استان سمنان با ۵ زمین‌لرزه لرزید/ثبت خرد لرزه در استان تهران

double-quot تهران - جارپرس - در هفته گذشته استان سمنان با زمین‌لرزه‌های بین ۲.۷ تا ۴ لرزید ضمن آنکه قلعه قاضی استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ لرزید و در استان تهران نیز خرد لرزه‌ای به بزرگای ۲.۵ به ثبت رسید.
کد خبر : 112234
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 - 9:28
استان سمنان با ۵ زمین‌لرزه لرزید/ثبت خرد لرزه در استان تهران

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، در هفته گذشته استان سمنان با زمین‌لرزه‌های متعددی لرزید از آن جمله می‌توان به زلزله آرادان با بزرگای ۲.۸، شهمیزاد با زلزله ۳.۹ ، گرمسار با زلزله‌هایی به بزرگای ۴ و ۳.۴،  ۲.۷، اشاره کرد.

در این استان گسل‌های زیادی وجود دارد که به این شرح است:

گسل گرمسار، به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر
گسل دامغان که بخشی از گسل دامغان در شمال سمنان و به موازات گسل آستانه قرار دارد
گسل اوریم به طول تقریبی ۶۴ کیلومتر
گسل فشاری بشم به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر در ۶ کیلومتری شمال شهمیرزاد و در ۳۰ کیلومتری شمال شهر سمنان قرار دارد
گسل فشاری دیکتاش به درازای تقریبی ۳۲ کیلومتر در ۲ کیلومتری جنوب مهدیشهر قرار دارد
گسل سرخه کلوت به طول ۵۳ کیلومتر در فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتر شمال گسل گرمسار و به موازات آن واقع شده است
گسل سفیدکوه
گسل عطاری که به عنوان ساختار جداکننده پهنه ایران مرکزی و البرز نیز معرفی شده است
گسل لردکمر

در هفته گذشته همچنین استان کرمان با زلزله های ۲.۵، ۲.۸، و ۳.۲ در سیرچ، ۲.۵ در راور لرزید.

همچنین در استان هرمزگان زلزله‌های مختلفی رخ داد که شامل درگهان با بزرگای ۲.۹، فین با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۵، قلعه قاضی با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲، بندر خمیر با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ و کوخرد استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ می‌شود.

شهر پردیس استان تهران نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۲.۵ لرزید. جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۷ دی

در فراشبند استان فارس زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

در شهمیرزاد استان سمنان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق هشت کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۱۷ کیلومتری شهمیرزاد و ۲۴ کیلومتری مهدی شهر استان سمنان و ۲۸ کیلومتری پل سفید استان مازندران بوده است. زلزله‌های ۳.۶ در عمق شش کیلومتری، ۳.۲ در عمق هشت کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

فین استان هرمزگان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۲۶ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۳ کیلومتری فین، ۴۰ کیلومتری بندرعباس و ۵۱ کیلومتری قلعه قاضی این استان بوده است.

ساغند استان یزد زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و کانون رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۶ کیلومتری ساغند، ۵۶ کیلومتری خرانق و ۷۵ کیلومتری رباط پشت بادام این استان گزارش شد.

یکشنبه ۱۸ دی

در نوک آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۶ و سیرچ استان کرمان زلزله ۲.۵ رخ داد.

دوشنبه ۱۹ دی

سیرچ استان کرمان بعد از دو زلزله ۲.۵ و ۲.۸، زلزله دیگری با بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۲ کیلومتری را تجربه کرد و مرکز این زلزله در دو کیلومتری سیرچ، ۲۱ کیلومتری اندوهجرد و ۲۸ کیلومتری شهداد این استان گزارش شد.

گرمسار استان سمنان زلزله‌ای به بزرگای چهار در عمق ۹ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۴ کیلومتری گرمسار، ۲۵ کیلومتری آرادان و ۵۰ کیلومتری ایوانکی این استان گزارش شد. زلزله ۲.۶ و ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در آرادان استان سمنان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

سیرچ استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۲ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در دو کیلومتری سیرچ، ۲۱ کیلومتری اندوهجرد و ۲۸ کیلومتری شهداد این استان بوده است.

سه شنبه ۲۰ دی

در بشرویه استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۰ و راور استان کرمان زلزله ۲.۵ رخ داد.

گرمسار استان سمنان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۹ کیلومتری لرزید.

قلعه قاضی استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۰ کیلومتری قلعه قاضی، ۳۷ کیلومتری تخت و ۳۸ کیلومتری فین این استان بوده است.

چهارشنبه ۲۱ دی

در پردیس استان تهران زلزله ۲.۵، گرمسار استان سمنان زلزله ۲.۷، عشق آباد استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶ رخ داد.

در شوسف استان خراسان جنوبی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۳ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۱۵ کیلومتری شوسف، ۴۰ کیلومتری نهبندان و ۵۶ کیلومتری درح این استان بوده است.

خوی استان آذربایجان غربی زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۱ کیلومتری خوی و ۳۲ کیلومتری ایواوغلی استان آذربایجان غربی و ۳۵ کیلومتری تسوج استان آذربایجان شرقی گزارش شد.

پنج شنبه ۲۲ دی

در انبارالوم استان گلستان زلزله ۲.۷ رخ داد.

در زرین رود استان زنجان بعد از یک زلزله ۲.۸، زمین‌لرزه دیگری با بزرگای سه رخ داد که عمق این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری و کانون رومرکز این زلزله در ۱۱ کیلومتری زرین رود، ۲۷ کیلومتری گرماب و ۳۰ کیلومتری قیدار این استان بوده است.

بندر خمیر استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق هفت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری بندر خمیر، ۴۵ کیلومتری لافت و ۴۷ کیلومتری رویدر این استان گزارش شد.

کوخرد استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۳ کیلومتری کوخرد و ۳۵ کیلومتری بستک استان هرمزگان و ۵۲ کیلومتری لار استان فارس گزارش شد.

جمعه ۲۳ دی

در درگهان استان هرمزگان زلزله ۲.۹ رخ داد.

اسفراین استان خراسان شمالی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای سه در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و رومرکز آن در ۱۸ کیلومتری اسفراین، ۳۵ کیلومتری بجنورد و ۴۲ کیلومتری حصارگرمخان این استان گزارش شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.