استفاده از یک محلول گیاهی برای بهبود ریزش مو

double-quot تهران - جارپرس - پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انجام یک مطالعه تاثیر استفاده از محلول گیاهی حاوی عصاره‌های رزماری، زیتون و نخل اره‌ای را در بیماران دچار ریزش مو آندروژنیک بررسی کردند.
کد خبر : 84100
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1400 - 1:47
استفاده از یک محلول گیاهی برای بهبود ریزش مو

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی با الگوی مردانه، نوعی الگوی ریزش مو در مردان و زنان است که به عنوان شایع‌ترین علت ریزش مو در مردان شناخته می‌شود. این نوع ریزش مو، به دلیل فعالیت هورمون‌های جنسی مردانه یا آندروژن‌ها اتفاق می‌افتد و می‌تواند بر کیفیت زندگی، اعتماد به‌نفس و روابط فردی و اجتماعی جوانان تاثیر بگذارد.

داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید داروهای معمولی هستند که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان این نوع ریزش مو، تایید شده‌اند ولی این داروها عوارض جانبی زیادی دارند. به همین دلیل پژوهشگران به دنبال یافتن ترکیباتی با عوارض جانبی کم‌تر هستند.

برای درمان آلوپسی آندروژنتیک، چندین محصول گیاهی موضعی در سراسر جهان عرضه شده است. از آن‌جا که محصولات گیاهی مقرون به صرفه هستند، تاثیر مصرف محلول‌های گیاهی موضعی برای درمان طاسی با الگوی مردانه در حال بررسی است تا به عنوان درمان جایگزین معرفی شوند. بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با انجام یک مطالعه تاثیر یک محلول موضعی گیاهی را در کاهش ریزش مو، افزایش قطر مو و تراکم مو در بیماران مبتلا به طاسی آندروژنیک بررسی کردند. همچنین در این مطالعه اثربخشی این محلول گیاهی با داروی مایندوکسیدل مقایسه شد.

برای انجام این مطالعه از عصاره گیاهان رزماری، زیتون و نخل اره‌ای استفاده شد و برای بررسی اثربخشی این محصول ۲۴ مرد مبتلا به ریزش موی آندروژنیک مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول محلول موضعی ماینوکسیدیل ۵ درصد را در فواصل صبح و عصر دریافت کردند و گروه دوم ماینوکسیدیل ۵ درصد را صبح‌ها و محلول گیاهی موضعی را شب‌ها به صورت موضعی مصرف کردند. هر شرکت کننده یک میلی لیتر محلول موضعی را به مدت ۳۶ هفته از طریق قطره چکان دارویی روی نواحی موهای نازک پوست سر استفاده کرد.

برای بررسی اثرگذاری این محصول، شرکت‌کنندگان در هفته‌های ۱۲، ۲۴ و ۳۶ از نظر قطر مو بررسی شدند و همچنین تراکم مو نیز در ابتدا و انتهای مطالعه، مورد ارزیابی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که پس از ۳۶ هفته، افراد گروهی که عصاره گیاهی و ماینوکسیدل استفاده کرده بودند، درمان بهتری داشتند و قطر موی این افراد به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی که تنها ماینوکسیدل استفاده کرده بودند، افزایش یافته بود. تراکم مو نیز در هر دو گروه شرکت‌کننده افزایش یافته بود ولی این افزایش از نظر آماری در گروه عصاره گیاهی و ماینوکسیدل معنادار بود.

با توجه به نتایج به‌دست آمده پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که محلول گیاهی موضعی حاوی عصاره رزماری، زیتون و نخل اره‌ای بهبود قابل توجهی برای بیماران مبتلا به طاسی آندروژنیک ایجاد کرد و این محلول گیاهی می‌تواند رویکرد جایگزین برای بیمارانی باشد که از داروهای معمول هیچ اثربخشی دریافت نکرده‌اند و یا عوارض جانبی داروهای معمول برای آن‌ها قابل کنترل نیست.

در انجام این تحقیق فرید مسعود، حمیده عظیمی علمداری، سولماز اثنی عشری، جواد شکری و یوسف جوادزاده؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «اثربخشی و ایمنی یک محلول گیاهی جدید برای درمان آلوپسی آندروژنتیک و مقایسه با ماینوکسیدیل پنج درصد: یک مطالعه کارآزمایی کنترل شده تصادفی دوسوکور» در نشریه Dermatologic Therapy منتشر شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.