ادعاهای دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

double-quot تهران - جارپرس - دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در نشست شورای امنیت در رابطه با وضع کنونی منطقه که به ریاست روسیه برگزار شد ادعاهای بی اساسی علیه ایران مطرح کرد.
کد خبر : 35388
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1399 - 10:34
ادعاهای دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

به گزارش جارپرس از ایسنا به نقل از رای الیوم، نایف بن فلاح الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در نشست شورای امنیت برای بررسی وضع کنونی منطقه که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد ، ایران را دلیل انتشار خشونت و بی ثباتی در برخی کشورهای منطقه از جمله عراق سوریه و لبنان و یمن و خواند و خواستار توقف آن‌چه حمایت های ایران از شبه نظامیان و گروهک های تروریستی می‌خواند، شد. کند.

در حالیکه عر بستان سعودی به عنوان پایگاه و خاستگاه تفکرات گروه‌های تروریستی تکفیری و  حامی اصلی مالی و لجستیکی تروریسم در منطقه، سالهاست برای گریز از واقعیت‌ها و عدم پاسخگویی به جنایت های خود سیاست فرافکنی و دگرگون نشان دادن حقایق را در دستور کار خود قرار داده است تا شاید امروز را به فردا برساند، وی مدعی شد: ایران به ویژه از سال ۲۰۱۱ خط مشی خصومت، خشونت و ایجاد بی ثباتی در منطقه را در پیش گرفت تا اهداف سیاسی خود را محقق کند. برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) مورد تعرض مکرر از سوی ایران و نمایندگان آن در منطقه به وسیله موشک و پهپاد قرار می گیرند و این حملات غیرنظامیان سعودی را هدف قرار می دهد، همچنین حمایت ایران از فعالیت های تروریستی در برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) ثابت شده است.

در حالی که ایران همواره اعلام کرده دستیابی به سلاح هسته ای در دستور کار دفاعی اش قرار ندارد ، الحجرف در ادامه بر ضرورت وجود توافق فراگیر برای ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته ای تاکید کرد.

وی همچنین مدعی شد که ایران باید به تلاش امارات برای حل مساله جزایر سه گانه از طریق مذکرات مستقیم و یا دادگاه های بین المللی پاسخ دهد.

این ادعا در حالی مطرح شده که حق حاکمیت ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ موضوعی است که هیچ شک و تردیدی در مورد آن وجود ندارد و اینگونه تلاش‌ها و اقدامات نسنجیده و بی نتیجه، تأثیری بر حق حاکمیت کشورمان بر آنها نداشته و نخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران هرگز ذره‌ای از حق حاکمیت تاریخی و قطعی خود بر این جزایر عقب نشینی نخواهد کرد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد:کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) بیش از یک بار به ایران پیشنهاد داده‌اند که به طور آشکار به اصل حسن همجواری و حاکمیت ملی این کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها و همچنین احترام به نظام سیاسی و سلامت اراضی و وحدت ملی آنها و از بین بردن خشونت، تروریسم و فرقه‌گرایی پایبند باشد. توپ اکنون در زمین ایران است که تمایل خود را از طریق عمل قبل از سخن برای تحقق صلح و ثبات در منطقه و از طریق اقدامات ملموس و قانع‌کننده در قبال همسایگان خود نشان دهد.

محمد جواد ظریف ، وزیر امورخارجه کشورمان هم در نشست شورای امنیت که به ریاست لاوروف وزیر خارجه روسیه برگزار شد ،سخنرانی کرد. وی با اشاره به پویش صلح هرمز اظهار داشت: این ابتکار متکی به مسئولیت هر کشور در منطقه برای تضمین صلح، ثبات و رفاه همسایگان و انتفاع همگان از آن است. تجویزهای غلطی چون خرید امنیت از دیگران، بدست آوردن امنیت در ازای ناامنی همسایگان و کسب هژمونی منطقه ای مسبب عواقب ناگواری شده است.

ظریف همچنین افزود: حضور غیر مشروع آمریکا با ۷۶۰۰ مایل فاصله از سواحلش دستاوری نداشته جز ترور بزدلانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی، دشمن شماره ۱ داعش توسط رئیس جمهور آمریکا. شاید کسی بتواند با پول پیچیده‌ترین تسلیحات را بخرد اما حقیقت این است که امنیت و ثبات خریدنی نیست. ما نیاز به همکاری جمعی توسط کشورهای منطقه برای ایجاد گفتگوی فراگیر و ایجاد امنیت شبکه ای در منطقه داریم. در غیر اینصورت برای نسلها درگیر هرج و مرج خواهیم بود، ما نیاز به تغییر پارادیم بنیادین در منطقه خود بر اساس بازتنظیم آگاهانه و شناسائی ضرورت ایجاد امنیت و ترتیبات همکاری منطقه ای داریم. ما نیاز به یک منطقه قوی داریم که توهمات هژمونیک بوسیله یک قدرت- منطقه ای یا جهانی- را بزداید.  یک منطقه قوی نیازمند ثبات سیاسی و سرزمینی رشد یافته در منطقه دارد. یک منطقه قوی که در آن تمام همسایگان خویشتنداری راهبردی را تمرین کنند.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما نگرانی‌ها و گلایه های خود را داریم. ایرانیان هرگز ۸ سال جنگ تحمیلی را که در آن متجاوز بطور کامل توسط همسایگان حمایت مالی می شد را فراموش نمی کنند. معتقدیم که یک رهیافت جدید منطقه ای بایستی نتیجه تعاملات جمعی ما باشد. رئیس جمهور روحانی ایده های اولیه ایران را با تمام رهبران کشورهای ساحلی خلیج فارس به اشتراک گذاشت و آنها را دعوت کرد که این ایده ها را غنی کنند و در اجرای آنها مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.