احتمال واردات تخم‌مرغ از هفته آینده

double-quot تهران - جارپرس - رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ضمن اشاره به اینکه ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخم گذار در سه ماه اول سال به دلیل ضرر و زیان مرغداران حذف شدند، از واردات تخم مرغ از کشورهای همسایه در هفته آینده نیز خبر داد.
کد خبر : 68362
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 شهریور 1400 - 10:03
احتمال واردات تخم‌مرغ از هفته آینده

 

به گزارش جارپرس از از ایسنا، حمید کاشانی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت تخم مرغ افزایش یافته است، گفت: افزایش قیمت تخم مرغ اتفاقی یک شبه نیست. از سال گذشته هشدارهای لازم را در این خصوص به مسئولان مربوطه دادیم. ولی تعلل در رسیدگی به آنها منجر به این شد که تخم مرغ با قیمت‌های بالا به دست مصرف کنندگان برسد.

وی ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها در یکسال و نیم گذشته مرغ‌های اجداد با تاخیر وارد کشور شدند و همین امر باعث شد ۱۰ میلیون قطعه جوجه کمتر ریخته شود. برای جبران کسری تولید تعدادی از گله‌هایی که قرار بود حذف شوند برای تولید آماده شدند تا در نیمه دوم سال که تولید کمتر است از  آنها استفاده شود. به عبارت دیگر دوره تولید مرغ تخم گذار ۹۰ هفته است ولی به دلیل ذکر شده سن گله ها را به ۲۰ هفته افزایش دادیم که روزانه ۴۰۰ تن به تولیدات اضافه و کسری جبران شود.

قیمت ها در دولت جدید در دست بررسی است

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اضافه کرد: همچنین با وزیر جهاد کشاورزی وقت نیز از اسفندماه سال گذشته مکاتبات بسیاری انجام دادیم که بایستی قیمت تخم مرغ اصلاح و قیمت واقعی برای آن تعیین شود. قرار شد که قیمت ها در عید سالجاری اصلاح شود ولی به بعد از عید و سپس به بعد از انتخابات موکول شد. پس از آن نیز دولت جدید سرکار آمد و قیمت‌ها فعلا در دست بررسی است. امیدواریم که قیمت واقعی تخم مرغ به زودی تعیین و اعلام شود.

سه ماه است ذرت به درستی تامین نشده

وی در ادامه افزایش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌ها را علت افزایش قیمت تخم مرغ دانست، گفت: نهاده‌های دولتی طی دو مرحله افزایش قیمت داشته‌اند. از طرفی تنها ۴۰ درصد ذرت مورد نیاز مرغداران با قیمت‌های مصوب تامین می‌شود و مرغداران مجبورند ۶۰ درصد مابقی را از بازار آزاد و  ۳ تا ۴ برابر گرانتر تهیه کنند. همچنین نهاده‌های دولتی نیز با تاخیر دو تا سه ماه به دست مرغداران می رسد.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: در بخش مرغ تخم گذار حدود سه ماه است که ذرت به درستی تامین نمی شود.

حذف۱۴ میلیون قطعه مرغ تخمگذار در سه ماه اول سال

کاشانی با اشاره به اینکه قیمت تخم مرغ دستوری پایین نگه داشته شده بود، تصریح کرد: همین قیمت‌های دستوری باعث شد که مرغداران در سه ماهه اول سال در هرکیلو تخم مرغ ۶ تا ۷۰۰۰ تومان ضرر کنند و بر همین اساس ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخمگذار از بین رفت.

قیمت های دستوری باعث شد که مرغداران در سه ماهه اول سال در هرکیلو تخم مرغ ۶ تا ۷ هزارتومان ضرر کنند و بر همین اساس ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخمگذار از بین رفت.

به گفته وی قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ها ۱۹ هزارتومان است و این در حالیست که قیمت مصوب آن کیلویی ۱۴ هزارتومان باقی مانده است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: مرغدار هر شانه تخم مرغ را درب مرغداری ۳۸ هزار تومان می‌فروشد. اینکه تخم مرغ به دست مصرف کننده با قیمت های بیش از ۵۰ هزار تومان می رسد نشان دهنده ناکارآمد بودن سیستم توزیع است.

واردات تخم مرغ از هفته آینده

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از واردات تخم مرغ به کشور خبر داد و گفت: به دولت پیشنهاد دادیم که برای کاهش التهاب در بازار از کشورهای همسایه تخم مرغ وارد کنیم. با این پیشنهاد موافقت شد و در صدد تامین ارز آن هستیم و احتمالا هفته آینده این واردات صورت می گیرد و این تخم مرغ ها به همراه تخم مرغ های تولید داخل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین و غرفه‌ها با قیمت هر شانه ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان عرضه خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.