0 نظر
117 بازدید

افزایش ۳۰درصدی سهام در بازار سرمایه

double-quot
تهران – جارپرس – «افزایش ۳۰درصدی سهام در بازار سرمایه»، «حرکت شاخص کل با روشن شدن موتور خودروسازها»، «بازار مسکن در انتظار افزایش فروش نفت» و «روزی که اشک آتش دل را نمی‌نشاند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره سه شنبه ۱۲ بهمن است.

کد خبر : 18942
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 بهمن 1395 - 6:17
افزایش ۳۰درصدی سهام در بازار سرمایه

** افزایش ۳۰درصدی سهام در بازار سرمایه
بر اساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، در سال جاری حدود ۱۰۰ نماد بورسی اقدام به افزایش سرمایه کردند که بر این اساس تعداد سهام کنونی بازار نسبت به رقم سال قبل، بیش از ۳۴درصد رشد یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که بازار سرمایه نسبت به سال گذشته حجیم‌تر و بزرگ‌تر شده است. زیرا تعداد ۳۹۵میلیارد سهام این ۱۰۰شرکت بر اساس این افزایش سرمایه‌ها به رقم ۵۹۶میلیارد سهم رسیده که منجر به تامین مالی این شرکت‌ها نیز شده است. بی‌تردید گسترش تعداد سهام نمادهای بورسی خبر از تعمق بازار سهام می‌دهد اما نکته اساسی اینجاست که این افزایش سرمایه از چه منابعی تامین اعتبار شده و چه صنایع بورسی در افزایش سرمایه شرکت‌های خود پیشتاز بوده‌اند؟

بررسی ‌های«تعادل» نشان می‌دهد که در آمار ۱۰ماهه منتهی به ۳۰ دی‌ماه سال جاری، شرکت‌های فلزی و معدنی بیشترین افزایش سرمایه را تجربه کردند. به ‌طوری‌که در آمارهای موجود، میزان سهام جدیدی که شرکت ‌های این صنعت پس از افزایش سرمایه منتشر کرده‌اند، حدود ۴۰درصد نسبت به مجموع تعداد سهام سال گذشته رشد داشته‌اند.

به نظر می‌ رسد، نوسانات جهانی بازار معدنی‌ها در سال‌ های گذشته و پیش‌بینی افزایش تقاضای جهانی فولاد در سال جاری میلادی، توجهات سرمایه‌گذاران بازار سهام را به سوی این نمادها معطوف کرد و موجب شد تا خرید سهام نمادهای معدنی با رشد ارزش سهام روبه‌رو شود. با این حال بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها نشان می‌دهد، محل تامین اعتبارات لازم برای افزایش سرمایه شرکت‌های معدنی و فلزی، بیشتر از ناحیه مطالبات و آورده ‌های نقدی بوده است.

** حرکت شاخص کل با روشن شدن موتور خودروساز ها
شاخص کل بورس تهران، تیپکس، در معاملات دیروز به تاثیر از داد و ستد گروه‌ های خودروسازی، پتروشیمی و فلزی در دامنه‌ های مثبت، توانست پس از ۱۳۰۰ واحد کاهش طی ۸روز کاری، سرانجام با رشد ۲۴۵ واحدی رو به‌ رو شود.

به گزارش «تعادل»، خودروساز‌ها در روزهای اخیر ‌کوشیدند با انتشار خبرهای مثبت دوباره به جایگاه گذشته خود در بازار سهام بازگردند. رونمایی محصولات جدید خودروسازی، بهبود تولید و فروش شرکت‌های قطعه ‌ساز و نهایتا قرارداد با شرکت‌های خارجی، مجموعه عواملی است که موجب شده تا سرمایه‌ گذاران به خودروسازها روی خوش نشان دهند.

از سوی دیگر تب‌ و تاب‌های بازگشایی‌ سه نماد بانکی متوقف شده هنوز فروکش نکرده و سهامداران بانکی بیشتر از دیگر فعالان بازار سرمایه، نگران آینده دارایی‌های خود هستند. در همین راستا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بازگشت سه نماد مهم بانکی به تالار معاملات بورس می‌تواند زمینه را برای بازگشایی دیگر نمادهای بانکی متوقف شده، مهیا کند.

** بازار مسکن در انتظار افزایش فروش نفت
بازار مسکن رشدی ۴۰ درصدی را در حجم معاملات خرید مسکن در دی‌ماه سال جاری در قیاس با آذرماه ۹۵ تجربه کرد. در دی‌ ماه ۹۵ میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایتخت نسبت به آذرماه ۹۵، ۱٫۴ درصد و نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۹٫۹ درصد افزایش یافت. به ‌این ‌ترتیب از اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ تاکنون، دی‌ماه امسال با رسیدن حجم معاملات به ۱۶ هزار و ۷۴۹ واحد مسکونی، بیشترین حجم معاملات خرید مسکن در پایتخت را در کارنامه‌ خود ثبت کرد.

یک کارشناس بازار مسکن بابیان اینکه افزایش حجم معاملات مسکن با عامل فصلی رابطه‌یی مستقیم دارد، گفت: بازار معاملات در نیمه اول سال جاری، هرماه شاهد تغییرات و ریز نوسانات زیر یک‌درصدی قیمت آپارتمان بوده و همین ثبات قیمت موجب تحریک تقاضای مصرفی و درنهایت رشد معاملات در دی‌ماه شده است.

حمیدرضا قاضی زاهدی گفت: این امر نخستین، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل در افزایش حجم معاملات خرید ملک در زمستان سال جاری بوده است و غالب معاملات انجام‌شده در ارتباط با خرید کاشانه از سوی متقاضیان مصرفی و نیز تحت تاثیر ثبات نسبی قیمت ملک از ابتدای سال ۹۵ تا پایان آذرماه بوده است.

** روزی که اشک آتش دل را نمی ‌نشاند
مردم ایران در فاصله ۲۰ روز، ۲ کاروان را به سوی بهشت زهرا بدرقه کردند. ۲ مراسم تشییع در تهران برگزار شد که وجه تشابه هردو تنها یک چیز بود؛ مردمی بودن. در تاریخ ۲۱ دی ماه، پیکر آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی با همراهی با شکوه مردمی که تداوم راهش را شعار می‌دادند، از دانشگاه تهران به سمت بهشت زهرا تشییع شد و در راه از میان اجتماع پرشور و خودجوش مردمی در خیابان انقلاب گذشت. خیابانی که به واسطه نقش پررنگش در قیام ۵۷ چنین نام گرفته است.

اگر جمعیت در آن روز استوار و امیدوار به فردایی سبزتر، یار دیرین انقلاب را به بدرقه آمده بود، دیروز اما گویی توان و رمق نداشت. مردم آمده بودند تا با شهدای پلاسکو وداع کنند. با آتش‌نشانانی که جان‌شان را در راه دفاع از شهروندان فدا کردند.

پس از آنکه نماز میت به امامت آیت‌الله امامی کاشانی اقامه شد، بلندگو از مردم خواست تا محوطه مصلا را ترک کرده و به تقاطع خیابان‌های شهیدان بهشتی و مفتح بروند. چرا که قرار بر این بود که پیکر شهدا در طول خیابان مفتح بدرقه و پس از رسیدن به میدان هفت‌تیر به بهشت زهرا برود. با این درخواست سیل جمعیت از مصلا به سمت محل مشخص شده سرازیر شد و به جمعیتی پیوست که به دلیل ازدحام زیاد نتوانسته بود وارد مصلا شود و ابتدای خیابان مفتح به انتظار نشسته بود.

طنین شعارهایی چون «یا حسین»، «یا زینب»، «شهید آتش‌نشان، ‌ای گل پرپر، اجر تو با حضرت زهرای اطهر» و «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، رهبر محبوب ما، صاحب عزاست امروز» در میان ماشین‌ها می‌پیچید. پرچم‌ها و پلاکاردها در اهتزاز بودند، بالگرد‌ها بر فراز شهر دور می‌زدند و بر کاروان گل می‌ریختند. گروهی از مردم بی‌آنکه چیزی بگویند همراه کاروان به سمت میدان هفت‌تیر روانه بودند و گروهی بزرگ‌تر، کنار خیابان ایستاده و پیکرها را بدرقه می‌کردند. گروهی که بغض داشتند، کاغذ‌های دست‌نویس به دست گرفته بودند، به سمت کاروان شاخه‌های گل می‌انداختند و بی‌آنکه شعاری دهند، در سکوت کامل، نظاره‌گر وداع غم‌انگیز قهرمانان خود بودند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.