آیا چینی‌ها باعث خاموشی برق ایران هستند؟

double-quot تهران - جارپرس - رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید، مخالفان افزایش روابط تجاری دو کشور از هر اتفاق و چالشی استفاده می‌کنند تا مشکلات ایران را به بر گردن چینی‌ها بیندازند.
کد خبر : 44368
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 دی 1399 - 0:22
آیا چینی‌ها باعث خاموشی برق ایران هستند؟

به گزارش جارپرس از ایسنا، مجیدرضا حریری اظهار کرد: در صادرات محصولات یا خدمات اقتصادی، یک اصل بسیار مهم وجود دارد. در صورتی که نیاز داخل تامین شده باشد، اینکه یک کالایی با قیمتی جهانی به یک کشور خارجی فروخته شده و سودی قابل قبول به وجود بیاورد، صادرات این محصول ممکن و به صرفه خواهد بود، حال روش‌های این صادرات می‌تواند متفاوت باشد.

وی درباره شرایط صادرات در صنعت برق ایران، بیان کرد: در این رابطه ابتدا باید کارشناسان این حوزه اعلام کنند که تا چه میزان ظرفیت صادرات برق وجود دارد و در صورت تامین نیاز داخل، چه قدر می‌توان به صادرات امید داشت. پس از آن باید در نظر داشت که چه صادرات مستقیم برق و چه فعال کردن مزارع استخراج بیت کوین، هر دو نوعی صادرات برق به شمار می‌روند، با تاکید بر این اصل مهم که قیمت ارائه برق با نرخ‌های جهانی سازگار بوده و سودی قابل قبول نصیب کشور کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، با بیان اینکه اصلی‌ترین علت بر هم ریختن شرایط در تامین برق و قطعی آن عدم شفافیت است، گفت: متاسفانه ما به شکل دقیق اطلاع رسانی نکرده‌ایم که میزان ظرفیت تولید برق چگونه است، سوخت نیروگاه‌ها چگونه تامین می‌شود، در صورت صادرات چه میزان از برق به شکل مستقیم صادر می‌شود و در صورت سرمایه گذاری خارجی‌ها در حوزه بیت کوین این قراردادها چگونه و با چه نرخی نهایی شده است؟ وقتی این سوالات با پاسخی دقیق مواجه نشود، با هر اتفاق جدید، موجی از نگرانی و انتقاد جامعه را فرا می‌گیرد و مردم حق دارند راجع به مسائلی که به آنها توضیحی ارائه نشده، با دیده تردید نگاه کنند.

حریری در پاسخ به این سوال که آیا مصرف بالای برق یک مزرعه بیت کوین چینی باعث خاموشی‌های اخیر برق ایران شده، توضیح داد: در وهله اول باید این سوال را پرسید که آیا امکان آنکه یک شرکت خارجی به ایران آمده و در حوزه ای فعالیت اقتصادی خود را آغاز کند اما دولت در جریان آن نباشد و قراردادی در این زمینه منعقد نشود وجود دارد؟ قطعا این طور نیست. همانطور که در سال‌های گذشته نیز مطرح شده بود، بحث جذب و ورود سرمایه گذاران در حوزه بیت کوین به ایران اعلام شد و احتمالا پیگیری شده است.

به گفته وی، چیزی که امروز قطعی به نظر می‌رسد این است که بحث استخراج بیت کوین در ایران امروز از سوی شرکت‌ها و افراد مختلف در حال اجراست و اینکه صرفا یک شرکت چینی را محور این موضوع در نظر بگیریم قطعا از واقعیت بسیار به دور است. شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران مجوزهای لازم را از دولت می‌گیرند و با توجه به معامله خارجی، قطعا نرخ انرژی آنها با قیمت‌های بین المللی محاسبه می‌شود و با شفاف کردن اطلاعات و ارائه جزییات از سوی مسئولان که چه تعداد استخراج کننده بیت کوین و از سوی چه افراد یا شرکت‌هایی در ایران فعال است، قطعا سوالات و ابهام‌های جامعه برطرف خواهد شد.

حریری با انتقاد از کسانی که به دنبال افزایش اختلاف میان ایران و چین و کاهش همکاری‌های دوجانبه هستند، تشریح کرد: اینکه هر اتفاقی در ایران رخ می‌دهد ناگهان در یک حرکت گسترده، گروهی تلاش می‌کنند انگشت اتهام را به سمت چین بگیرند، بسیار از واقعیت‌ها به دور است. اینکه در ایران قطعی برق داریم و ناگهان فیلمی عجیب از زیرساخت‌های یک شرکت چینی منتشر شده و یک موج رسانه‌ای نیز در این زمینه به راه می‌افتد، نشان دهنده آن است که گروهی به دنبال ضربه زدن به این همکاری‌های دو جانبه هستند.

وی خاطرنشان کرد: این صحبت که استراتژی کلان چین، استخراج رمزارز است درست نیست زیرا این فضا همچنان بسیار محدود است اما از تمام استخراج‌هایی که تا کنون انجام شده، براوردها می‌گوید که حدود ۶۰ درصد مربوط به شرکت‌های چینی بوده و دولت چین در حوزه یوان دیجیتال نیز فعالیت‌های جدی داشته است که نشان دهنده قدرت گرفتن این کشور در عرصه‌های نوین اقتصادی است اما اگر بنا باشد یک شرکت چینی در ایران فعالیت کند، قطعا مجوزهای لازم را از دولت دریافت کرده و با شفاف کردن این مجوزها، قطعا بخشی از دغدغه‌ها برطرف خواهد شد و اجازه جوسازی نیز داده نمی‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.