اعلام آمادگی کوهنورد ملی پوش ایرانی برای صعود به قله «لوتسه» بدون کپسول اکسیژن

double-quot
تهران – جارپرس – کوهنورد ملی پوش ایران ،گفت: مصمم به فتح قله هشت هزار و ۵۱۶ متری «لوتسه» در مرز تبت و نپال بدون کپسول اکسیژن و باربر هستم تا برای چهاردهمین بار به یکی دیگر از قلل مرتفع جهان صعود کنم.

کد خبر : 20252
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردین 1396 - 11:27
اعلام آمادگی کوهنورد ملی پوش ایرانی برای صعود به قله «لوتسه» بدون کپسول اکسیژن

به گزارش جارپرس ، «عظیم قیچی ساز» روز شنبه در نشست خبری پیش از اعزام به نپال در باره چگونگی این صعود گفت: سال های ۹۳ و ۹۴ نیز برای صعود به لوتسه برنامه ریزی کرده بودم که به دلیل زلزله و سقوط بهمن این مهم به تعویق افتاد. اما امیدوارم امسال بدون وقوع حادثه ای این تصمیم به واقعیت بپیوندد.
قله لوتسه چهارمین قله مرتفع جهان است که در مرز تبت (چین) و نپال قرار دارد. این قله از طریق گردنه جنوبی به اورست متصل است.
وی گفت: برای صعود به چنین قله ای با ارتفاع بالا باید قدم های آخر را با احتیاط برداشت. زیرا در غیر این صورت در هنگام صعود امکان از دست دادن انگشت های دست و پا یا بینی و سایر اعضای بدن به دلیل سرمازدگی وجود دارد. البته از ۱۵ نفری که موفق به صعود های بالای هشت هزار متر شدند، تنها فردی هستم که همچنان اعضای بدنم سالم است.
کوهنورد تبریزی کشورمان که پیش از این نیز ۱۳ صعود بدون کپسول اکسیژن به قلل بالای هشت هزار متر دنیا را تجربه کرده است، درخصوص حمایت وزارت ورزش و جوانان در این صعود گفت: متاسفانه تا الان هیچ حمایتی از من صورت نگرفته است. در صورتی که ورزشکاران سایر کشورها با امکانات کافی و حمایت مناسب برای چنین صعودهایی اعزام می شوند و باید در این خصوص مسئول ورزش کشور جوابگو باشد.
وی گفت: فدراسیون کوهنوردی نیز بودجه محدودی دارد که توانایی حمایت از کوهنوردان در اعزام های برون مرزی خاص را ندارد. هر چند که ارزش کسب چنین دستاوردی که برای رسیدن به آن حداقل دو ماه زمان نیاز است، از مدال های المپیک و جهانی بیشتر است. اما خوشحالم که با یک حامی مالی در صعود به قله لوتسه به توافق رسیدم.
قیچی ساز درباره هدفش از صعود به قله لوتسه بدون کپسول اکسیژن گفت: از سال ۱۹۵۰ که برای نخستین بار قله اورست فتح شد، رقابت بین ورزشکاران دنیا برای فتح سایر قله های بالای هشت هزار متر بوجود آمد. اما در این صعود ها کوهنوردانی متمایز می شوند که با حداقل امکانات به این مهم دست یابند و من نیز به دنبال مطرح کردن اسم ایران با فتح قله های بالای هشت هزار متر بدون کپسول اکسیژن هستم.
وی ادامه داد: در ارتفاع بالای هشت هزار متری غلظت اکسیژن یک سوم می شود و برای صعود، کوهنورد ممکن است حداقل ۴ بار مسیر را از کمپ تا نزدیک قله برود و برگردد تا از نظر جسمی، ذهنی و هوازی به شرایط آمادگی برسد. این در حالی است که در صعود های گذشته خود تنها یک بار برای صعود به قله تلاش کردم.
کوهنورد ملی پوش ایران در پاسخ به این سئوال که آیا از نظر پزشکی امکان صعود بدون کپسول اکسیژن در چنین ارتفاعی وجود دارد؟ گفت: در سال گذشته ۲۲۰ کوهنورد با کپسول اکسیژن به قله اورست صعود کردند و تنها فردی که بدون اکسیژن به این مهم دست یافت، من بودم. البته زمانی که اکسیژن استفاده نمی کنید، امکان پایین آمدن سطح هوشیاری زیاد است و در این شرایط سخت و در ارتفاع بالا، کوهنوردانی مانند من باید خودشان چادر، آب و غذایشان را آماده کنند.
قیچی ساز در خصوص هزینه این اعزام گفت: معمولا بین ۱۲ تا ۶۰ هزار دلار هزینه این اعزام و صعود است و کوهنوردان هر کشوری با توجه به امکاناتی که با خود به همراه دارند، همین حدود هزینه می کنند. اما معتقدم صعودی دارای ارزش خواهد بود که با حداقل امکانات صورت بگیرد. بر همین اساس فتح قله های بالای هشت هزار متر بدون کپسول اکسیژن و باربر از ابتدای صعودهایم در اولویت قرار داشت.
وی درخصوص چگونگی تمریناتش برای رسیدن به این موفقیت گفت: باید تمرینات را شبیه سازی کرد. البته اعتقاد ندارم که رفتن به قله دماوند برای تمرین در دستور کار قرار بگیرد. اما دوچرخه سواری، دو و میدانی و انجام تمرینات هوازی مهمترین بخش تمریناتم است تا بدن با شرایط سرما، سختی و ارتفاع سازگاری پیدا کند.
کوهنورد پر افتخار کشورمان با اشاره به سختی شرایط صعود افزود: بسیار مهم است که کوهنورد از نظر روحی و روانی خود را در شرایط مطلوبی نگه دارد. زیرا کوهنوردانی بودند که در ارتفاع بالا انگیزه خود را از دست دادند و دچار پشیمانی شدند.
قیچی ساز در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه این رشته ورزشی درآمدزا نیست، چگونه امرار معاش می کند؟ گفت: البته در سایر کشورهای دنیا از کوهنوردان حرفه ای به خوبی حمایت می شود که متاسفانه در ایران اینگونه نیست. اما من کارمند شهرداری تبریز هستم که در صعودهای قبلی خود با حمایت مالی این نهاد موفق به صعود شدم.
«عظیم قیچی ساز» فردا – یکشنبه – برای صعود به قله هشت هزار و ۵۱۶ متری « لوتسه» عازم نپال می شود. همچنین «ایرج معانی»، «محمد هاشمی» و « حسین مقدم» نیز روز شنبه به نپال رفتند تا به صورت جداگانه به قله هشت هزار و ۵۱۶ متری لوتسه صعود کنند و «جواد نوروزی» و «مهدی قلی پور» در حال عزیمت به نپال برای فتح قله هشت هزار و ۸۴۸ متری اورست هستند.
«سید هادی ستار فروغ» دیگر کوهنورد ایرانی است که برای صعود به قله هشت هزار و ۱۶۷ متری «دائولاگیری» در منطقه عمومی آناپورناها و در شمال کشور نپال، عازم این کشور می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.