0 نظر
56 بازدید

امضای ۱۱ یادداشت همکاری بین عراق و مصر در سفر السودانی به قاهره

double-quot تهران - جارپرس - عراق و مصر در جریان سفر نخست وزیر این کشور به قاهره، ۱۱ یادداشت همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف امضا کردند.
کد خبر : 125334
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 خرداد 1402 - 20:25
امضای ۱۱ یادداشت همکاری بین عراق و مصر در سفر السودانی به قاهره

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از میدل ایست نیوز، فعالیت کمیته عالی مشترک عراق و مصر با ریاست محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر برگزار شد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، دو طرف روابط دوجانبه و شماری از مسائل و پرونده‌های مشترک را بررسی و بر توسعه همکاری مشترک بین عراق و مصر در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

در این نشست، فعالیت کمیته‌های هماهنگی و اجرایی مشترک و نتایج آن که منجر به امضای چندین یادداشت تفاهم مشترک شد، مورد بررسی قرار گرفت.

السودانی و مدبولی، صورتجلسه این نشست را امضا کردند و شاهد امضای ۱۱ یادداشت تفاهم مشترک در برخی از زمینه‌ها بودند.

یادداشت تفاهمی میان بانک مرکزی عراق و دستگاه توسعه پروژه‌های متوسط و کوچک در مصر برای همکاری در جهت توانمندسازی پروژه‌های کوچک و متوسط در جهت تحقق رشد اقتصادی امضا شد.

یادداشت تفاهمی نیز میان وزارت بازرگانی عراق و وزارت بازرگانی مصر برای همکاری در زمینه پیوستن به سازمان تجارت جهانی، یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری در حوزه دیپلماتیک و تبادل تجربه میان موسسه خدمات خارجی وزارت خارجه عراق و موسسه مطالعات دیپلماتیک وزارت خارجه مصر و یادداشت تفاهمی در زمینه مدیریت و مشاغل عمومی و خدمات مدنی میان شورای خدمات عراق و دستگاه مرکزی ساماندهی و مدیریت مصر امضا شد.

یادداشت‌های تفاهمی نیز در زمینه گردشگری و تبادل تجربه میان وزارت برنامه ریزی عراق و وزارت همکاری بین‌المللی مصر، یادداشت تفاهمی در حوزه همکاری میان وزارت برنامه ریزی عراق و موسسه برنامه ریزی ملی مصر، یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری میان وزارت کار عراق و مصر و همکاری مشترک بین وزارت کار و وزارت همبستگی اجتماعی مصر، و همچنین در حوزه ورش و جوانان میان وزارت ورزش عراق و مصر امضا شد.

در همین راستا، مصطفی مدبولی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود گفت که رئیس سیسی بر عمق روابط تاریخی که مصر و عراق را به هم پیوند می‌دهد، تاکید کرد و به السودانی اطمینان داد مصر به طور کامل از رهبری و ملت عراق و همچنین گام‌های بغداد برای شکست تروریسم، حفظ ثبات حمایت می‌کند.

وی افزود: دولت از نقش بخش خصوصی در مصر آگاه است و امروز مجمع تجاری مصر و عراق با حضور بازرگانان نخبه دو کشور افتتاح می‌شود.

مدبولی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این مجمع آغاز شراکت ویژه بخش‌های خصوصی دو کشور در بسیاری از پروژه‌های توسعه باشد.

السودانی نیز در این کنفرانس مطبوعاتی از دولت مصر به دلیل میزبانی گرم از وی و هیئت همراهش تشکر و قدردانی کرد.
وی همچنین اعلام کرد که در این سفر ۱۱ پیش‌نویس تفاهمنامه همکاری به امضای هیئت‌های دو کشور رسیده است.

السودانی ادامه داد: صورتجلسات، یادداشت‌ها، چشم‌اندازها و ایده‌ها نقشه راه روابط دو کشور برای مرحله بعدی است و ترجمه اراده و تمایل جدی رهبری دو کشور برای توسعه روابط مصر و عراق است و راه را برای همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف هموار کند.

وی افزود: ما درباره یک رابطه تاریخی صحبت می‌کنیم که تا ریشه در عمق تاریخ دارد و ما را ملزم به تقویت و توسعه روابط در همه زمینه‌ها می‌کند. عراق امروز شاهد یک ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و نقش رهبری خود را در منطقه بازیافته است و عراق امروز جزء اساسی راه حل است نه مشکل و ابتکارعمل‌ها، راه حل‌ها و فرصت‌های سیاسی و اقتصادی را ارائه می‌دهد که به نفع منطقه و جهان است. این نقش عراق است.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: روابط راهبردی و محوری عراق با مصر به احیای اثربخشی این محور در سطوح عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی کمک می‌کند و در همین زمینه نباید همکاری سه جانبه با برادران اردن را فراموش کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.