احتمال ابتلای مجدد به کووید با سویه اُمیکرون چه میزان است؟

double-quot تهران  جارپرس - نتایج تحقیقی در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد خطر عفونت مجدد با سویه اُمیکرون سه برابر بیشتر از سویه‌های پیشین ویروس کروناست.
کد خبر : 76123
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 9:00
احتمال ابتلای مجدد به کووید با سویه اُمیکرون چه میزان است؟

 

جولیت پولیام، از مرکز مدل‌سازی و تحلیل اپیدمیولوژیک آفریقای جنوبی و هری مولتری از مرکز ملی بیماری‌های واگیر، اظهار کردند: این یافته شواهدی از توانایی سویه اُمیکرون برای فرار از مصونیت ناشی از عفونت قبلی را ارائه می‌کند.

محققان خاطرنشان کردند: این مطالعه بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از طریق سیستم بهداشتی آفریقای جنوبی با حدود ۲.۸ میلیون عفونت کروناویروس تایید شده بین مارس ۲۰۲۰ تا ۲۷ نوامبر سال میلادی جاری انجام شده است. از این تعداد ۳۵ هزار و ۶۷۰ مورد مشکوک به عفونت مجدد بودند.

آنان افزودند: در حال حاضر اولویت ما تعیین میزان فرار ایمنی اُمیکرون از ایمنی طبیعی و ناشی از واکسن همچنین قابلیت انتقال آن نسبت به انواع دیگر و تاثیر آن بر شدت بیماری است.

این سویه به سرعت در صنعتی‌ترین منطقه آفریقا گسترش یافته و بر اساس داده‌های دولت آفریقا، تعداد موارد جدید در روز پنجشنبه از ۱۱ هزار نفر فراتر رفته است؛ در حالی که ۲ هفته پیش این رقم ۵۸۵ بود.

به گفته موسسه ملی بیماری‌های واگیر در گوتنگ، ثروتمندترین استان و کانون کووید ۱۹ هر فرد آلوده به‌ طور متوسط ‌می‌تواند ویروس را به ۲.۳۳ نفر دیگر منتقل کند.

طبق نتایج این مقاله تحقیقاتی که هنوز توسط همکاران مورد بررسی قرار نگرفته است، انواع بتا یا دلتا در اصل به دلیل افزایش قابلیت انتقال و نه فقط به دلیل فرار از ایمنی منتشر می‌شود.

آفریقای جنوبی کشف نوع جدیدی را که بعدا به نام اُمیکرون نام‌گذاری شد، در ۲۵ نوامبر اعلام کرد زیرا موارد ابتلا به این بیماری افزایش و سویه در سراسر جهان گسترش یافت.

آن فون گوتبرگ، میکروبیولوژیست بالینی در موسسه ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی، گفت: این ویروس ممکن است از نظر توانایی انتشار یا مسری بودن شبیه به دلتا باشد. با این حال اکنون حساسیت جمعیت بیشتر شده زیرا مصونیت با ابتلا به بیماری در برابر دلتا محافظت می‌کرد و اکنون با اُمیکرون به نظر نمی‌رسد که اینطور باشد.

البته محققان این تحقیق نگفتند که کدام بخش از عفونت‌های مجدد به‌ عنوان موارد سویه اُمیکرون تایید شده است یا اینکه آیا این سویه موجب بیماری جدی در این افراد شده است یا خیر.

این مطالعه همچنین حفاظت ارائه شده توسط واکسیناسیون را بررسی نکرده است. واکسن‌های ویروس کرونا لایه‌های مختلفی از پاسخ ایمنی را تحریک می‌کنند، برخی برای جلوگیری از عفونت و برخی دیگر برای جلوگیری از بیماری شدید در صورت آلوده شدن فرد موثر هستند.

فون گوتبرگ اظهار کرد: ما معتقدیم که واکسن‌ها همچنان در برابر بیماری‌ شدید محافظت ایجاد می‌کنند.

دکتر مایکل رایان، رئیس بخش اورژانس سازمان بهداشت جهانی، گفت: عفونت مجدد در بینی ظاهر می‌شود اما لزوما به بیماری شدید تبدیل نمی‌شود؛ در حالی که واکسن‌ها به‌ طور کلی نشان داده‌اند که به محافظت از بقیه بدن کمک می‌کنند.

رایان افزود: داده‌هایی که ما واقعا به دنبال درک آن هستیم، شامل شدت عفونت است و اینکه آیا واکسن‌ها در برابر بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت ایجاد می‌کنند یا خیر و در حال حاضر، هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم واکسن‌ها این کار را نخواهند کرد چون هنوز جزئیات را نمی‌دانیم.

چیزهای زیادی در مورد سویه جدید ناشناخته باقی مانده است؛ از جمله اینکه آیا آنطور که برخی مقامات بهداشتی گمان می‌کنند، مسری‌تر است یا خیر؟ آیا این ویروس باعث می‌شود مردم به شدت بیمار شوند یا می‌تواند ایمنی ناشی از واکسن را خنثی کند؟

اما آگاهی از میزان محافظت توسط عفونت قبلی بسیار مهم است؛ به ویژه در بخش‌هایی از جهان که بسیاری از جمعیت هنوز واکسینه نشدند.

پل هانتر، استاد پزشکی در دانشگاه آنگلیا شرقی، در پاسخ کتبی به این یافته‌ها گفت: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد اُمیکرون می‌تواند تا حد قابل‌ توجهی بر ایمنی طبیعی و احتمالا ایمنی ناشی از واکسن غلبه کند اما به چه میزان هنوز نامشخص است و در اینکه به‌ طور کامل از ایمنی فرار کند، همچنان تردید وجود دارد.

بازارهای جهانی از زمانی که اُمیکرون در سرفصل اخبار هفته گذشته قرار گرفت، شاهد نوسانات زیادی بوده است.

منابع

pharmaceutical-technology.com

www.bloomberg.com

www.usnews.com

abcnews.go.com

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.