ادبیات بایدن در حمایت از تل‌آویو: من هم صهیونیست هستم

double-quot تهران-جارپرس- رئیس جمهوری آمریکا که در نیم قرن حیات سیاسی خود همواره از رژیم صهیونیستی حمایت کرده در دیدار اخیر خود با نخست وزیر این رژیم، اینگونه به بنیامین نتانیاهو اطمینان داد که از او و کابینه جنگ اش حمایت می‌کند: «من باور ندارم برای صهیونیست بودن باید یهودی بود. من صهیونیست هستم».
کد خبر : 134858
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 10:26
ادبیات بایدن در حمایت از تل‌آویو: من هم صهیونیست هستم

به گزارش جارپرس از ایرنا، خبرگزاری رویترز در تحلیل این موضوع که «چگونه پیوند دائمی بایدن با رژیم صهیونیستی سیاست جنگی او را تشکیل می دهد»، نوشت: سیاستمداران و ژنرال هایی که در هتل تل آویو گرد هم آمده بودند این اظهارات بایدن را تایید کردند.

به گفته یک مقام آگاه از این اظهارات بایدن که در پشت درهای بسته مطرح شد، این سخنان بایدن در حالی مورد تایید قرار گرفت که رژیم صهونیستی به تلافی حملات حماس غزه را بمباران می کرد و حمله زمینی به این منطقه انتظار می رفت.

بایدن که خود اصالتا ایرلندی کاتولیک است، پیشتر نیز از عبارت های مشابهی برای اعتراف به نزدیکی و قرابت خود با رژیم اسرائیل استفاده کرده بود. اما این لحظه نشان داد که چگونه چند دهه حضور بایدن در سیاست های آمریکا به عنوان یکی از پیشتازان «دوستی با اسرائیل»، اکنون او را به یکی از بحران های سرنوشت ساز در دوران ریاست جمهوری اش هدایت می کند.

این موضوع همچنین چالش های پیش روی بایدن را در ایجاد توازن بین حمایت تزلزل ناپذیرش از رژیم اسرائیل و ترغیب نتانیاهو برای جلوگیری از وخامت وضعیت انسانی در غزه و پیچیده کردن روند آزادی اسرای آمریکایی نشان می دهد.

آرون دیوید میلر مذاکره کننده سابق در مسائل خاورمیانه که سابقه ۶ دوره حضور در وزارت امور خارجه دولت های دموکرات و جمهوریخواه را داشته گفت: ارتباط بایدن با اسرائیل عمیقا در «دی‌ان‌ای» سیاسی او ریشه دوانده است. او چه بخواهد و چه نخواهد در بحبوحه بحرانی قرار دارد که باید آن را مدیریت کند.

رویترز به نقل از مقام دوم آمریکایی که در نشست محرمانه بایدن و نتانیاهو و مشاوران شان حضور داشته نوشت، آنها هیچ نشانه ای از تنش را که گاهی در نشست هایشان بروز می کند، نشان ندادند اما بایدن سوالات سختی را از نتانیاهو درباره حملات آینده پرسید از جمله این که آیا به روزهای بعد از حمله فکر کرده است.

برخی از مقامات منطقه ای و آمریکایی تردید دارند رژیم صهیونیستی که ادعای نابودی حماس را داده چاره ای برای پایان بازی اندیشیده باشد.

رویترز نوشت: همسویی بایدن با رهبر راست گرای اسرائیل، برخی از نیروهای ترقی خواه در حزب دموکرات را همزمان با تلاش وی برای شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به خطر انداخته است به ویژه این که خشم فزاینده بین المللی علیه تاکتیک های تل آویو، همچنین تا حدی آمریکا را مقصر می داند.

این در حالیست که این سیاست بایدن برخی از فلسطینی ها و دیگر اعراب را وادار کرده تا بایدن را به جای این که یک میانجی صلح عادل تصور کنند، بیشتر دارای گرایشات متعصبانه به نفع رژیم صهیونیستی قلمداد کنند.

بایدن تا حدی جهان بینی خود در حمایت از رژیم صهیونیستی را مدیون پدرش می داند که بعد از جنگ جهانی دوم و هولوکاست تاکید داشت تردیدی درباره درستی تاسیس این رژیم در سال ۱۹۴۸ وجود ندارد.

دنیس راس مشاور خاورمیانه ای آمریکا گفت: هر گاه اوضاع در ارتباط با اسرائیل از مسیر خود خارج می شد بایدن نقش «پل» را بازی می کرد.

با وجود حمایت جمهوریخواهان از اقدامات رژیم صهیونیستی، بایدن با مخالفانی نیز مواجه است که خویشتنداری این رژیم و اعلام آتش بس را خواستار هستند.

رشیده طلیب تنها نماینده آمریکایی فلسطینی کنگره آمریکا در این باره خطاب به بایدن گفت همه آمریکایی ها در این موضوع با شما همراه نیستند. باید بیدار شوید و این موضوع را درک کنید. ما شاهد نسل کشی هستیم.

بایدن با محبوبیت پایین در کشورش مواجه است و انتظار می‌رود برخی از دموکرات‌ها نیز نسبت به مخالفت با لابی اصلی طرفدار رژیم صهیونیستی در آمریکا موسوم به، آیپک، به عنوان یک نیروی قدرتمند در انتخابات ایالات متحده، محتاط باشند.

این بحران انتقادها از بایدن را به دلیل خودداری از توجه کافی به مصائب فلسطینی ها برانگیخته است.

به گفته خالد الگیندی (Khaled Elgindy) مشاور سابق مذاکرات فلسطین، غلفت دولت آمریکا از مساله فلسطین یکی از مسائل مهم امروز است. چک سفید امضایی که بایدن به حملات رژیم صهیونیستی به غزه داده به شکل غیرقابل بازگشتی اعتبار آمریکا را خدشه دار کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.