گازی باشند، چراکه در بحث ازدیاد برداشت دو روش معقول از جمله تزریق آب و گاز وجود دارد که برای مخازن ما تزریق گاز است.
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که در روش های متناسب تزریق گاز نیز نانو ذرات یا استفاده از فوم به عنوان سناریوهای فناورانه برای تزریق در کلاهک گازی در میدان کرنج است، افزود: البته باید دید کدام یک از این روش ها میزان ۲۴ درصد ضریب برداشت را افزایش خواهند داد.
وی همچنین با بیان این که اختلاف ضریب برداشت در مخازن نفتی دنیا و حتی در ایران خیلی با یکدیگر متفاوت است، گفت: به طوری که میدان کرنج از نوع کربناته و دارای شکستگی زیاد است، لذا کارکردن در این نوع مخازن خیلی سخت است چراکه در برخی جاها مشکل آسفالتینگ وجود دارد و حتی در برخی قسمت ها به شدت با مشکل هرز رفتن گل و سیمان در دیواره مخازن روبرو هستیم که البته دو پروپوزال ما راجع به این موضوع است.

**وضعیت پیشرفت دانشگاه تهران در طرح ازدیاد برداشت از مخازن نفتی
اما یکی از میادین مهم کشور که ازدیاد برداشت آن به دانشگاه تهران سپرده شده است، میدان آزادگان در جنوب غرب در ۸۰ کیلومتری غرب اهواز و در نزدیکی شهر سوسنگرد، در مجاورت مرز ایران و عراق است و تاکنون چهار لابه تولیدی شامل سروک، کژدمی، گلدوان و فهلیان در این میدان شناسایی شده است.
محمدرضا رسایی مدیر طرح ازدیاد برداشت دانشگاه تهران در میدان آزادگان در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با بیان این که حجم ذخیره در جای نفت خام میدان آزادگان بیش از ۳۰ میلیارد بشکه تخمین زده شده است، افزود: میدان های نفتی آزادگان از میادین تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان می باشند که عملیات توسعه آن توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) انجام می‌گیرد.
وی با بیان این که در سرفصل های فعالیت های تعریف شده دانشگاه تهران پیشرفت مناسبی صورت گرفته است، افزود: با تشکیل حوزه های تخصصی، مسیر فعالیت های ۱۰ ساله خود را با هماهنگی با شرکت مهندسی توسعه نفت مشخص کرده ایم، به طوری که در اسفندماه جاری درصد پیشرفت کار اعلام و به تایید رسید.
رسایی با بیان این که میدان آزادگان به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده بود و برنامه های دو بخش با یکدیگر هماهنگ نبود، افزود: هرکدام از این بخش ها به صورت مجزا برای خود برنامه های توسعه جداگانه ای داشتند به طوری که آزادگان شمالی با چینی ها و آزادگان جنوبی تاکنون چند پیمانکار عوض کرده است که در حال حاضر توسعه آن در دست مهندسی توسعه نفت است.
مدیر طرح ازدیاد برداشت دانشگاه تهران در میدان آزادگان تصریح کرد: ما برای نخستین بار یک دیتا بانک متمرکز از اطلاعات دو منطقه شمالی و جنوبی میدان نفتی آزادگان ایجاد و این بانک را به پیمانکار شریک فرانسوی طرف قرارداد خود که ابتدای امسال فعالیت خود را آغاز کرد، منتقل کردیم.
وی با بیان این که میدان آزادگان چهار مخزن دارد و مخزن اصلی آن’سروک’ است، افزود: محوریت طرح را با همکار خارجی جلو برده ایم و از آنها خواسته ایم که دیتاها را به صورت توام بررسی و از ابتدا یک مدل یکپارچه زمین شناسی ارائه کنند.
رسایی با بیان این که کار زیادی روی بیش از ۱۵۰ چاه انجام شده است، به نبود یک مدل یکپارچه توسعه از میدان آزادگان اشاره و تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور با تلفیق داده های سه بعدی، نقشه ناهمگونی میدان را تهیه و توانسته ایم خط تولید پایه میدان آزادگان را ارائه کنیم که این به شرکت نفت توان می دهد که نقشه های توسعه خود را بهینه سازی کند.
وی ادامه داد: بر این اساس ما برای توسعه میدان از ابزاری بهره مند شده ایم که بر اساس آن می توان بهترین مبنای الگوی توسعه میدان نفتی را بررسی، ارزیابی و مطابق با آن با شرکت های خارجی کاندیدا برای توسعه میدان های نفتی مذاکره کرد.
مدیر طرح ازدیاد برداشت دانشگاه تهران در میدان آزادگان با اشاره به تفاوت میدان آزادگان با سایر میادین کشور گفت: میدان آزادگان در حال توسعه است در حالی که میادین سایر دانشگاه ها توسعه یافته و در حال کار حفاری می باشند، لذا حجم کاری ما به منظور جانمایی و بهینه سازی در طراحی چاه ها بسیار بیشتر است.
وی با اشاره به نوع زمین میدان نفتی آزادگان، با بیان این که به لحاظ زمین شناسی تنوعی از مخازن کربناته و ماسه سنگی وجود دارد، گفت: ما در این میدان با هر دو نوع مواجه هستیم به طوری که مخازن بالاتر از نوع کربناته و مخازن کژدمی و گلدوان در پایین آزادگان از نوع ماسه سنگی و رسی می باشند.
مدیر طرح ازدیاد برداشت دانشگاه تهران در میدان آزادگان ادامه داد: ضمن اینکه به لحاظ مشخصات سیال نیز نفت سنگین به همراه معضلات آسفالتینگ است که برای آن هم باید چاره اندیشی شود که یک برنامه مدون برای آن دیده ایم و در فازهای آتی به آن وارد خواهیم شد.

**توسعه همکاری شبکه های آزمایشگاهی ملاک ارزیابی عملکرد دانشگاه ها
سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز با بیان این که از ۲۰ میدان نفتی انتخابی تاکنون تنها ۹ میدان به دانشگاه ها واگذار شده است، خاطرنشان کرد: همانطور که در قرارداد ذکر شده است، واگذاری میدان های بعدی بر اساس عملکرد دانشگاه ها خواهد بود.
دکتر ابراهیم طالقانی با تاکید بر این که ارزیابی عملکرد دانشگاه ها به صورت سالانه از سوی وزارت نفت انجام خواهد شد، یکی از موارد مورد انتظار در حوزه تولید(Production) در اکتشاف و تولید E&P را ایجاد شبکه های پژوهشی داخلی و خارجی عنوان کرد.
وی تاکید کرد: بنابراین توسعه همکاری بین دانشگاه ها و توسعه همکاری بین شبکه های آزمایشگاهی موجود از جمله شاخص هایی است که برای بررسی عملکرد دانشگاه ها اندازه گیری خواهد شد.
سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در ادامه همچنین اظهارکرد: در حوزه اکتشاف (Exploration ) نیز همین فرایند را برای سال آینده برنامه ریزی خواهیم کرد به طوری که با تعدادی از دانشگاه ها در حوزه اکتشاف نیز قراردادهایی داشته باشیم و این برنامه را دنبال کنیم.

**در صورت موفقیت طرح، وزارت نفت از ورود سایر دانشگاه ها استقبال می کند
مدیرکل پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز در خصوص این که آیا این وزارتخانه با سایر دانشگاه های کشور نیز قراردادهای مشابه امضا می کند یا خیر، با بیان این که هنوز ۶۰ درصد از کار باقی مانده است و در شرایط فعلی نمی توانیم حجم بیشتری از دانشگاه ها را فعال کنیم، در عین حال لازمه این اتفاق را تسریع کار از سوی ۹ دانشگاه ها و پژوهشگاه طرف قرارداد با وزارت نفت دانست.
حمید آلادپوش در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با تاکید بر این که هنوز ۶۰ درصد از قرارداد اکتشاف و تولید (E&P) در حوزه بالادست باقی مانده است، اظهارکرد: هر اندازه عملکرد دانشگاه ها در اجرای قراردادهای موجود سریع و مناسب باشد، به طوری که بازخورد و نفع لازم را برای کشور داشته باشد، به وزارت نفت کمک خواهد کرد که برنامه ریزی لازم برای ورود سایر دانشگاه ها کشور به حوزه صنعت نفت را فراهم کند.
وی با بیان این که وزارت نفت تاکنون ۹ قرارداد در بخش بالادست و ۱۲ قرارداد در پایین دست با دانشگاه ها منعقده کرده و حجم وسیعی در بخش E&P به حوزه علمی کشور واگذار شده است، در عین حال گفت: به نظر می رسد باید مقداری صبر کرد تا این حجم کار آغاز شده به نتیجه برسد و اقدامات بعدی نیز با دقت و درایت همراه باشد.
مدیر کل پژوهش و فناوری وزارت نفت در ادامه اظهارکرد: آنچه در آینده در تصمیم گیری ما تاثیرگذار خواهد بود، نحوه عمل دانشگاه ها به مفاد قراردادهایی است که تاکنون منعقد شده است.
وی ادامه داد: پیشرفت و سازماندهی کار و همچنین مشخص شدن شرکت های همکار در دو سال آتی از سوی دانشگاه ها در طرح ازدیاد برداشت نفت از مخازن به طور حتم در ورود مراکز علمی به این حوزه اثرگذار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.