1 نظر
163 بازدید

اثرات کمبود کلسیم در سیب

double-quot تهران - جارپرس - یک گیاه پزشک گفت: در سیب و گلابی، به خاطر نگهداری آن‌ها به مدت طولانی‌تر، تاثیر مقدار کلسیم میوه در حفظ کیفیت آن در طول مدت انبارداری نمایان‌تر است.
کد خبر : 49388
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اسفند 1399 - 16:37
اثرات کمبود کلسیم در سیب

به گزارش جارپرس از ایسنا، سارا عالی‌زاده در رابطه با اثرات کلسیم در سیب، اظهار کرد: غلظت کلسیم در برخی از گیاهان حتی اگر به ده درصد وزن خشک نیز برسد، علایم مسمومیت ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: در سیب و گلابی، به خاطر نگهداری آن‌ها به مدت طولانی‌تر، تاثیر مقدار کلسیم میوه در حفظ کیفیت آن در طول مدت انبارداری نمایان‌تر است.

عالی‌زاده افزود: به دلیل نقش کلسیم در استحکام دیواره سلولی، میوه‌هایی که تجمع کلسیم در آن‌ها بیشتر است، قابلیت و طول عمر انبارداری در آن‌ها افزایش می‌یابد و در کشور ما یکی‌از علل مهم پایین بودن کیفیت میوه و گل‌های شاخه بریده و در نتیجه پایین بودن خاصیت انبارداری، کمی غلظت کلسیم در آن‌هاست.

این گیاه‌پزشک عنوان کرد: کلسیم در گیاه سبب نفوذپذیری غشاء های سلول شده، با پکتین‌ها در دیواره سلول و تیغه‌های بین سلولی نمک‌هایی را تشکیل می‌دهد. همچنین کلسیم در فعالیت آنزیم‌های مختلف در سلول‌های مریستمی گیاه نقش داشته و در فرآیند هورمونی دخالت دارد.

وی با اشاره به این‌که این عنصر در استحکام و کیفیت میوه مؤثر است، افزود: کمبود کلسیم در گیاه باعث می‌شود برگ‌های آن شکل طبیعی خود را از دست داده، نوک آن‌ها به عقب برگشته، حاشیه آن‌ها پیچیدگی پیدا کند.

عالی زاده ادامه داد: سطح برگ‌ها اغلب ناهموار شده، روی آن‌ها لکه‌های نکروتیک قهوه‌ای رنگ ظاهر می‌شود.

این گیاه‌پزشک با اشاره به این‌که علایم کمبود کلسیم در بعضی از گیاهان به ندرت ظاهر می‌شود، افزود: چنانچه درختان در زمین‌های شنی کشت شده باشند در صورتیکه پتاسیم خاک بالا باشد کمبود کلسیم موجب ریزش برگ‌ها می‌شود و اگر مقدار پتاسیم خاک کم و منیزیم آن بالا باشد ریزش برگ‌ها در اثر کمبود کلسیم چندان زیاد نخواهد بود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.