افزایش ۲ برابری صادرات نفت با راهکارهای مویرگی زنگنه

double-quot تهران-جارپرس-به فاصله ۱۰ روز از صحبت‌های «بیژن زنگنه» در مجلس مبنی بر گشایش‌هایی برای صادرات نفت با استفاده از راهکارهای مویرگی، حالا خبرگزاری رویترز تایید کرده که صادرات نفت ایران در ماه جاری به شدت افزایش داشته و تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز نیز برآورد می‌شود.
کد خبر : 33340
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 مهر 1399 - 4:58
افزایش ۲ برابری صادرات نفت با راهکارهای مویرگی زنگنه

یکی از انتقاداتی که بیژن زنگنه را برای چندمین بار در روز ۲۵ شهریور راهی بهارستان کرد این بود که به اعتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت در پیدا کردن مسیرهایی برای صادرات نفت ناکام بوده و اگر اختیار این کار را به سایر نهادها می‌سپرد، صادرات نفت ایران حتی در شرایط تحریم کاهش پیدا نمی‌کرد.

این در حالی است که ایران از سال ۹۷ که آمریکا از برجام خارج و تحریم صادرات نفت ایران را به سختی اعمال کرد، همواره به دنبال آن بوده تا با دور زدن تحریم‌ها، اجازه به صفر رساندن صادرات نفت را ندهد.

البته این ادعای آمریکا بی‌پاسخ نماند رهبر معظم انقلاب سال گذشته درباره تلاش آمریکا برای مسدود کردن راه‌های صادرات نفت ایران افزودند: ملت فعال و مسوولان هوشیار ایران نشان داده‌اند اگر همت کنند همه بن‌بست‌ها را می‌شکنند و قطعاً این تلاش آمریکایی‌ها هم به جایی نمی‌رسد و جمهوری اسلامی هر مقدار لازم داشته باشد و اراده کند، نفت صادر خواهد کرد.

ایران در این راه البته موفق بود تا آنجا که وزیر خارجه آمریکا پیش از این گفته بود که دولت ترامپ در حال برنامه‌ریزی به منظور به صفر رساندن صادرات نفت ایران است؛ اما به نظر می‌رسد که «کشتی‌های شبح» برای تامین تقاضای نفت مشتریان ایران استفاده می‌شوند.

بیژن زنگنه نیز در پاسخ به این سوال که آیا ایران از تانکرهای شبح استفاده می‌کند گفته بود که ما از هر روشی استفاده کرده و هر کاری که بتوانیم برای صادرات نفت می‌کنیم و در مقابل ممنوعیت‌ها و تحریم‌ها تسلیم نمی‌شویم. اینجا همه روش‌های خوب هستند. صادرات نفت در واقع حق قانونی ماست.

از سوی دیگر این صحبت زنگنه علاوه بر آنکه بر حق قانونی ایران بر فروش نفت تاکید می‌کند، ‌ همچنین غیرقانونی و غیرعادلانه بودن تحریم‌های نفتی آمریکا را نیز به اثبات می‌رساند.

در شرایط فعلی البته صادرات نفت ایران در کل از منطقه خاکستری عبور می‌کند. دراین میان روش‌های متعددی وجود دارد که ساده‌ترین آن خاموش کردن رادار نفتکش‌های ایرانی است تا ردیابی آنها را غیرممکن کند.

صادرات نفت از مسیرهای خاموش

با توجه به این مسیرهای خاموش، خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داد که با وجود تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران، صادرات نفت این کشور در ماه سپتامبر افزایش چشمگیری داشته است.

این خبرگزاری در گزارشی نوشت که داده‌های دریافتی از حرکت نفتکش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفتی ایران به رغم تحریم‌هایی که آمریکا پس از خروج برجام علیه ملت ایران اعمال کرده، در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به شدت افزایش داشته است.

براساس این گزارش، داده‌های سامانه تنکرزترکرز و دو شرکت دیگر نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران رشد داشته اگرچه رقم‌های محاسبه شده تفاوت زیادی داشته و عددی بین ۴۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز را نشان می‌دهد.

«سمیر مدنی» یکی از بنیان‌گذاران سامانه تنکرزترکرز به رشد صادرات نفتی ایران اشاره کرد و گفته که اکنون مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران رقمی نزدیک به ۱.۵ میلیون بشکه در روز است و این رشد در یک و نیم ساله گذشته بی‌سابقه بوده است.

این رقم دو برابر صادرات نفتی ایران در ماه گذشته بوده و ۱۱ درصد آن شامل نفت فوق سبک است. صادرات نفت ایران در آن ماه بین ۳۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز بود.

این اعداد در حالی مطرح می‌شود که بیژن زنگنه در مجلس  به تحریم‌های نفتی نیز اشاره کرد و افزوده بود که‌ تلاش زیادی برای دور زدن تحریم‌ها برای صادرات نفت انجام شده است. از هر کسی که امکان بوده از قرارگاه گرفته تا نیروهای امنیتی و مجلس کمک خواستیم تا برای صادرات نفت کمک کنند.

وزیر نفت گفت:‌ به دنبال راه‌هایی هستیم تا بتوانیم راه‌های جدید برای صادرات مویرگی پیدا کنیم. اکنون درگیر جنگ نابرابر و تجاوزگرانه علیه ملت ایران هستیم و انتظار داریم متناسب با این شرایط با ما برخورد شود.

اما از آنجا که فروش نفت کاری به شدت تخصصی است عملا تنها وزارت نفت بوده که در این سال‌ها توانسته نفت ایران را از مسیرهایی خاموش به دست مشتریان برساند. در این زمینه یک روز پیش از آنکه زنگنه به مجلس برود، معاون اول رئیس جمهوری با قدردانی از تلاش‌ها و ابتکارهای وزارت نفت برای صادرات و فروش نفت در شرایط فشار و تحریم، افزود: با وجود صدور مجوزهای متعدد برای دستگاه‌هایی که داوطلب فروش نفت شده بودند، اما در نهایت دستگاهی جز وزارت نفت نتوانست در این زمینه اقدام موثری انجام دهد. بنابراین ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری در بخش نفت برای افزایش توان تولید و صادرات وزارت نفت بیش از پیش احساس می‌شود.

البته وزیر نفت، روز ۲۵ شهریور در گزارش به مجلس در مورد نحوه مقابله با تحریم‌ها تاکید کرده بود «ما هر چه صادر می‌کنیم به اسم ایران نیست. چند بار تغییر می‌کند حتی سندها هم تغییر می‌کند، مشخصات هم همین‌طور. می‌گویند که چرا برنامه‌هایت را برای دور زدن تحریم‌ها توضیح ندادید من اگر برنامه‌ها را توضیح دهم نقشه عملیات را لو داده‌ام، من فقط می‌توانم نتایج را خدمت نمایندگان بگویم.»

اما کمتر نماینده‌ای تصور می‌کرد که پاسخ زنگنه به این پرسش کمتر از ۱۰ روز به دستشان برسد و حتی رسانه‌های مخالف ایران نیز بر اساس واقعیت‌های بازار تایید کنند که ایران توانسته صادرات نفت خود را به شدت افزایش داده و به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

به گزارش ایرنا، تحریم‌های نفتی ایران که بعد از خروج آمریکا از برجام با شدت بازگشت، با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران انجام شد. با این حال زمان نشان داد که آمریکا قدرت آن را ندارد که صادرات نفت ایران را متوقف کند زیرا مسیرهای خاکستری برای صادرات نفت وجود دارد و ایران از این مسیرها نفت خود را به فروش می‌رساند.

همچنین ایران علاوه بر صادرات نفت، صادرات فرآورده‌های نفتی را نیز با قدرت انجام می‌دهد و در مهمترین اقدام در سوم خرداد امسال اولین نفتکش ایرانی حاوی بنزین به بندر ونزوئلا رسید.

ایران در سال جاری با پنج فروند کشتی نفتکش «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» به رغم تحریم‌های ادعایی آمریکا سوخت مورد نیاز را به ونزوئلا تحویل داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.