0 نظر
63 بازدید

امیدوارم اقدامات ۶ ماه گذشته دولت در سیاست خارجی استمرار یابد

double-quot تهران - جارپرس - یک دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه اقدامات و روند دنبال شده از سوی دولت و دستگاه سیاست خارجی در شش ماهه اخیر نسبت به آغاز به کار دولت مثبت و قابل توجه‌ است، اظهار امیدواری کرد که این اقدامات با قوت و جدیت دنبال شود و بهبود روابط با برخی کشورها استمرار و به کشورهای اروپایی نیز تسری یابد.
کد خبر : 126237
تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 15:37
امیدوارم اقدامات ۶ ماه گذشته دولت در سیاست خارجی استمرار یابد

به گزارش جارپرس از ایسنا، رضا فرجی‌راد درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم طی دو سال گذشته با بیان این‌که «نه می‌توانیم بگوییم دولت خیلی موفق بوده و نه این‌که در سیاست خارجی شکست خورده است» گفت: یک سیاست بینابینی را دولت در پیش گرفته است و اقداماتی انجام داده که بخشی از آنها مثبت تلقی می‌شود از جمله اینکه با بعضی همسایگان در خلیج فارس خوب کار شد.

وی ادامه داد: روابط با قطر و عمان قبلا هم خوب بوده است و روابط با امارات بد نیست اما با کویت تغییری در روابط نداشتیم و موفق‌ترین مورد توافق با عربستان بوده است. با پاکستان پیشرفتی در مقایسه با دولت قبلی نداشیم و البته در افغانستان طالبان همزمان با این دولت روی کار آمد که به نوعی رابطه‌ای تحمیلی را با این گروه که بر افغانستان حاکم شدند تجربه می‌کنیم. با کشورهای آسیای مرکزی بهتر از دولت قبل این دولت دارد کار می‌کند و اعتمادسازی خوبی در حال انجام است از جمله با تاجیکستان و ازبکستان کار خوب پیش می‌رود.

این کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است: در قفقاز و ترکیه خیلی فعالیت های دیپلماتیک راضی‌کننده نیست. شرایط با آذربایجان شکننده شده است و دشمنی خاصی با ایران پیدا کرده است که معتقدم باید هر چه زودتر به این وضعیت رسیدگی شود و برای آن راه‌حلی داشت. با ترکیه هم کار خاصی نسبت به دولت گذشته پیش نبردیم که با توجه به گشایش‌های اقتصادی و کم شدن فشار تحریم‌ها انتظار بود در روابط شاهد رشد بیشتری باشیم.

فرجی‌راد گفت: در عراق تعاملات‌مان خیلی تفاوتی نکرده است. برخی وزیران این دولت چندین بار گفتند که پول‌هایمان را از عراق گرفتیم و آزاد می‌شود اما شاهدیم مذاکرات در این باره هم‌چنان ادامه دارد، البته موانع زیادی بر سر راه دولت وجود دارد.

این دیپلمات گفت: ما می‌توانستیم با اروپا بهتر کار کنیم و با چینی ها با وجود توافق ۲۵ ساله انتظار می‌رفت کارهای بیشتری انجام شود. امیدواریم روابط با عربستان آنقدر خوب پیش برود که بتواند بر روی دیدگاه چین هم تاثیر بگذارد و برای سرمایه گذاری در ایران این کشور را راغب کند.

فرجی‌راد با تاکید بر اینکه در کل عملکرد دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی در این دو سال را مثبت می بینم، اظهار کرد: در مجموع روندی که دولت در پیش گرفته به ویژه با همسایگان در جنوب و غرب و نیز رویکردی که در چند ماه اخیر با آمریکا و اروپا در پیش گرفته است را مثبت ارزیابی می‌کنم. فکر می‌کنم دولت بعد از تنش‌هایی که سال گذشته در کشور داشتیم متوجه شده است که معیشت مردم شوخی‌بردار نیست و باید برای آن و تورم فکری اساسی کرد . معتقدم دولت باید سیاست خارجی خود را در بهبود روابط با همسایگان و اروپا سرعت بدهد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است: اروپا الان مساله آژانس و توافق برجام را با ایران دارد. معتقدم اگر کاری که جوزپ بورل داشت برای احیای برجام انجام می‌داد، انجام شده بود الان رابطه ایران با اروپا خوب شده بود و سرمایه‌گذاری خوبی از سوی این کشورها در ایران انجام می‌شد. حتی معتقدم در رابطه با عربستان بعد از توافق زودتر می توانستیم هماهنگی‌ها را انجام دهیم تا جلوی ضرر را هر چه زودتر بگیریم.

وی گفت که به طور کلی اقدامات مثبت را در شش ماه گذشته در سیاست خارجی شاهد هستیم و امیدوارم  مذاکراتی که به واسطه عمان با آمریکا در جریان است زودتر نتیجه دهد. معتقدم چینی‌ها هم منتظر همین توافق هستند که امیدواریم به زودی انجام شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.