اسکوچیچ در دادگاه منتقدان/ ۲۵ مخالف و موافق چه می‌گویند؟

double-quot تهران - جارپرس - ۲۵ کارشناس فوتبال ایرانی به یکی از اساسی‌ترین پرسش‌های امروز فوتبال ایران مبنی بر ادامه همکاری با اسکوچیچ یا انتخاب مربی دیگری به جای این مرد کروات در جام جهانی پاسخ گفته‌اند که با کنار هم گذاشتن این سخنان، می‌توان تاحدودی به این موضوع پاسخ داد.
کد خبر : 76098
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 8:38
اسکوچیچ در دادگاه منتقدان/ ۲۵ مخالف و موافق چه می‌گویند؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در حال حاضر با ۱۶ امتیاز صدرنشین گروه A انتخابی جام جهانی در قاره آسیاست و در صورت پیروزی شاگردان اسکوچیچ مقابل عراق در تاریخ هفتم بهمن در ورزشگاه آزادی، یوزها برای سومین بار متوالی راهی جام جهانی خواهند شد. این اتفاق در حالی است که تا خرداد ۱۴۰۰، نگرانی‌های زیادی درباره آینده تیم ملی به علت باخت‌های ایران در دوران ویلموتس و سخت شدن مسیر صعود از مرحله دوم وجود داشت اما با روی کار آمدن اسکوچیچ و ایجاد نظم و انضباط، شرایط رو به بهبودی پیش رفت.

با وجود کسب ۱۲ پیروزی در ۱۳ بازی گذشته، منتقدان درباره عملکرد اسکوچیچ اختلاف نظر دارند. گروهی از کارشناسان بر این باور هستند که اسکوچیچ فاقد کیفیت فنی لازم برای هدایت تیم ملی در جام جهانی است و در صورتی که ایران به دنبال صعود از مرحله گروهی است، باید تغییراتی را روی نیمکت تیم ملی اتفاق بیفتد. در مقابل این طیف، گروهی بر این باور هستند که اسکوچیچ مربی بسیار خوبی بوده و نتایج او تایید کننده کیفیتش در تیم ملی است و باید به این مربی در جام جهانی فرصت داده شود.

از گوشه و کنار فدراسیون فوتبال هم حرف و حدیث کم نیست و اخبار ضد و نقیضی در ارتباط با آینده این مربی شنیده می‌شود. در چنین وضعیتی و در فاصله حدود یک سال تا جام جهانی، به مرور نظرات و دلایل منتقدان می‌پردازیم.

در همین راستا به مرور نظرات ۲۵ تن از کارشناسان فوتبال ایران خواهیم پرداخت.

جلال چراغپور: اسکوچیچ در اندازه چهار بازی در جام جهانی نیست

“من نمی‌گویم کل تیم‌ملی اشکال دارد بلکه به طور دقیق می گویم کجای تیم اشکال دارد. از این به بعد به نظرم در بازی های باقی مانده اگر فدراسیون فوتبال در استراتژی خودش برای انجام صرفا سه بازی می خواهد به جام جهانی برود، بهتر است دست به تغییر سرمربی نزند چرا که در آن صورت در جام جهانی چه خوب باشیم و چه بد مثل تمام دوره ها می خواهیم سه بازی انجام دهیم. سرمربی فعلی تیم‌ملی در اندازه کی‌روش نیست و خیلی اگر بخواهد خودش را بالا بکشد می‌تواند پلن B برانکو باشد!

اگر می خواهیم برای سه بازی برویم همین سرمربی بهتر است بماند اما اگر استراتژی فدراسیون فوتبال و آقای عزیزی خادم – که می گوید می خواهد تغییر و تحول ایجاد کند – این است که برای انجام چهار بازی به جام جهانی برویم، پس از صعود به جام جهانی باید تغییر داشته باشیم زیرا ایشان در اندازه چهار بازی نیست! نظر اول من را دادم هر کس می خواهد داد و بی داد کند بکند!”

امیر حاج رضایی: کنار گذاشتن اسکوچیچ قبل از جام جهانی حرفه‌ای نیست

“برخی منتقدان شاید پشت دیدگاهشان اهدافی داشته باشند که به سود فوتبال ملی نیست اما بخشی که طالب موفقیت تیم ملی خود هستند به خوبی می دانند ما اگر با همین روند و نتایج درخشان به جام جهانی برسیم کنار گذاشتن مربی با این کارنامه دشوار و بسیار سخت است. وقتی اسکوچیچ این تیم را از معبرها و سنگلاخ‌ها به جام جهانی برساند برکناری او کار حرفه ای در دنیای فوتبال نیست، به نظر من باید ابتدا اجازه بدهیم این ۵ بازی برگزار شود و بعد درباره عملکرد فنی او نظر بهتری بدهیم.”

همایون شاهرخی: با اسکوچیچ به جام جهانی می‌رویم

“با تبلیغات کاذب ذهن‌ها را خراب می کنند. بردن تیم هایی مانند هنگ کنگ و تایلند برای پر کردن آمار است. شاید این هم شانس اسکوچیچ است که اینطور پیروز شدیم. حتما بازیکنان هم مربی را قبول دارند و ادامه می دهند. سناریوی بعد هم صعود به جام جهانی است که برخی خواهند گفت برای موفقیت، اسکوچیچ را عوض کنیم ولی من می گویم با همین مربی به جام جهانی می‌رویم.”

رسول کربکندی: شاید اسکوچیچ در اندازه تیم ملی نبود اما…

در زمان انتخاب آقای اسکوچیچ، انتقادها زیاد بود زیرا شاید ایشان را در اندازه‌های فوتبال ما نمی‌دیدند ولی اسکوچیچ در سخت‌ترین شرایط آمد و تیم را به مرحله بعد برد و الان هم خیلی خوب نتیجه می‌گیرد. نباید از این غافل شویم که بازیکنان بسیار خوبی داریم و هر مربی آرزو دارد چنین بازیکنان خوبی در تیمش داشته باشد اما یکسری انتقادات غیرمنصفانه است. ما اول دنبال این بودیم که به جام جهانی برویم. ما الان راحت تر از همیشه داریم به جام جهانی صعود می کنیم. یکسری انتقادات غیرمنصفانه است. نباید اینگونه انتقاد کنیم. اکنون در تیم ما همه تلاش می کنند و زحمت می کشند. بازیکنان زحمت می کشند و سرمربی از همه بازیکنان نیز به نسبت استفاده می کند. اکنون باید به تیم ملی و مربی آن آرامش بدهیم تا چند بازی باقی مانده انجام شود.

امید نمازی: اسکوچیچ کارش را بلد است

“مربی‌ای که ۱۰ پیروزی پشت سر هم داشته، تقریبا کارش را بلد است. به نظرم اسکوچیچ مربی باکیفیتی است. شاید یک جاهایی اشتباه کرده اما همه مربیان اشتباه می کنند و پپ گواردیولا هم اشتباه می کند. هر مربی از اشتباهاتش درس می گیرد. اسکوچیچ هم در دو بازی اخیر خود از نظر کیفی خوب نبود اما مطمئنم از این مساله درس می گیرد.”

حمید مطهری: تیم ملی بازیکن محور است

“با وجود تلاش های کادرفنی تیم ملی که همه از عزیزان و دوستان ما هستند، بیشتر از اینکه تیم تاکتیک محور باشد بازیکن محور است و خیلی از مواقع کار تیم ملی را بازیکن جلو می برد.

نفرات خیلی خوبی در خط حمله داریم که کار را در می آورند. مقابل امارات شایستگی خود را نشان ندادیم و ساخت بازی از عقب را در تیم نمی دیدیم. به همین دلیل خیلی از زمان های بازی را رو به توپ های بلند می آوردیم. حفظ توپ و خوب پیدا کردن همدیگر در زمین حریف در تیم ملی ما کم است ولی برای این تیم آرزوی موفقیت ها دارم.”

فرشاد پیوس: اسکوچیچ با تیم ملی نتایج درخشانی گرفته است

“اسکوچیچ با تیم ملی نتایج درخشانی گرفته و خیلی عالی توانسته نظم خاصی در تیم ایجاد کند، البته او خوش شانس هم است که در این زمان سرمربی تیم ملی است و این نفرات را در اختیار دارد. بازیکنان تیم ملی چه آن‌هایی که لژیونر هستند و چه بازیکنانی که در داخل بازی می کنند آمادگی بالایی دارند و اسکوچیچ هم خیلی خوب توانسته تیم را مدیریت کند.”

هادی طباطبایی: برای تیم‌ملی احساس خطر می‌کنم

“تیم ملی ما دچار یک اتفاقی می‌شود که انگار دارد به عقب برمی‌گردد. به عبارت دیگر ما داریم به زمان قبل از کی‌روش برمی‌گردیم. در زمان قبل کی‌روش، ما اگر مقابل یک تیم قدرتمند قرار می‌گرفتیم با انگیزه بازی می‌کردیم و در مقابل تیم‌های ضعیف‌تر برعکس می‌شد. در زمان کی‌روش این مساله تغییر کرد و او با بازیکنان طوری برخورد می‌کرد در هر بازی، تمام انگیزه خود را به نمایش بگذارند اما الان باز هم تیم ملی به دوران قبل از کی‌روش برگشته و من برای تیم ملی احساس خطر می‌کنم.”

مهدی تارتار: نتایج تیم ملی با اسکوچیچ جای انتقاد را باقی نمی‌گذارد

“دیدارهایی که اسکوچیچ انجام داده فنی هم بوده، اجازه بدهید انتقادی نداشته باشم زیرا نتایج خوب تیم ملی با این مربی جای انتقاد نمی‌گذارد. اجازه بدهید تیم ملی به خوبی بازی‌هایش را انجام دهد و صعود مقتدرانه‌ای داشته باشد و سپس درباره مسائل فنی و ایرادها صحبت کنیم.”

محمود فکری: دلال‌ها دنبال برکناری اسکوچیچ هستند

“فکر می‌کنم این‌هایی که به دنبال انتقاد یا برکناری اسکوچیچ هستند آن‌هایی هستند که از انتقال ویلموتس سود خوبی به جیب زدند. مگر می‌شود اسکوچیچ را که نتایج خوبی با تیم ملی گرفته به همین سرعت برکنار کرد؟ نقش دلال‌ها این روزها در فوتبال ما بسیار پررنگ شده است. آنها آنقدر زورشان زیاد شده که فقط به دنبال جابجایی مربیان هستند تا بتوانند با برکناری آنها و جابگزین کردن شخص دیگر پول هنگفتی به جیب بزنند.

برای آنها مهم نیست که تیم ملی نتیجه می‌گیرد یا خیر، آنها تنها به دنبال پول هنگفتی هستند که به دست می‌آورند. سود دلالان در این روزها در جابجایی مربیان است و امیدوارم روزی برسد که دست این سودجویان از فوتبال ما کوتاه شود.”

محرم نویدکیا: تیم دارد نتیجه می‌گیرد و صدرنشین است

“من از آقای اسکوچیچ حمایت کردم، شاید خیلی‌ها هم می‌گویند که اشتباه می‌کنی و ما تاکتیکمان خوب نیست و تاکتیک نداریم اما من می‌گویم که تیم‌مان دارد نتیجه می‌گیرد و صدرنشین است و ما الان شانس این را داریم که راحت به جام جهانی برویم؛ من فکر می‌کنم الان وقت این حرف‌ها نیست و باید بگذاریم تیم ملی کارش را بکند.”

ستار همدانی: اسکوچیچ چه روزمه‌ای دارد که به بازیکنان لژیونر چیزی یاد بدهد؟

“اکثر ستاره‌های تیم ملی در اروپا بازی می‌کنند و با مربیان خوبی کار کردند. اسکوچیچ چه چیزی می‌خواهد به آن‌ها اضافه کند؟ به لحاظ فنی چه رزومه ای دارد که بتواند بیشتر از چیزی که بازیکنان بلدند؛ به آن‌ها یاد بدهد. من فقط درمورد دو مرد بزرگ فوتبال ایران یعنی کریم باقری و وحید هاشمیان که در کادرفنی هستند می‌گویم این دو از هر لحاظ عالی هستند و کارشان را به خوبی انجام می‌دهند.

شک نکنید تیم ما با این ستاره‌هایی که دارد قبل از پایان بازی‌های مقدماتی صعودش را قطعی می‌کند. ولی می‌خواهم این را بگویم تیم ما باید به فکر جام جهانی و صعود به مرحله بعد باشیم و نباید تنها صعود به خود جام جهانی رویای ما باشد.”

مهدی پاشازاده: باید درباره کیفیت تیم ملی سر فرصت صحبت کرد

“یک «کیفیت» داریم و یک «کمیت». عملکرد اسکوچیچ در تیم ملی لااقل از نظر کمیت خیلی خوب بوده و حتی می‌توان گفت بهترین عملکرد را نسبت به همه مربیان سابق تیم ملی دارد. آمار او آنقدر خوب هست که نتوان موردی برایش ذکر کرد. اما اینکه کیفیت تیم ملی هم بهترین است یا خیر، موضوعی است که باید سر فرصت به آن پرداخته شود.”

فرهاد مجیدی: اسکوچیچ نتایج خوبی گرفته و باید حمایت شود

“شرایط تیم ملی خوب است، اسکوچیچ نتایج خوبی گرفته و چیزی که باید الان صورت بگیرد حمایت از تیم ملی و سرمربی آن است.”

امیر هاشمی مقدم: اسکوچیچ کیفیت خوبی دارد

“فقط نتایج دراگان اسکوچیچ در تیم ملی را روی کاغذی بنویسید و نام او را ذکر نکنید. در هر کجای دنیا، کسی که این نتایج را روی همان کاغذ مشاهده کند و متوجه شود که در ۱۲ بازی ۱۱ برد به دست آمده و باختی در کار نبوده شگفت‌زده می‌شود و می‌گوید چقدر فوق‌العاده. باید بگویم که در نهایت همه باهم نتایج را در کنار یکدیگر به دست می‌آورند. در تیم ملی نسل طلایی‌ای وجود دارد که دست مربی را بازتر می‌کند و کارش راحت‌تر می‌شود. اسکوچیچ کیفیت خوبی دارد ولی مقداری در زمان‌بندی تصمیماتی که اتخاذ می‌کند باید تجدید نظر کند.”

مجید جلالی: اسکوچیچ در جام جهانی؟ باید بررسی کنیم

“درست است که گروه ما نسبت به گروه دیگر در این رقابت‌ها راحت‌تر بود اما باید بپذیریم که تیم ما خوب کار کرده است. همین عراق و سوریه رقبای سرسختی برای ما بودند اما چون تیم ما توانسته این تیم‌ها را شکست بدهد ما قدرتی از رقبا نمی‌بینیم. آقای اسکوچیچ از فرصتی که فوتبال ایران به او داد به خوبی استفاده کرد و شایستگی‌هایشان را نشان داد. اسکوچیچ به همه ثابت کرد که مربی خوبی است و عملکرد خوبی داشته است.

وی در ادامه درباره اینکه آیا تیم ملی فوتبال ایران می‌تواند در جام جهانی با اسکوچیچ هم نتایج خوبی بگیرد؟ گفت: این موضوع باید بیشتر بررسی شود و درباره آن صحبت کنیم. ما از تیم دور هستیم و فقط بازی‌ها را می‌بینیم. باید از شرایط تمرینی هم آگاهی داشته باشیم. ما از نظر فنی در تیم ملی تا به حال مشکلی نداشته‌ایم اما همه چیز باید به خوبی بررسی شود. به نظر من فدراسیون فوتبال باید طوری برنامه‌ریزی کند تا تیم ملی قبل از پایان سال یعنی در اسفندماه دو بازی دوستانه خوب با تیم‌های قدرتمند انجام بدهد تا به نوعی مشخص شود تیم ما با این شرایط برابر تیم‌های قدرتمند چگونه ظاهر می‌شود و بعد درباره جام جهانی و روند آماده‌سازی تیم ملی برنامه‌ریزی کند.”

ابراهیم قاسم‌پور: نمی‌توان نتایج تیم ملی را به حساب اسکوچیچ زد

شاید خیلی‌ها انتقاد کنند که من مخالف اسکوچیچ هستم اما به نظرم اسکوچیچ شخصیت خوب، متین و آرامی دارد و این موضوع یک امتیاز مثبت برای ایشان است اما واقعیت این است که نمی توان نتایج کسب شده را به نام ایشان زد و باید به حساب خلاقیت و ضریب هوشی بازیکنان گذاشت.

حمید درخشان: باید عملکرد فنی اسکوچیچ را بررسی کنیم

“فدراسیون فوتبال باید (درباره آینده اسکوچیچ در تیم ملی) تصمیم بگیرد. من و شما تصمیم گیر نیستیم. باید بعد از بازی‌های انتخابی تک تک بازی‌ها را ببینیم و محاسبه کنیم که رشد و تکامل ما چقدر بود و چقدر سرمربی ما تاثیر گذاشته است و چه تغییراتی را ایجاد کرده است. چه سیستم‌هایی را بازی کردیم و در کدام سیستم بهتر بودیم و همچنین در کدام یک توسعه داشتیم؟

ملاک و معیارهایی برای ارزیابی عملکرد فنی مربیان وجود دارد که به این شکل به او امتیاز می‌دهیم و می‌فهمیم موفق بوده است یا خیر. اگر بیشتر از این، از تیم ملی می‌خواهیم، باید مربی قوی‌تر و بزرگ‌تری بیاوریم. باید منطقی صحبت کنیم. من چند فاکتور را گفتم. اگر اسکوچیچ در این فاکتورها موفق بوده، او را حفظ می‌کنیم. اگر دیدیم که توانمند نبوده، فکری به به حال اسکوچیچ می‌کنیم. چرا احساسی تصمیم بگیریم؟”

بهتاش فریبا: اگر سرمربی را عوض کنیم، دنیا چه می‌گوید؟

“از الان نمی توان راجع به این موضوع (حضور اسکوچیچ در جام جهانی یا انتخاب مربی دیگری) صحبت کرد که آیا لازم است که مربی عوض شود یا خیر. اجازه دهید اول جواز صعود را بگیریم، بعد راحت‌تر می شود صحبت کرد. باید عملکرد تیم ملی را در چهار بازی آینده ببینیم. باید دید عملکرد او چطور است. اگر اسکوچیچ همه بازی ها را ببرد و به سراغ یک مربی دیگر برویم، از نظر بین المللی و در دنیا به ما چه می گویند؟ این مساله باعث بازتاب خوبی ندارد و ما را با کشورهای عربی که با ثبات در حوزه مربیان همراه نیستند، مقایسه می‌کنند.

ما که قطعا صعود می کنیم اما وقت صعود از مرحله گروهی در جام جهانی است و باید به مرحله دوم برویم. البته گروه ما در جام جهانی هم مهم است. هر چند در جام جهانی گذشته در سخت‌ترین گروه بودیم ولی اگر توپ طارمی گل می‌شد به عنوان تیم اول صعود می‌کردیم. همین جریانات فوتبال قشنگ است.”

منصور رشیدی: دوست دارم تیم ملی بهتر از این عمل کند

“همه اطلاع دارند که اسکوچیچ مربی درجه یکی در لیگ برتر ایران نبود و در بین داخلی‌ها و خارجی‌ها هم او دستاورد خاصی نداشت. اگر چه برخی خیلی از او انتقاد می کنند اما به عنوان فوتبالیست که در تیم ملی هم بودم و موفقیت‌هایی را به دست آوردم و دنبال نشستن جا او هم نیستم، دوست دارم تیم ملی بهتر از این‌ها عمل کند و نتایج بهتری را به دست آورد.”

اصغر شرفی: اسکوچیچ دیگر چه باید می‌کرد؟

“من شاید اعتقاد داشته باشم او مربی خوبی است. به نظرم اسکوچیچ نتیجه گرفته است. از یک سردار که پیروز است نمی‌پرسند که چند سرباز تو مرده‌اند. اسکوچیچ این همه پیروزی آورده است. دیگر چه باید می‌کرد؟ بنده خدا همه بازی‌ها را برده است. حتما باید روی سرمان بزند که از او راضی باشیم؟

او درباره این که برخی معتقدند که تیم ملی در جام جهانی نیاز به مربی دیگری دارد؟ اظهار کرد: اسکوچیچ خیلی خوب کار کرده است. موفقیت که خم رنگرزی نیست یک شبه عمل بیاید. از طرفی صعود ما هم به جام جهانی اتفاق غیرعادی نیست. در گذشته یک تیم از آسیا صعود می‌کرد اما الان به ۴.۵ تیم رسیده است.”

فرشاد فلاحت‌زاده: مربی ایرانی هم می‌توانست نتایج اسکوچیچ را بگیرد

“نمی‌توانیم بگوییم عملکردش بد بوده است. تیم ملی توانمند است و به همین دلیل اگر تیم را دست هر مربی ایرانی هم می‌دادند مطمئن باشید موفق می‌شد. وحید هاشمیان هم همین نتایج را می‌گرفت. نمی‌توانیم بگوییم اسکوچیچ تحولی به وجود آورد. او تیم را مدیریت کرده است اما مگر می‌توانید غیر از طارمی و آزمون را دعوت کنید و بازی دهید؟ هر کس دیگری هم جای اسکوچیچ بود همین ترکیب را نهایتا با دو تغییر به بازی می‌گرفت.

به نظر من، اگر در جام جهانی از مربیان ایرانی استفاده کنیم، بهتر است. پول و تجربه‌ای را که به مربی خارجی می‌دهیم، به ایرانی‌ها بدهیم. قلعه‌نویی، دایی و گل‌محمدی واقعا توانمند هستند. یک از مربیان بزرگ فوتبال ایران برای سرمربی‌گری این تیم انتخاب کنید. چرا این امتیاز را به مربی خارجی بدهیم. توقع دارند با این مربیان به فینال برویم؟ بیشترین توقع ما این است که از گروه بالاتر برویم. برای این کار باید مربی سطح بالایی را بیاوریم که به نظرم الان جواب نمی‌دهد. یک مربی ایرانی می‌تواند از این فرصت استفاده کند و چندین نفر آموزش ببینند. مربیان خارجی تاکنون هیچ کاری برای ما نکرده‌اند. اگر در جام جهانی ضعیف هم عمل کردیم، حداقل می‌گوییم برای فوتبال ملی چند مربی تربیت شده است.”

هومن افاضلی: اسکوچیچ فراتر از انتظارها کار کرده است

“اسکوچیچ و دستیارانش نتایج درخشانی گرفتند و توانستند صد درصد امتیازات را بگیرند. اسکوچیچ چه کار باید انجام دهد که بتواند اعتماد عمومی را جلب کند. سرمربی تیم ملی با شناخت خوبی که از فوتبال ما دارد به بهترین شکل از توانایی بازیکنان ما استفاده کرده و نتایج خوب تیم ملی نشان می‌دهد که فراتر از انتظارها کار کرده است. آرزوی موفقیت تیم ملی و کادرفنی را در مسابقات مقدماتی جام جهانی دارم تا دوباره شاهد صعود مقتدر به جام جهانی باشیم.”

سیدمهدی سیدصالحی: انتقادها از اسکوچیچ ناعادلانه است

“انتقادها ناعادلانه است. او در ۱۳ بازی، ۱۲ پیروزی و یک مساوی به دست آورده است. در نظر بگیرید که شاکله اصلی بازیکنان ما لژیونر هستند. هماهنگ کردن بازیکنان زمان بر است. ما در زمان اسکوچیچ بازی دوستانه زیادی نداشتیم. در روزهای فیفا دی هم معمولا در بازی دوم عملکرد بهتری داریم چون بازیکنان مدت زمانی بیشتری برای تمرین کردن دارند. به نظرم انتقادها از اسکوچیچ ناعادلانه بود. در موفقیت یک تیم همه اعضا تاثیرگذار هستند. کادرفنی، بازیکنان و حتی تدارکات هم باید زحمت بکشند. همه دست به دست هم داده‌اند و به نظرم برخی مسائل که علیه اسکوچیچ مطرح می‌شود ناعادلانه است. او در شرایط بدی تیم ملی را تحویل گرفت و در همین مدت ۱۲ پیروزی را کسب کرده است.”

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.