0 نظر
187 بازدید

احتمال افزایش تنش مرزی هند و چین به دنبال اقدامات نظامی پکن

double-quot

دهلی نو-جارپرس-مقامات دولت دهلی نو از احتمال افزایش تنش مرزی با پکن به دنبال تلاش های چین برای ایجاد زیرساخت های نظامی در منطقه مرزی مورد مناقشه دو کشور در شمال شرقی هند ابراز نگرانی کردند.

کد خبر : 25005
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 اسفند 1396 - 11:30
احتمال افزایش تنش مرزی هند و چین به دنبال اقدامات نظامی پکن

 

به گزارش جارپرس از ایرنا به نقل از روزنامه ایندیا تایمز در روز سه شنبه، این نگرانی پس از آن شدت گرفت که نیرمالا سیتارامان وزیر دفاع هند اعلام کرد، چین در حال ایجاد زیرساخت های نظامی مانند سکوهای فرود بالگرد و سنگر در منطقه مورد اختلاف ‘دوکلم’ است.
وزیر دفاع هند در یک پاسخ کتبی به پارلمان این کشور درباره تحرکات چین در منطقه یاد شده اعلام کرد: پس از پایان رویارویی هند و چین در سال ۲۰۱۷، نیروهای هردو کشور از منطقه عقب نشینی و در مناطق نزدیک به دوکلم مستقر شده و تعداد نیروهای نظامی هر دو کشور در منطقه کاهش یافته است اما تحرکات عمرانی چین در این منطقه باعث نگرانی شده است.
در همین حال سازمان های امنیتی هند نیز بر این عقیده هستند که نیروهای چینی ممکن است پس از پایان زمستان با قدرت و تعداد بیشتری وارد منطقه دوکلم شوند.
سوبهاش بامبره مشاور وزیر دفاع هند نیز هفته گذشته در اظهاراتی بیان کرد که وضعیت امنیتی در دوکلم حساس است و احتمال افزایش تنش میان هند و چین در ماه های آینده وجود دارد.
در ماه ژانویه سال جاری بیپین راوات فرمانده ارتش هند اعلام کرد که هند باید تمرکز خود را از مرزهای غربی با پاکستان به مرزهای شمالی با چین تغییر دهد که این سخنان از سوی برخی کارشناسان سیاسی هند به جدی بودن وضعیت امنیتی در مرز های هند و چین تعبیر شد.
هند و چین نزدیک به ۴ هزار کیلومتر مرز مشترک دارند که در مناسبات دو کشور به این مرزها خط واقعی کنترل گفته می شود.
چین سال گذشته در اقدامی تصمیم گرفت در منطقه ‘دوکلم’ که توسط بوتان،کشور طرفدار هند، کنترل می شود نفوذ کند.
تنش مرزی سال گذشته بین چین ،هند و بوتان که حدود سه ماه به طول انجامید، پس از عقب نشینی نیروهای هند و چین از دوکلم پایان یافت.
چین در آن زمان ادعا کرد که کاروانی از نیروهای هندی و کامیون ها و تانک های این کشور وارد منطقه مرزی «سکیم» در تبت که دوکلم نیز در آن واقع است، شده بودند. پکن تاکید داشت که این اقدام مخالف با توافقات دو کشور در سال های اخیر بوده و باعث تنش شده است.
از سوی دیگر هند می گوید، عامل اصلی منازعات دو کشور ساخت یک جاده از سوی چین در دوکلم است که برای هند عواقب امنیتی زیادی دارد.
ارتش چین ماه گذشته نیز در منطقه دوکلم نفوذ کرد. این امر سبب نگرانی مقامات هندی در خصوص آمادگی چین برای حمله کامل به این کشور شد.
تصاویر ماهواره ای نشان دادند که چندین سنگر، هفت سکوی فرود بالگرد و خودرو های زرهی چین در نزدیکی محلی که نیروهای این کشور به مدت ۷۲ روز با نیروهای هند در مقابل یکدیگر قرار گرفتند بار دیگر مستقر شده اند.
هند اعلام کرده است در صورتی که احساس کند چین بار دیگر قصد دارد وضعیت منطقه دوکلم را تغییر دهد، ارتش خود را وارد عمل خواهد کرد.
فرمانده ارتش هند نیز با اعلام اینکه نیروهای وی در بخش هایی از منطقه حضور داشته و اقدام به ایجاد زیرساخت های موقت کرده اند، تاکید کرد اگر چینی ها بار دیگر قصد پیشروی داشته باشند نیروهای هند مقابل آنها خواهند ایستاد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.