العبادی: در سفر آمریکا توافقی حاصل نشد/ ریشه اختلافات بغداد-ریاض قدیمی است

double-quot
بغداد – جارپرس – نخست وزیر عراق، برای اولین بار از عدم توافق در سفر اخیرش به آمریکا سخن گفت و درباره روابط با سعودی ها نیز تاکید کرد: اینکه روابط ۲ کشور داغ توصیف شود، هنوز زود است چرا که ریشه های اختلافات قدیمی است و عراقی ها در حملات تروریستی واقع شده در عراق عربستان را مقصر می دانند.
کد خبر : 20158
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 فروردین 1396 - 4:06
العبادی: در سفر آمریکا توافقی حاصل نشد/ ریشه اختلافات بغداد-ریاض قدیمی است

حیدرالعبادی در گفت وگو با شبکه المیادین که دوشنبه شب پخش شد، ضمن تاکید بر اینکه حضور نظامیان آمریکایی در عراق صرفا به پوشش هوایی، آموزش و حمایت های لجستیکی و با موافقت دولت عراق خلاصه می شود، گفت، در سفر اخیرش به واشنگتن هیچ توافقی را با طرف آمریکایی امضا نکرده است.
وی افزود: در مذاکرات با مقام‌های آمریکایی یکسری دیدگاه‌ها را مطرح کردیم از جمله مبارزه با داعش که طرف آمریکایی هم با ما همسو بود.
العبادی در پاسخ به سئوالی در خصوص بازگشت نیروهای آمریکایی به عراق تحت عنوان کمک به این کشور در جنگ علیه داعش ، فاش ساخت که میان کنگره و دولت آمریکا در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود دارد.
وی در عین حال این را هم گفت که ‘ما به این اختلاف دیدگاه ها کاری نداریم، چرا که این مساله مربوط به عراق است و درباره آن ما باید تصمیم بگیریم.’
نخست وزیر عراق همچنین در خصوص روابط کشورش با عربستان به ویژه در ارتباط با سفر اخیر «عادل الجبیر» به بغداد گفت، اینکه توصیف می شود، روابط داغی شکل گرفته، درست نیست، هنوز در مراحل اولیه قرار داریم.
وی افزود: فعلا گفت وگوها شروع شده و ما به آنها گفتیم که مشکلات را باید خودمان حل کنیم و به دیگران تکیه نکنیم. همچنین به صراحت گفتیم که آمریکایی ها مصالح و اولویت های خودشان را دارند.
العبادی با بیان اینکه مشکلات ۲ کشور با یک جلسه و یک نشست حل نمی شود، گفت اختلافات ما قدیمی و ریشه دار است. اکثر انتحاری هایی که در سال های اخیر خود را در بغداد و سایر شهرهای عراق منفجر کرده اند، از اتباع سعودی بوده اند و به همین دلیل شهروند عراقی عربستان را مقصر می داند.
نخست وزیر عراق در پاسخ به سوالی در خصوص میانجگیری عراق برای حل اختلافات ایران و عربستان نیز گفت، ما گفته ایم که عراق دروازه ای برای بهبود روابط میان تهران – ریاض یا تهران – واشنگتن نیست و معتقدیم منافع عراق بالاتر از هرچیزی است، اما این را هم معتقدیم که باید در روابط منطقه ای به دنبال نقاط اشتراک باشیم.
وی با بیان اینکه عراق در حال حاضر هیچ وساطت و میانجیگری میان ایران و عربستان را عهده دار نیست، تاکید کرد که اگر در این زمینه درخواستی شود، عراق پاسخ مثبت خواهد داد.
نخست وزیر عراق در عین حال، اضافه کرد که تحرکاتی برای حل اختلافات میان تهران و ریاض دیده می شود.
وی افزود، به طرف سعودی گفته که تنش در روابط ریاض با تهران تهدیدی علیه عراق است و بغداد را از جنگ علیه تروریسم منحرف می‌کند.
العبادی در خصوص روابط عراق و ترکیه نیز گفت، تنها مشکل ما با آنکارا مساله حضور نیروهایشان در خاک عراق است. آنها وعده داده‌اند که به محض آزادی موصل ، منطقه را ترک خواهند کرد و ما نیز در آستانه آزادسازی موصل هستیم و منتظریم ببینیم ، چه خواهند کرد.
وی با اعلام اینکه منطقه بعشیقه، محل پایگاه نیروهای ارتش ترکیه در شمال موصل، در محاصره نیروهای عراقی است، به صراحت، حضور نیروهای ترکیه در این منطقه را ‘اشغالگری’ توصیف کرد.
العبادی ، بحران سوریه را پیچیده توصیف کرد و با بیان اینکه در سفر اخیرش به آمریکا، تاکید کرده که ‘وحدت ارضی سوریه خط قرمز عراق است’، گفت که آمریکایی ها به وی گفته اند، به وحدت ارضی سوریه و عراق پایبند هستند.
وی افزود، به طرف هایی آمریکایی گفته که تقسیم سوریه باعث بحرانی تر شدن اوضاع در این کشور می شود و قطع مناسبات با دولت این کشور یک اشتباه است.
العبادی اضافه کرد که در اجلاس اخیر سران عرب در اردن هم این مسایل را مطرح کرده است‌، بویژه درباره پرونده یمن و سوریه، خواستار آن شده که باید این پرونده ها هر چه زودتر بسته شود.
نخست وزیر عراق، تاکید کرد که هیچ توجیهی برای ادامه این بحران ها وجود ندارد و تنها راه حل آن نیز ، سیاسی است.
وی در عین حال این مطلب را هم افزود، خود سعودی ها و منصور هادی نیز به این باور رسیده‌اند و احتمالا در آینده نزدیک، حاصل آن را خواهیم دید.
حل نهایی مشکلات منطقه، دیگر سئوالی بود که المیادین از العبادی پرسید و وی گفت به اعتقاد ما برای حل مشکلات منطقه باید به خود متکی باشیم و این مساله را به صراحت در اجلاس امان به سران عرب گفتم، اما متاسفانه هنوز گروههایی در منطقه هستند که تمایلی به حل کامل مشکلات ندارند و از جمله عربستان است که دچار کشمکش های داخلی است.
وی افزود: اگر هم قرار است از خارج مانند آمریکا کمکی بگیریم، آنها باید نقش حمایتی و پشتیبانی داشته باشند، نه اعمال نفوذ.
نخست وزیر عراق، این برداشت را که گفته شود مشکلات منطقه ناشی از اختلافات ایران و عربستان است، رد کرد و گفت تصور عمومی این است، اما این برداشت درست نیست، بطوری که اختلافات میان ترکیه و دولت های عرب، پرونده های لیبی، سوریه، یمن، شمال آفریقا و حتی در میان کشورهای حوزه خلیج (فارس) بسیار زیاد و گسترده است و مشکلات منطقه تنها به اختلافات تهران و ریاض محدود نمی شود.
مجری المیادین از نخست وزیر عراق درباره این سخن اخیرش که گفته ‘دست هرکس را که در داخل یا خارج به الحشدالشعبی تعرض کند، خواهد برید’، پرسید: آیا کشور خاصی را مورد اشاره قرار دادید؟
العبادی در پاسخ گفت، شخصا از کشور خاصی نشنیده ام که خواستار انحلال الحشدالشعبی بوده باشد، اما برخی گروه ها و جریان ها در عراق و رسانه های متعلق به آنان این مسائل را مطرح کرده اند که برهمین اساس گفتم دست هر کس را که بخواهد به الحشدالشعبی تعرض کند، چه در داخل و چه در خارج خواهیم برید.
دیگر سوال المیادین از نخست وزیر عراق، برنامه وی برای انتخابات آتی بود که العبادی گفت: درحال حاضر به فکر انتخابات آینده و نامزد شدن در آن نیستم و به آن فکر نمی کنم.
وی به کنایه گفت، نه وارد ائتلافی شده ام، نه اعلام نامزدی کرده ام و نه حزبی تشکیل داده‌ام.
انتخابات پارلمانی عراق در مارس ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد و جریان های برنده، دولت آینده عراق را تشکیل خواهند داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.