0 نظر
89 بازدید

افشاگری واشنگتن‌پست از همکاری نظامیان بازنشسته آمریکا با سعودی‌ها

double-quot تهران - جارپرس - صدها نیروی بازنشسته نظامی آمریکا مشاغل پردرآمدی (حتی با ارقام میلیون دلاری) در کشورهایی دارند که به نقض حقوق بشر متهم هستند.
کد خبر : 104564
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مهر 1401 - 18:53
افشاگری واشنگتن‌پست از همکاری نظامیان بازنشسته آمریکا با سعودی‌ها

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، نتایج یک تحقیق تازه توسط واشنگتن پست نشان می‌دهد که کارکنان بازنشسته نظامی آمریکا از سال ۲۰۱۵ به شغل‌های پردرآمدی در دولت‌های خارجی مشغول شده‌اند که اغلب در شمال آفریقا و خاورمیانه متمرکز هستند، از جمله در وزارت دفاع عربستان سعودی.

به عنوان مثال، دولت استرالیا به مقامات سابق نیروی دریایی آمریکا بیش از ۱۰ میلیون دلار پیشنهاد کرد تا از آن‌ها مشورت گیرد. در جمهوری آذربایجان نیز به یک ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا روزانه ۵۰۰۰ دلار پیشنهاد شد تا به عنوان مشاور فعالیت کند.

در مقابل، یک ژنرال چهار ستاره شاغل آمریکایی با بیش از ۲۰ سال سابقه، سالانه ۲۰۳ هزار و ۶۹۸ دلار دریافت می‌کند.

به نقل از پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، وزارت دفاع عربستان سعودی دست کم ۱۵ ژنرال و آدمیرال بازنشسته آمریکایی را برای مشورت استخدام کرده است. یک نیروی ویژه سابق آمریکا هم با دریافت سالانه ۲۵۸ هزار دلار به عنوان مشاور عملیات‌های ویژه استخدام شده است.

ظاهرا سرکوب مخالفان حکومت سعودی برای نظامیان سابق آمریکا اهمیت نداشته و آن‌ها را از همکاری با عربستان منصرف نکرده است.

جیمز جونز، ژنرال بازنشسته آمریکایی که در دولت باراک اوباما به عنوان مشاور امنیت ملی فعالیت می‌کرد، دو شرکت مشاوره‌ای در ویرجینیا دارد که با عربستان سعودی همکاری می‌کنند.

جونز در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا او را به همکاری بیشتر با عربستان سعودی تشویق کرده است. جونز می‌گوید که شرکت‌هایش ۵۳ قرارداد اینچنینی با شهروندان آمریکایی در ریاض دارند و هشت قرارداد با آدمیرال‌ها و ژنرال‌های بازنشسته بوده و ۳۲ قرارداد با کارکنان سابق ارتش که از این ژنرال‌ها و آدمیرال‌ها پایین‌رتبه‌تر هستند.

جونز گفت: هیچکس به ما نگفته که باید از عربستان خارج شویم! نمی‌دانم اگر ما خارج شویم، چه کسی جایمان را می‌گیرد. من نگران بودم که اگر ما به عربستان مشورت ندهیم، چین و روسیه جای ما را بگیرند و این مطلوب نیست.

دیگر کارکنان نظامی در اندونزی و امارات متحده عربی فعالیت می‌کنند.

بر اساس محدودیت‌های بند پاداش، قانون اساسی آمریکا به کارکنان بازنشسته نظامی این کشور اجازه نمی‌دهد که از دولت‌های خارجی حق مشاوره، هدیه، شغل یا عنوان دریافت کنند، مگر آنکه کنگره آمریکا آن را تایید کرده باشد.

با این حال، واشنگتن‌پست دریافته که چنین اجازه‌ای تقریبا همواره صادر می‌شود. از ۵۰۰ درخواستی که از سال ۲۰۱۵ به کنگره آمریکا ارسال شده، حدود ۹۵ درصد آن‌ها تایید شده‌اند. واشنگتن‌پست همچنین دریافت که بعضی‌ها همزمان با خدمت در ارتش آمریکا، در حال مذاکره برای همکاری با دولت‌های خارجی بودند.

بر اساس این گزارش، نقض این قانون هیچ مجازاتی نداشته و اعمال قانون به ندرت انجام می‌شود.

یکی از چهره‌های برجسته‌ای که به دلیل دریافت پول از یک دولت خارجی مجازات شد، مایکل فلن، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بود.

نتایج تحقیقات وزارت دفاع آمریکا نشان داد که فلن در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۵۰ هزار دلار از روسیه و ترکیه دریافت کرده است، یک سال پس از آنکه از ارتش آمریکا بازنشسته شد. فلن  در سال ۲۰۱۷ اتهاماتش مبنی بر دروغ گفتن به اف‌بی‌آی درباره روابطش با یکی از سفرای روسیه را پذیرفت. ترامپ در نوامبر ۲۰۲۰ او را عفو کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.