0 نظر
204 بازدید

الگوی انتقال ویروس اچ آی وی به سمت تماس های جنسی تغییر کرده است

double-quot
اهواز – جارپرس – رئیس اداره پیشگیری و کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به موارد جدید ابتلا به اچ آی وی در سال های اخیر روند انتقال از طریق جنسی شده و درصد ابتلای زنان روبه افزایش است.
کد خبر : 18794
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 5 بهمن 1395 - 5:55
الگوی انتقال ویروس اچ آی وی به سمت تماس های جنسی تغییر کرده است

به گزارش جارپرس به نقل از  ایرنا، دکتر پروین افسر کازرونی عصر دوشنبه در حاشیه نشست منطقه ای هماهنگی نحوه عملیاتی شدن چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در اهواز گفت : ۳۳ هزار و ۲۲۷ نفر مبتلا به اچ آی وی تا آخر شهریور ماه در کشور شناسایی شده است و از این موارد حدود نزدیک به ۲۵ هزار نفر زنده هستند.
وی افزود: از این تعداد، حدود ۶۸ درصد راه انتقال، اعتیاد تزریقی و ۱۸٫۶ درصد، تماس جنسی اعلام شده است.
کازرونی ادامه داد: در ۶ ماه نخست امسال، ۴۰ تا ۴۱ درصد موارد ابتلا به ویروس اچ آی وی (ایدز) از طریق جنسی و ۳۸ درصد از طریق اعتیاد تزریقی در کشور اعلام شده است.
رئیس اداره پیشگیری و کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: تخمین زده شده حدود ۷۵ هزار مورد مبتلا به اچ آی وی در کشوروجود دارد یعنی ۳۰ درصد این موارد شناسایی و ۷۰ درصد این موارد از وضعیت خود بی اطلاع هستند.
این مسئول اظهار کرد: تشخیص زودهنگام، مراقبت و درمان فرد مبتلا کمک بسیار زیادی به داشتن عمر معمولی برای فرد می کند و از طرف دیگر با کاهش حجم ویروس دربدن فرد، از انتقال به دیگران نیز جلوگیری می شود.
کازرونی با اشاره به اینکه برای پیشگیری و کنترل اچ آی وی به ویژه در گروه جوانان و نوجوانان به عنوان گروههای در معرض آسیب ، آموزش و اطلاع رسانی باید مورد توجه قرار گیرد گفت: در آموزش دو اصل مهم باید در دستور کار قرار گیرد از یک طرف پدر و مادر باید مهارت های فرزند پروری را فرا بگیرند که بدانند چگونه با کودک و نوجوان خود برخورد کنند و از طرف دیگر نوجوان و جوان مهارتهای زندگی سالم را کسب کند.
این مسئول اضافه کرد: به صورتی که بداند چگونه استرس و اضطراب را کنترل کند و مهارت و قاطعیت نه گفتن، افزایش اعتماد به نفس و تصمیم گیری صحیح را یاد بگیرد تا بتواند خود را از آسیب های اجتماعی که در نهایت به اعتیاد، رفتارهای جنسی پرخطر و ابتلا به عفونتهای آمیزشی، هپاتیت و اچ آی وی منتهی می شود، محافظت کند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مشارکت اجتماعی جوانان بویژه از راه برنامه های ورزشی و تفریحات سالم نیز باید افزایش یابد.
کازرونی ادامه داد: در این راستا، باشگاههای سلامت نوجوانان و جوانان راه اندازی شده و هدف این است که از روش های جذاب، نوجوانان و جوانان به ویژه در مناطق حاشیه، جلب این مراکز شوند و آموزش و مهارت های لازم را فرا گیرند.
رئیس اداره پیشگیری و کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در کشور پنج باشگاه ازاین دست راه اندازی شده که یک مرکز در اهواز فعال است و افزایش تعداد این باشگاهها در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: باید همکاری خیرین و افرادی که در زمینه های مرتبط با جوانان و نوجوانان مشارکت دارند را جلب کنیم تا این مراکز گسترش یابند.
کازرونی در خصوص چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران گفت: چهارمین برنامه استراتژیک پیشگیری و کنترل اچی آی وی، اسفند ماه سال ۹۴ در شورای عالی سلامت با حضور رئیس جمهور مصوب و به سازمان ها و وزارت خانه های دست اندارکار این برنامه ابلاغ شد.
رئیس اداره پیشگیری و کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سازمان ها و وزارت خانه مسئولیت و مشارکت برای پیشگیری و کنترل اچ آوی را در جامعه را دارند و موظف شده اند که هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد به شورای عالی سلامت ارائه دهند.
وی افزود: برنامه استراتژیک، یک برنامه جامع و کامل است که تمام استراتژی ها از آموزش واطلاع رسانی تا مشاوره و حمایت را شامل می شود و مهم عملیاتی شدن آن است.
کازرونی اظهار کرد: کشور به هفت منطقه تقسیم شده که در هر منطقه کارشناسان استان های همجواردر کارگاه سه روزه شرکت کرده و موضوع عملیاتی شدن برنامه استراتژیک مطرح می شود.
این مسئول وزارت بهداشت گفت: در این نشست در اهواز، رویکرد نوین آموزش اچ آی وی ایدز مطرح شد که این رویکرد نوین منجر به کاهش انگ زنی و تبعیض در خصوص اچ آی وی می شود چون به عنوان بیماری عفونی ساده مزمن مطرح شد که راه انتقال، پیشگیری و درمان آن مشخص است.
وی گفت: در این راستا، سازمان های عضو کمیته نظارت برعملیاتی شدن برنامه استراتژیک تشکیل جلسه داده و موضوعاتی در راستای گسترش و اجرایی کردن برنامه استراتژیک تصویب شد.
کازرونی اضافه کرد:سایت www.hiv-sti.ir اطلاعاتی در خصوص اچ آی وی، بیماری های آمیزشی و مراکز مشاوره در کل کشور را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.
نشست منطقه ای هماهنگی نحوه عملیاتی شدن چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران از دوم تا چهارم بهمن ماه در هتل پارس اهواز برگزار شد که دکتر فرداد درودی، مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران نیز در روز اول حضور داشتند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.