اثرگذاری منفی پاندمی کووید ۱۹ بر عادت‌های غذایی شهروندان

double-quot تهران- جارپرس- محققان آلمانی و بلژیکی دریافتند پاندمی کووید ۱۹ آثار و پیامدهای نامطلوبی را بر عادات غذایی شهروندان داشته است.
کد خبر : 44800
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 دی 1399 - 8:31
اثرگذاری منفی پاندمی کووید ۱۹ بر عادت‌های غذایی شهروندان

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری جارپرس از مدیکال نیوز، در این تحقیقات که با مشارکت حدود هزار داوطلب به صورت آنلاین انجام گرفت، محققان دریافتند میزان مصرف غذا و همچنین میزان خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده مانند انواع کنسروها، در بین شهروندان افزایش یافته است.
در واقع بیش از یک‌پنجم داوطلبان اعلام کردند در دوران پاندمی میزان مصرف مواد غذایی در منزل آن‌ها افزایش داشته و بیش از یک‌سوم آن‌ها اعلام کردند در این دوران مقادیر بیشتری از مواد غذایی بسته‌بندی شده و قابل نگهداری بلندمدت را در خانه انبار کرده‌اند. علاوه بر این میزان مصرف تنقلات و انواع شیرینی نیز افزایش قابل توجهی داشته و در مقابل میزان مصرف سبزیجات و میوه‌ها کاهش یافته است.
همچنین در این تحقیقات مشخص شد احتمال بروز این تغییرات در رفتارهای غذایی خانواده‌هایی که تمام یا بخشی از درآمد خود را در اثر پاندمی از دست داده‌اند، بیش از سایرین است.
متخصصان هشدار دادند که با تداوم پاندمی، تکرار دوره‌های قرنطینه و تعطیلی مدارس انتظار می‌رود این تغییر در رفتارهای غذایی پیامدهای نامطلوب میان‌مدت و بلندمدتی را بر سلامت شهروندان برجای بگذارد.
به گزارش ایرنا ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.
انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد.
نتایج این تحقیقات در دست بررسی‌های علمی و تخصصی پیش از انتشار است، با وجود این نسخه اولیه تحقیقات در وبسایت www.preprints.org به صورت آنلاین منتشر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.