الزامات آشنایی دانش آموزان با حقوق و قوانین

double-quot
تهران – جارپرس – آگاهی از قانون از ضرورت های زندگی در هر جامعه ای است زیرا هر فردی که نسبت به قوانین جاری جامعه آگاهی داشته باشد به همان نسبت می تواند در حفظ حقوق خود تلاش کند.
کد خبر : 19556
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اسفند 1395 - 5:24
الزامات آشنایی دانش آموزان با حقوق و قوانین

آشنایی با قانون و حقوق، زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که هیچ فردی به دلیل آنکه به قانون جاری جامعه آگاه نبوده، نمی تواند در صورت ارتکاب جرم، ادعای عدم تعقیب قضایی کند بنابر این به همان نسبت که اجرای قانون لازم است، آگاهی و آشنایی با قوانین و مقررات نیز مهم است.
همه افراد برای زندگی در جوامع شهری و روستایی باید نسبت به قوانین حاکم بر جامعه خود آگاهی داشته باشند و آن را رعایت کنند. شاید خیلی از تخلفات و جرم هایی که در جامعه روی می دهد ناشی از ناآگاهی افراد از قوانین جاری باشد که محتوای برخی از پرونده های جاری قضایی نیز این وضعیت را آشکار می سازد.
در حال حاضر فرهنگسازی رعایت قانون و حقوق دیگران از حلقه های مفقوده جامعه ما است که در شکل های مختلف در جامعه بروز می کند.
وقتی آگاهی باشد خیلی از جنایت ها و جرم ها امکان وقوع پیدا نمی کند و همین موضوع باعث می شود که هزینه های جامعه در رسیدگی به این پرونده ها از نظر مالی و جسمی کاهش یابد.
وقوع جرم و جنایت صرفنظر از اینکه وقت و هزینه زیادی به دولت و دستگاه قضایی تحمیل می کند می تواند خیلی از خانواده های هم مقتول و هم قاتل را از نظر روحی و روانی و مالی با آسیب های فراوانی روبرو کند از این رو آموزش این مباحثات می تواند در کاهش این معضلات نقش حیاتی ایفا کند.
اکنون پرسش این است که این قانون و مقررات باید چگونه و چه وقت به افراد آموخت و از همه مهمتر اینکه این آموزش و یادگیری را باید از چه مقطع سنی آغاز کرد؟
برای فرهنگسازی خیلی از پدیده ها و مباحثات، باید از کودکان شروع کرد و آموزش حقوق نیز جز مهمترین این الزامات است. کودکان در این سنین بشدت آمادگی فراگیری دارند زیرا از لحاظ سنی، ذهن آنان کاملا آماده دریافت مطالب مختلف است که یکی از آنها می تواند حقوق شهروندی باشد.
با این سخن دوره ۶ تا ۱۷ سالگی بهترین زمان آموزش قوانین به کودکان و نوجوانان است و آنان در این دوره درمدرسه حضور دارند و آماده هرگونه یادگیری هستند.
اما موضوع مهم این است که چه محتوایی برای این گروه سنی تدوین کنیم که در عمق جان آنان نفوذ کند تا به قوانین جاری احترام بگذارند و سپس به نسل های آینده انتقال دهند.
آنچه مسلم است این است که این محتوا باید به زبان کودکان و دانش آموزان و خیلی ساده به آنان ارائه شود و دانش آموزان در کتاب های درسی و محتوای آموزشی آن را فراگیرند. آموزش این قوانین فقط نباید مثلا منحصر به درس مطالعات اجتماعی و یا تعلیمات اجتماعی باشد بلکه باید شرایطی فراهم کرد که معلمان سایر درس ها از جمله فیزیک، شیمی و ریاضی و … نیز به تناسب فعالیت، فرصت و ظرفیت کلاس به این مباحثات توجه کنند.
رعایت مقررات و قوانین مختص به یک کتاب و یک دوره سنی نیست و از ضرورت های جامعه ما است که باید آن را به کودکان آموخت تا هم در کودکی و هم در بزرگسالی آن را رعایت کنند.
واقعیت این است که افراد جامعه ما از نظر میزان آگاهی و آشنایی با قوانین و حقوق در وضعیت مناسبی قرار ندارند که بخش زیادی از این نارسایی ها نیز به وضعیت آموزش ها و برنامه ریزی های نظام آموزشی بر می گردد.
رعایت مقررات و قوانین یک مساله اکتسابی است و باید بزرگترها و دستگاه های مختلف برای آشنایی شهروندان بویژه کودکان و دانش آموزان با این مباحثات، زمینه های آموزش و فراگیری آن را در جامعه فراهم کنند.
برای آشنایی دانش آموزان با قوانین باید علاوه برمحتوای آموزشی و کتاب های درسی، کارگاه های آشنایی با حقوق در مدرسه برپا کرد و از کارشناسان حقوقی برای سخنرانی به مدرسه دعوت نمود.
کودکان و نوجوانان از حقوق خاص و ویژه ای بهره مند هستند که حق تحصیل، بهداشت و احترام از جمله این حقوق است. هر چند آشنایی با حقوق خود، به مانند آنچه که بیان شده اهمیت زیادی برای زندگی در جامعه دارد اما پرداختن این مهم در رسانه ها، تریبون ها و حتی مدارس با غفلت روبرو شده است.
در زمان حاضر فقط یک مبحث نه چندان درخور و مناسب در زمینه مسایل قضایی درکتاب درسی دانش آموزان دوره متوسطه در زمینه مجازات و جرائم آمده در حالیکه کمتر به مسایل حقوقی افراد در این مبحث پرداخته شده است.
برای فرهنگسازی رعایت حقوق یکدیگر و آشنایی با قوانین باید روی کودکان و نوجوانان متمرکز شد زیرا چنانچه این دسته از افراد نسبت به حقوق خود و دیگران و همچنین قوانین آشنایی یابند آن را تا سال ها با خود همراه خواهند داشت.
ماندگاری آموزه های مدرسه و معلم در کودکان و نوجوانان عمیق بوده از همین رو پرداختن محتوای آموزشی و کتاب های درسی به مقوله قانون و حقوق یک ضرورت محسوب می شود.
گسترش مبحث قانون و حقوق در کتاب های دوره های اول و دوم ابتدایی و همچنین اول و دوم دوره متوسطه به آشنایی بیشتر دانش آموزان با این مباحث منجر می شود اما چنانچه این مبحث در پایه و دوره ای قطع شود در آموزش ها اختلال بوجود خواهد آمد.
در حال حاضر خیلی از معضلات جامعه به محتوای قانون و اجرای آن بر می گردد و چنانچه ناآشنایی و ناآگاهی افراد به قوانین را به آن بیافزایم این مشکلات بیشتر می شود. به طور مثال دانش آموزان باید بدانند در مدرسه، جامعه و خانواده چه حقوق و وظایفی دارند تا بتوانند به حق و حقوق خود برسند.
سند منشور حقوق شهروندی که ٢٩ آذر ماه با حضور رئیس جمهوری در همایش قانون اساسی و حقوق ملت رونمایی شد، نوید بخش ایجاد فرصت ها و ظرفیت های بیشتر برای آشنایی هر چه بیشتر ملت به ویژه کودکان و دانش آموزان با حقوق خود است. آشنایی با این حقوق و مقررات چنانچه از سنین کودکی شروع شود موجب بهره گیری بیشتر ذینفعان آن شده که در وسعت بیشتر کل جامعه از آن بهره مند خواهند شد. وقتی میزان آگاهی و آشنایی افراد به قانون و حقوق افزایش یابد به همان نسبت مشکل نظارت بر چگونگی اجرای قانون کاهش می یابد و این یعنی کاهش وارد شدن خیلی از آسیب های روحی و مالی به مردم است.

علی حبیبی- ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.