ادامه تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه برای توقف مذاکرات احیای برجام

double-quot تهران - جارپرس - در ادامه رویکرد خصمانه مقامات آمریکایی درقبال کشورمان برخی سناتورهای آمریکا با طرح ادعاهایی علیه ایران در رابطه با حمله اخیر به سلمان رشدی تلاش کردند مذاکرات دولت بایدن برای احیای برجام را زیر سوال ببرند.
کد خبر : 98454
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 11:06
ادامه تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه برای توقف مذاکرات احیای برجام

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، در شرایطی که احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ منوط به اراده سیاسی واشنگتن برای حصول توافق در مذاکرات وین است سناتورهای آمریکایی تلاش دارند با بهانه‌هایی جدید به مخالفت با این مذاکرات بپردازند و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را از امضای توافق جدید با ایران منصرف کنند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا در یک پیام توئیتری حمله اخیر به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در نیویورک را به ایران مرتبط دانست و در ادامه لفاظی‌های خود نوشت: چرا بایدن هنوز در حال مذاکره با این تروریست‌ها در تهران است؟

به گزارش فاکس نیوز، چند تن دیگر از سناتورها و نمایندگان کنگره که همواره مخالف برجام بوده و برای از بین بردن این توافق از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند به مارکو روبیو پیوستند  و به بهانه‌های واهی از دولت بایدن درخواست کردند تا از توافق با ایران صرف نظر کند.

تام کاتن دیگر سناتور جمهوری‌خواهی است که در یک توئیت با ادعای دست داشتن ایران در طرح ترور مقامات پیشین آمریکایی و به این بهانه که ایرانی‌ها سال‌هاست خواستار از میان برداشته شدن سلمان رشدی هستند از رئیس جمهور بایدن خواست تا هرچه فوری مذاکرات با تهران را متوقف کند.

مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز در پیامی در صفحه توئیتر خود سکوت رئیس جمهور آمریکا در برابر حمله به سلمان رشدی را ناشی از تلاش دولت بایدن برای حصول توافق با ایران دانست.

به گزارش ایسنا،‌ این ادعاها در حالی در بحبوحه مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به برجام مطرح شده است که وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که یک فرد ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب قصد داشته است برای تلافی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰، جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ را ترور کند.

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: شهرام پورصفی، شهروند ایرانی ۴۵ ساله قصد داشته است در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر-آبان ۱۴۰۰) با اعطای سیصد هزار دلار به برخی اشخاص در ایالات متحده، آن‌ها را به پیاده کردن نقشه ترور جان بولتون در واشنگتن و یا در مریلند مجاب کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران ادعای دست داشتن ایران در طرح ترور جان بولتون را رد کرده‌اند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: مقامات قضایی آمریکا در تداوم اتهام‌زنی‌های بی پایان این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و تداوم سیاست شکست خورده ایران‌ هراسی، در یک داستان سرایی جدید، اتهاماتی را بدون ارائه مدارک معتبر و مستندات لازم مطرح کرده‌اند.

کنعانی افزود: این‌گونه ادعاهای بی پایه و اساس با اهداف و انگیزه های سیاسی صورت گرفته و در حقیقت فرار رو به جلو، جوسازی تبلیغاتی و خصوصا فرار از مسئولیت پاسخگویی به جنایات متعدد تروریستی است که دولت آمریکا یا مانند ترور بزدلانه سردار شهید سلیمانی مستقیما در آن دست داشته و یا مانند جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی مانند داعش با حمایت و پشتیبانی آمریکا ارتکاب یافته اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بافتن این افسانه های نخ‌نما و بی اساس در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی و تبلیغاتی آمریکا است و این بار، از سناریوسازی در ارتباط با عناصر ورشکسته سیاسی و بی ارزش مانند بولتون برای پیش بردن این روند استفاده شده است.

وی همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک قویا هشدار می دهد و تاکید می کند حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.