استولتنبرگ: گروه‌های جنگی ناتو در بخش‌های شرقی تقویت می‌شوند

double-quot تهران - جارپرس - دبیرکل ناتو در کنفرانسی مطبوعاتی پیش از آغاز نشست این ائتلاف در مادرید گفت، ناتو برنامه‌هایی برای تقویت گروه‌های جنگی در بخش‌های شرقی خودش دارد و می‌خواهد مسائل مرتبط با تامین نظامی را بررسی کند.
کد خبر : 94779
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 تیر 1401 - 14:32
استولتنبرگ: گروه‌های جنگی ناتو در بخش‌های شرقی تقویت می‌شوند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دوشنبه گفت: در اجلاس سران، ما تدابیر دفاعی پیشروی خود را تقویت خواهیم کرد. ما گروه‌های جنگی خودمان را در بخش شرقی این ائتلاف تا سطح تیپ افزایش خواهیم داد. ما نیروی واکنش ناتو را متحول خواهیم کرد و تعداد نیروهایی با آماده‌باش بالا را افزایش خواهیم داد. آنها را به بیش از ۳۰۰ هزار نیرو می‌رسانیم.

استولتنبرگ افزود: ما همچنین توانایی خود را برای تقویت در بحران و درگیری، از جمله با تجهیزات از پیش مستقر شده بیشتر و انبارهای تدارکات نظامی، قابلیت‌های بیشتر مستقر در جلو مانند دفاع هوایی، تقویت فرماندهی و کنترل و برنامه‌های دفاعی ارتقایافته با نیروهایی که از قبل برای دفاع از متحدان خاص تعیین شده‌اند، افزایش خواهیم داد.

نشست سران ناتو ۲۸ تا ۳۰ ژوئن در مادرید برگزار می‌شود. همانطور که ینس استولتنبرگ در ۱۹ ژوئن گفت، شرکت‌کنندگان در نشست اعلام خواهند کرد که روسیه دیگر شریک این ائتلاف نیست، بلکه “تهدیدی برای صلح و ثبات” است. در همان زمان، همانطور که انتظار می‌رود، رهبران ناتو تصمیم خود را در مورد استقرار جدید نیروها در اروپا اعلام خواهند کرد.

در جریان اجلاس سران در مادرید، مفهوم استراتژیک جدید ناتو که اکنون “مفهوم مادرید” نامیده می‌شود، تصویب خواهد شد. به گفته منابع، این مفهوم “به روابط با مسکو پایان خواهد داد”.

پیش از این هم منبع مطلعی گفته بود: کشورهای ناتو در جریان نشست سران در مادرید ممکن است در مورد بزرگترین استقرار نیروهای مسلح تصمیم بگیرند. برخی کشورها می‌خواهند از شرق اتحادیه ناتو حضور نظامی خود را از گروه به تیپ تغییر دهند.

در حال حاضر این گروه‌ها از ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ پرسنل نظامی را شامل می‌شوند و تبدیل به تیپ می‌تواند این تعداد را به حداقل دو برابر افزایش دهد. این منبع آگاه تاکید کرد که برخی از کشورهای عضو ناتو در حال بررسی استقرار لشکرهایی هستند که تحت فرماندهی ژنرال‌ها و حداکثر ۱۵ هزار نیرو خواهد بود.

استولتنبرگ در سخنانش همچنین مدعی شد: روسیه از شراکت و گفت‌وگویی که ناتو طی این سال‌ها تلاش برای ایجاد آن داشت، خارج شده است. آنها رویارویی را به جای گفت‌وگو انتخاب کردند. از این بابت متاسفیم اما نیاز داریم که به این واقعیت پاسخ دهیم. ناتو در آینده بیش از ۳۰۰ هزار نیروی با آمادگی  بالا خواهد داشت، در مقایسه با ۴۰ هزار نیرویی که در حال حاضر نیروی واکنش سریع موجود ائتلاف ناتو را تشکیل می‌دهند. یگان‌های جنگی ناتو در جبهه شرقی، در نزدیک‌ترین نقطه به روسیه، خصوصا کشورهای بالتیک، به حد تیپ می‌رسند و هزاران نیرو در کشورهای سمت غرب مثل آلمان به عنوان تقویت‌های سریع در حالت آماده‌باش می‌مانند. در مجموع این بزرگترین بازدارندگی و دفاع جمعی ما از زمان جنگ سرد خواهد بود.

دبیرکل ناتو افزود: انتظار دارم متحدان به وضوح تاکید کنند که روسیه تهدید مستقیمی برای امنیت ما، ارزش‌های ما و نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون است.

این مقام ارشد ناتو که قرار است امروز (سه‌شنبه) با رهبران سه کشور ترکیه، فنلاند و سوئد در مادرید دیدار کند، همچنین در خصوص مانع‌تراشی آنکارا در مسیر پیوستن این دو کشور منطقه نوردیک به این ائتلاف نظامی و مسیر پیش روی آنها گفت: نمی‌خواهم درباره هرگونه برنامه‌ زمانی قول داده یا گمانه‌زنی کنم. این اجلاس هرگز یک ضرب‌الاجل نبوده است.

او در کنفرانس خبری مشترک با ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد افزود: نگرانی‌های امنیتی ترکیه در این رابطه مشروع هستند و باید مورد رسیدگی قرار گیرند. هیچ متحدی تا به این حد به دست تروریست‌ها… از جمله حملات دردناک گروه تروریستی پ‌ک‌ک لطمه ندیده است. این ائتلاف باید تلاش‌هایش را در زمینه مبارزه با تروریسم دو برابر کند. جلسه ویژه‌ای مرتبط با تلاش‌های مبارزه با تروریسم ناتو حین اجلاس مادرید برگزار خواهد شد. در حال حاضر روی توافقی میان سوئد، فنلاند و متحدان ترکیه برای رسیدگی بیشتر به نگرانی‌های امنیتی کار می‌کنیم، از جمله روی صادرات تسلیحات و مبارزه علیه تروریسم. رهبران ترکیه، سوئد و فنلاند برای دیدار در نشست امروز توافق کرده‌اند. این فرصت بیشتری برای رفع نگرانی‌های ترکیه و پیشبرد خواسته آن دو کشور برای عضویت در ناتو فراهم می‌کند.

در همین حال نخست‌وزیر سوئد هم گفت: موضع ما در خصوص پ‌ک‌ک کاملا شفاف است. اتحادیه اروپا آن را در فهرست یک سازمان تروریستی قرار داده و سوئد هم آن را اینطور در نظر می‌گیرد. سوئد تروریسم را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند. ما بی‌تردید به مبارزه با تروریست‌ها در همه اشکال و مظاهر آن متعهد هستیم. امید زیادی داریم که گفت‌وگوها در آینده نزدیک به سرانجام برسد. سوئد با روحیه همبستگی به امنیت ناتو به عنوان یک کل و از جمله به ترکیه کمک خواهد کرد. مذاکرات روز شنبه من با رئیس‌جمهوری ترکیه خوب و سازنده بود.

نخست‌وزیر سوئد افزود: اصلاحات قانون اساسی در حال آماده‌سازی است که راه را برای جرم‌انگاری مشارکت در سازمان‌های تروریستی هموار می‌کند. نباید شک کرد که سوئد در مبارزه با تروریست‌ها در کنار سایر کشورهای همفکر خود ایستادگی خواهد کرد. درخواست‌های ترکیه برای استرداد تروریست‌ها توسط سیستم حقوقی سوئد به سرعت و با دقت مطابق با کنوانسیون اروپایی در مورد استرداد انجام می‌شود. سوئد پناهگاه امنی برای تروریست‌ها نیست و نخواهد بود. مقامات مربوطه به شدت برای اخراج افرادی که می‌توانند یک تهدید امنیتی باشند، کار می‌کنند و تعداد قابل توجهی از پرونده‌ها وجود دارد که در حال حاضر رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.