ابهام در ماجرای گندم‌های آلوده و سکوت استاندارد

double-quot تهران - جارپرس - با وجود ایجاد موج نگرانی نسبت به سلامت مواد غذایی در کشور، پیگیری‌های مکرر از سازمان ملی استاندارد درباره موضوع گندم‌های آلوده به سرب درنهایت به هیچ پاسخ روشنی ختم نشد.
کد خبر : 81471
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 بهمن 1400 - 15:54
ابهام در ماجرای گندم‌های آلوده و سکوت استاندارد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، اخیرا اظهاراتی مبنی آلوده بودن بخشی از گندم وارداتی از روسیه به سرب بالا از سوی یک مقام رسمی سازمان غذا و دارو و همچنین یک فعال صنایع غذایی منتشر شده بود که خیلی زود از منبع منتشرکننده حذف شد، این در حالی است که این ماجرا ابهامات بسیاری دارد که نیازمند پاسخگویی شفاف دستگاه‌های مسئول است.

شفاف‌سازی در این ماجرا از آن جا ضرورت بیشتری پیدا می‌کند که در ماه‌های اخیر برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادرات ایران از کشورهای همسایه نیز افکار عمومی را نسبت به سلامت محصولات غذایی روزمره نگران کرده است. در این رابطه سازمان استاندارد به این پاسخ اکتفا کرد که محصولات کشاورزی مشمول مقررات استاندارد اجباری نیست و سازمان ملی استاندارد نظارتی بر آن‌ها ندارد.

اولین اظهارنظر رسمی بعد از این ماجرا به سازمان غذا و دارو مربوط بود که بر اساس آن، از پنج کشتی حامل گندم وارداتی نمونه‌برداری شده و به آزمایشگاه‌های معاونت غذا و دارو در اهواز ارسال شده است؛ نمونه‌های دو کشتی مورد تائید بوده و سه نمونه دیگر طبق آئین نامه برای آنالیز مجدد به سه آزمایشگاه دیگر ارسال می‌شوند که یکی از آن‌ها آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو است.

همچنین سازمان ملی استاندارد طی نامه‌ای به مدیر غله و خدمات بازرگانی خوزستان، تایید کرده که این محموله از نظر کیفیت و سلامت مطابق با استانداردهای ملی ایران است. در این میان گمرک ایران نیز اعلام کرده که محموله‌های گندم وارداتی از روسیه را بر اساس تائید سیستمی و مجوزهای صادره از سازمان‌های مربوطه مبنی بر تائید سلامت ترخیص کرده است.

اما این ماجرا هنوز مبهم است و مشخص نیست که اگر محموله‌ها مطابق استاندارد بوده چرا سازمان غذا و دارو در حال آنالیز مجدد آن‌هاست. اظهارنظر سازمان غذا و دارو مبنی بر بررسی مجدد محموله در کنار نامه تایید محموله و سپس بی‌پاسخ گذاشتن سوالات رسانه‌ها می‌تواند عملکرد سازمان ملی استاندارد به عنوان یکی از متولیان سلامت در کشور را زیر سوال ببرد. همچنین به نظر می‌رسد لازم است برای آرامش افکار عمومی، نتایج آزمایش این گندم‌ها از سوی استاندارد و سازمان غذا و دارو منتشر شود.

موضوع دیگر، اشاره سازمان غذا و دارو به ارجاع آزمایش به معاونت اهواز و همچنین نامه سازمان ملی استاندارد به مدیر غله و خدمات بازرگانی خوزستان است. این در حالی است که طبق اعلام گمرک، واردات از روسیه از دریا و بنادر شمالی انجام می‌شود و ارتباطی با بنادر جنوبی ندارد. بنابراین مشخص نیست که آیا محموله دیگری با مبدا متفاوت موضوع بحث مسئولان است یا ماجرا چیز دیگری است.

در این شرایط پیگیری‌های مکرر از سازمان ملی استاندارد بعد از اظهارات ضد و نقیض مسئولان این سازمان، در نهایت به هیچ پاسخ روشنی ختم نشد.

گفتنی است در ۹ ماهه امسال، بیش‌ از  پنج میلیون تن واردات گندم صورت گرفته که سهم روسیه با ۱.۹ میلیون تن بیش از ۳۷ درصد است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.