اتصال ریلی ایران و عراق جدی‌تر شد

double-quot تهران - جارپرس - اتصال ریلی ایران و عراق با راه‌آهن شلمچه بصره سال‌هاست درگیر موضوعات مختلف شده و به نظر می‌رسد با تغییرات به وجود آمده در سال جاری، این پروژه وارد فاز جدی‌تری شده است تا جایی که رییس‌جمهور، معاون اول بر تسریع مراحل اجرایی آن تاکید کردند و وزیر راه و شهرسازی نیز به دیدار همتای عراقی خود رفت.
کد خبر : 50406
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1399 - 12:24
اتصال ریلی ایران و عراق جدی‌تر شد

به گزارش جارپرس از ایسنا، خط ریلی ۳۴ کیلومتری شلمچه تا بصره به عنوان یکی از گلوگاه‌هایی که می‌تواند راه ابریشم را تکمیل کند، همواره مورد بحث بوده و طی ماه‌های اخیر مقامات عراقی تمایل بیشتری برای واگذاری ساخت آن به ایرانی‌ها نشان داده‌اند. در همین راستا نیز احداث خط ریلی شلمچه_ بصره که در سال‌های گذشته قرار بود توسط بنیاد مستضعفان و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این بنیاد راه‌اندازی شود با مصوبه اخیر هیئت دولت با تغییراتی مواجه شده و سرمایه‌گذار آن تغییر کرد.

پیش از این عباس خطیبی _ معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل_ در این باره به ایسنا گفته بود: از آنجا که سرمایه گذار جدید یک شرکت بخش خصوصی است که پیشنهادات بهتری برای انجام این پروژه دارد تصمیم گرفتیم تا سرمایه‌گذار آن را از بنیاد مستضعفان به این شرکت خصوصی تغییر دهیم و با توجه به مذاکرات صورت گرفته امکانات و توانایی بیشتری در سرمایه گذار جدید برای پیشبرد هرچه سریعتر این پروژه وجود دارد.

وی افزود: در قرارداد قبلی قرار شد که بنیاد مستضعفان محدوده ۶۰ درصد سهم این پروژه را تقبل کند و بقیه آن ‌قرار بود  از سوی دولت پرداخت شود اما سرمایه گذار جدید صد درصد سرمایه مورد نیاز اجرایی این پروژه که حدود یکصد میلیون یورو است را تقبل کرده و به نظر می‌رسد که توانایی تامین آن را نیز دارد. از سوی دیگر شرکت خصوصی که اخیراً بر اساس مصوبه هیئت دولت به عنوان سرمایه گذار جدید خط ریلی شلمچه-بصره انتخاب شده اعلام کرده است که مراحل اجرایی این پروژه که در خاک عراق به طول ۳۳ کیلومتر است را می‌خواهد از طریق شرکتی عراقی که در آن منطقه کار کرده جلو ببرد و به نظر می‌رسد پیشنهاد بهتری نسبت به گذشته باشد و راحت‌تر بتوان در این کشور همسایه این پروژه را انجام داد.

حالا به نظر می‌رسد راه‌اندازی این خط ریلی وارد فازهای جدی‌تری شده است چرا که تقریبا همه مسئولان و متولیان بر اجرای این پروژه تاکید دارند. حسن روحانی – رییس‌جمهور- روز گذشته و همزمان با سفر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به عراق، در تماس تلفنی “مصطفی الکاظمی” نخست وزیر عراق، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری‌های ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه، اظهارکرد: توافقات تهران – بغداد برای توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه از جمله پروژه راه آهن شلمچه– بصره و همکاری‌ها در حوزه انرژی و تبادلات مرزی و ترانزیتی بسیار خوب بوده و تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن این توافقات ضرورت دارد، البته خوشبختانه اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده و گام‌های خوبی برداشته شده است و باید تلاش کنیم تا این رابطه بیشتر و مستحکم‌تر شود.

نخست وزیر عراق نیز در این گفت‌وگو از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و همسایه خوب عراق نام برد و با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه‌ها، آغاز عملیات پروژه راه آهن شلمچه – بصره و اتصال خط آهن دو کشور را گام مهمی در مسیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری بغداد – تهران عنوان کرد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جریان سفرش به عراق و در دیدار با همتای خود در این کشور ضمن اشاره به لزوم ارتقای کیفیت حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی بین دو کشور گفت: اتصال راه آهن شلمچه به بصره از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی همچنین با توصیف موضوع حمل و نقل به “شریان حیاتی تجارت”، آمادگی ایران را برای حمایت، پشتیبانی و همکاری متقابل و تقویت روابط بین دو کشور همسایه برای ارتقای کیفی بخش حمل و نقل برای رسیدن به رده های توسعه یافته را اعلام و برآن تاکید کرد.

در چنین شرایطی باید دید این خط ریلی ۳۲ کیلومتری بین ایران و عراق به عنوان یکی از همسایگان کشورمان که مردم همواره در بازه‌های زمانی مختلف به آن سفر می‌کنند، چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.