امضای ۸ سند نخستین گام اساسی در بازسازی روابط ترکیه و روسیه

double-quot
مسکو – جارپرس – در نشست شورای عالی همکاری های روسیه و ترکیه به ریاست ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری دو کشور، هشت سند امضا شد که نخستین گام اساسی در بازسازی روابط آسیب دیده مسکو و آنکارا به شمار می رود.
کد خبر : 19869
تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1395 - 6:14
امضای ۸ سند نخستین گام اساسی در بازسازی روابط ترکیه و روسیه

به گزارش جارپرس، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز شنبه اعلام کرد: برنامه پنجساله همکاری های اقتصادی و بازرگانی، علمی-فناوری و فرهنگی روسیه و ترکیه از جمله اسناد امضا شده در حضور روسای جمهوری دو کشور بود.
یادداشت تفاهم میان وزارت خارجه روسیه و ترکیه در عرصه آموزش پرسنل، تبادل اسناد اطلاعاتی و توافقنامه همکاری میان وزارت فرهنگ دو کشور برای برگزاری سال های فرهنگی و گردشگری برای ۲۰۱۹ دو سند دیگر بود که در کاخ کرملین امضا شد.
روسیه و ترکیه همچنین پروتکل همکاری میان دادستانی های کل و وزارتخانه های دادگستری دو کشور را امضا کردند.
توافقنامه همکاری خبرگزاری های ایتارتاس و آناتولی، یادداشت تفاهم سازمان فدرال مالکیت های معنوی روسیه و سازمان نشانه های تجاری ترکیه و ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک از دیگر اسنادی بود که در نشست شورای عالی همکاری ها امضا شد.
در این نشست، همچنین موضوعات مهم دوجانبه و عرصه های همکاری های دو کشور به تفصیل بررسی شد.
پیش از نشست هم سران روسیه و ترکیه بدون حضور هیات های دو کشور درباره موضوعات دوجانبه و منطقه ای گفت وگو کردند.
پوتین در دیدار با اردوغان گفت: روابط روسیه و ترکیه به سرعت در حال بازسازی است و از این وضعیت خرسند هستیم.
وی همچنین به ادامه همکاری های دو کشور در عرصه سرمایه گذاری و اجرای طرح های بزرگ اشاره و بر لزوم توجه بیشتر به این بخش ها تاکید کرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز برای خرید هواپیماهای مسافربری جدید روسی «ام اس ۲۱» ابراز علاقه کرد.
وی افزود: بین دو کشور همکاری های نزدیکی در عرصه انرژی برقرار شده که در وهله اول شامل طرح خط لوله گاز جریان ترکیه می شود.
اردوغان همچنین به نیروگاه هسته ای در دست احداث آق کویو به عنوان طرح بسیار مهم با مشارکت روسیه اشاره کرد و افزود: آنکارا دائما روند پیشرفت و اجرای این طرح ها را پیگیری می کند.
اردوغان دیروز و برای دومین بار پس از آغاز بحران در روابط دو کشور که آذر ماه سال گذشته شکل گرفت و به روابط اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی مسکو و آنکارا آسیب بسیاری وارد کرد به روسیه سفر کرد.
پس از ساقط شدن بمب افکن روسی بر فراز سوریه در آذر ماه سال ۹۴ با شلیک موشک از جنگنده ترکیه ای که به مرگ یک خلبان روسی نیز منجر شد، همکاری های اقتصادی آنکارا و مسکو آسیب زیادی دید که شتاب بخشی برای بازسازی آن نیز یکی دیگر از محورهای سفر اردوغان به ترکیه است.
مناسبات مسکو و آنکارا پس از این واقعه به شدت تیره شد و روسیه روابط بازرگانی به ویژه در بخش کشاورزی و گردشگری را با ترکیه قطع کرد و سبب کاهش چندمیلیارد دلاری ارزش همکاری های اقتصادی دو کشور شد.
روند تیرگی روابط پس از نامه حدود چهارماه پیش اردوغان به پوتین که از سوی کاخ کرملین عذرخواهی اعلام شد، پایان یافت و مذاکرات سران و مقام های بلندپایه روسی-ترکیه ای نیز تحرک نسبی در روابط دو کشور را فراهم کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.