0 نظر
212 بازدید

ارزیابی وضعیت کودکان خانواده‌های کم درآمد شهر تهران در بحران کرونا

double-quot تهران - جارپرس - مجموعه گزارش کارشناسی «ارزیابی وضعیت کودکان خانواده‌های کم درآمد شهر تهران در بحران کرونا»، توسط اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهیه و به چاپ رسید.
کد خبر : 72500
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 آبان 1400 - 12:58
ارزیابی وضعیت کودکان خانواده‌های کم درآمد شهر تهران در بحران کرونا

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، این گزارش کارشناسی، به سفارش موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی و توسط دکتر مروئه وامقی؛ رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دکتر آمنه ستاره فروزان و دکتر مرضیه تکفلی اعضای هیات علمی این مرکز تهیه شده است.

این مجموعه در ۱۱۱ صفحه، علاوه بر مقدمه، شامل بخش‌های «روش مطالعه، یافته‌ها، طبقه آموزش، موانع دسترسی به امکانات آموزش مجازی، سختی آموزش تحصیلی مجازی در سامانه شاد، افت عملکرد تحصیلی و پیامدهای آن، طبقه سلامت، تهدید سلامت روانی–اجتماعی کودکان، کاهش دسترسی به خدمات سلامت و توانبخشی، چالش‌های مراقبت در برابر کرونا، وضعیت اقتصادی، تشدید بیکاری، کاهش درآمد و گرانی» است.

همچنین، «دشواری تامین مواد غذایی و سایر نیازهای اساسی کودکان، طبقه ایمنی، تغییر روابط درون خانواده، گرایش به کار کودکان، راهکارها و توصیه‌های سیاستی، نتیجه‌گیری، پیامدهای همه‌گیری در حوزه‌های مختلف زندگی کودکان، عوامل مرتبط با اثرات کرونا بر کودکان خانواده‌های کم درآمد» از دیگر عناوین بخش‌های این کتاب است.

در یادداشت روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی که در ابتدای این گزارش به عنوان «پیشگفتار موسسه» درج شده، آمده است:

«آثار ناخوشایند همه‌گیری ویروس کرونا ابعاد مختلفی دارد که برخی از آن‌ها در سلسله گزارش‌های موسسه در خصوص کرونا مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه گزارش‌های متعددی که از سوی نهادهای مختلف بین‌المللی منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از همه، بر آثار مستقیم این همه‌گیری به ویژه بر گروه‌های مختلف شغلی توجه شده است و با تمرکز بر ابعاد اقتصادی موضوع، توصیه‌هایی برای کاهش مخاطرات اقتصادی و اعطای یارانه‌هایی به کسب و کارهای مختلف ارائه شده است».

«مهم‌ترین سند تامین اجتماعی در یک دهه اخیر یعنی «توصیه‌نامه کف حمایت اجتماعی» که از سوی سازمان بین‌المللی کار منتشر شده است، نیز بر حمایت ویژه از دو گروه سالمندان و کودکان تاکید دارد. همین موضوع ما را وا می دارد تا به طور ویژه به پیامدهای همه‌گیری کرونا بر این گروه‌ها بپردازیم».

«در این گزارش به‌طور خاص بر وضعیت کودکان تمرکز شده است. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا بر هر چهار حوزه زندگی کودکان شامل آموزش، سلامت، وضعیت اقتصادی و ایمنی، پیامدهای منفی داشته است. براین اساس، پیشنهادات سیاستی با بهره‌مندی از نظرات صاحبنظران و کارشناسان ارائه شده است».

وی در پایان یادداشت خود، ابراز امیدواری کرده است که این گزارش مورد بهره‌برداری سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان حوزه رفاه و بهزیستی کشور قرار گیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت نسخه الکترونیکی این گزارش، به وب‌سایت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی به نشانی  www.ssor.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.