اتحادیه اروپا سفیر نیکاراگوئه را از بروکسل اخراج کرد

double-quot تهران - جارپرس - اتحادیه اروپا در اقدامی تلافی جویان به سفیر نیکاراگوئه دستور داد شهر بروکسل را ترک کند.
کد خبر : 103847
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مهر 1401 - 12:27
اتحادیه اروپا سفیر نیکاراگوئه را از بروکسل اخراج کرد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از شبکه راشاتودی، ماه گذشته میلادی دولت این کشور آمریکای مرکزی فرستاده اتحادیه اروپا را در پی بروز تنشهای دوجانبه مجبور به ترک خاک این کشور کرد.

مقامات بروکسل در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد توضیح دادند، اتحادیه اروپا این اقدام را “در پاسخ به تصمیم دولت نیکاراگوئه در تاریخ ۲۸ سپتامبر برای اعلام رئیس هیات اتحادیه اروپا در نیکاراگوئه به عنوان یک عنصر نامطلوب” انجام داده است.

نمایندگان این اتحادیه افزودند این تصمیم ماناگوا را “غیر موجه” می‌دانند.

دولت نیکاراگوئه علاوه بر اخراج نماینده اتحادیه اروپا، در اوایل ماه اکتبر همچنین سفیر هلند را اخراج کرده و روابط دیپلماتیک خود را با آمستردام قطع کرد. مقامات ماناگوا دلیل این اقدام را “موضع مداخله گرانه و نو استعمارگر” این کشور اروپایی بیان کردند.

مقامات اتحادیه اروپا در اظهار نظر درباره تصمیم اخیر این اتحادیه گفتند، بروکسل به حمایت از مردم نیکاراگوئه ادامه می‌دهد و بر تعهد خود به “دفاع از دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر” در این کشور آمریکای مرکزی تاکید کردند.

در این بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: “بحران سیاسی کنونی در نیکاراگوئه باید از طریق گفتگوی واقعی بین دولت و مخالفان حل شود.”

آمریکا و اتحادیه اروپا در چند سال گذشته دولت دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه را متهم به اقتدارگرایی کرده و به شکلی فزاینده از دولت او انتقاد کرده‌اند. ماناگوا نیز به نوبه خود آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است.

در نوامبر ۲۰۲۱، کاخ سفید انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه را “ساختگی” خواند.

چند ماه بعد از آن اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌هایی مقامات نیکاراگوئه را از بابت اتهام تضعیف دموکراسی و حقوق بشر در این کشور هدف گرفت، این مقامات شامل پسر و همسر اورتگا که معاون رئیس‌جمهور است، بودند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.