0 نظر
147 بازدید

آیا پای چینی‌ها زودتر از آمریکایی‌ها به ماه خواهد رسید؟

double-quot تهران - جارپرس - به گفته یک مقام ارشد آژانس فضایی سرنشین‌دار چین، این کشور در حال آماده سازی برای فرود بر روی ماه است و قصد دارد کاری کند که در آینده فضانوردانش روی سطح ماه گام نهند.
کد خبر : 77739
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1400 - 15:30
آیا پای چینی‌ها زودتر از آمریکایی‌ها به ماه خواهد رسید؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا و به نقل از چاینادیلی،”دونگ ننگلی”(Dong Nengli) رئیس دفتر فناوری آژانس فضایی سرنشین‌دار چین اخیرا در یک کنفرانس خبری در دفتر اطلاعات شورای دولتی در پکن گفت که برنامه‌ریزان و مهندسان برنامه‌های فضایی در حال تحقیق بر روی نقشه این عملیات و فناوری‌های لازم برای فرود انسان بر ماه هستند.

وی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: نتایج کار محققان در زمان مناسب دیده خواهد شد و فضانوردان ما قطعا روی ماه فرود خواهند آمد.

در این کنفرانس خبری از چهره‌های سرشناس برنامه‌های فضایی سرنشین‌دار چین که از  اعضای حزب کمونیست چین نیز هستند دعوت شد تا کارها و افکار خود را با خبرنگاران به اشتراک بگذارند.

مقامات فضایی چین یک برنامه بلندمدت برای فرود فضانوردان بر روی ماه و ایجاد حداقل یک ایستگاه علمی در آنجا دارند. آنها امیدوارند بتوانند از این ماموریت‌های سرنشین دار برای انجام آزمایشات علمی و تحقیقات فناوری، کشف راه‌های توسعه منابع ماه و تقویت قابلیت‌های فضایی این کشور استفاده کنند.

“ژو یانفی”(Zhou Yanfei) معاون بخش طراحی برنامه فضایی سرنشین‌دار چین، سپتامبر ۲۰۲۰ گفت که این کشور به دلیل داشتن فناوری‌های خاص، متخصصان ماهر و نوآور و سیستم‌های تحقیقاتی و مدیریتی کارآمد، قادر به ارسال فضانوردان به ماه است.

“وانگ یانان”(Wang Yanan)، سردبیر ارشد مجله” Aerospace Knowledge” گفت: برای رسیدن به این هدف، مهندسان چینی باید قبل از ترتیب دادن سفری به ماه برای فضانوردان چینی، موشک‌ها و فضاپیماهای حامل، جدید و قوی‌تری بسازند.

یانان گفت: موشک‌ها و فضاپیماهای سرنشین‌دار کنونی کشور نمی‌توانند فضانوردان را به ماه بفرستند زیرا برای چنین ماموریتی طراحی نشده‌اند. ما باید یک موشک جدید، یک فضاپیمای جدید، یک ماژول فرود بر ماه و یک لباس فضایی جدید برای پیاده‌روی در ماه طراحی کنیم. ما همچنین باید سیستم پشتیبانی زمینی خود را که برای عملیات در مدار نزدیک زمین(به جای روی سطح ماه) طراحی شده است را نیز برای رسیدن به این هدف ارتقا دهیم.

طراحان آکادمی فناوری وسیله پرتاب چین که از سازندگان اصلی موشک‌های حامل این کشور هستند در حال تحقیق و کار بر روی موشک فوق سنگینی هستند که چندین برابر بزرگتر و قدرتمندتر از “لانگ مارچ ۵”(Long March ۵) است. “لانگ مارچ ۵” اکنون بزرگترین و قوی‌ترین موشک از خانواده موشک‌های لانگ مارچ چین است.

به گفته طراحان، موشک جدید که هنوز نامش مشخص نشده است دارای طولی نزدیک به ۹۰ متر و وزن پرتابی (liftoff weight) در حدود ۲۰۰۰ تن خواهد بود و قادر خواهد بود یک فضاپیمای ۲۵ تنی را در مسیر زمین-ماه قرار دهد.

آژانس فضایی آمریکا(ناسا) نیز چند سالی است که با تمام فراز و نشیب‌ها، بازگشت به کره ماه را در سر می‌پروراند، در حالی که این بار می‌خواهد یک پایگاه اقامتی ثابت در این قمر راه‌اندازی و ماه را به یک اقامتگاه دائم تبدیل کند.

اما ناسا برای تحقق این برنامه موسوم به “آرتمیس” چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشته و با چه چالش‌هایی روبرو است؟ برنامه “آرتمیس”(Artemis) یک برنامه پرواز فضایی انسانی بین‌المللی با تامین بودجه از جانب دولت ایالات متحده است که هدف آن فرود آوردن اولین زن و یک مرد دیگر روی کره ماه در منطقه قطب جنوب ماه تا سال ۲۰۲۴ است اما اخیرا این ماموریت به تعویق افتاده است. ماموریت آرتمیس ناسا که قرار بود تا سال ۲۰۲۴ به انجام برسد در پی شکایت‌های “بلواوریجین” به تعویق افتاده و تا سال ۲۰۲۵ انجام نخواهد شد. بیل نلسون، رئیس ناسا در یک کنفرانس خبری در روز سه‌شنبه ۹ نوامبر(۱۸ آبان) اعلام کرد که این سفر تا سال ۲۰۲۵ انجام نخواهد گرفت.

این برنامه عمدتا توسط ناسا، شرکت‌های فضایی تجاری آمریکایی که با ناسا قرارداد بسته‌اند و شرکای بین‌المللی ناسا از جمله آژانس فضایی اروپا(ESA)، آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن(JAXA)، آژانس فضایی کانادا(CSA)، آژانس فضایی ایتالیا(ASI)، آژانس فضایی استرالیا(ASA)، آژانس فضایی انگلستان(UKSA)، آژانس فضایی امارات متحده عربی(UAESA)، آژانس فضایی دولتی اوکراین و آژانس فضایی برزیل(AEB) که همگی تحت رهبری ناسا عمل می‌کنند، انجام می‌شود.

اهداف بلند مدت این برنامه شامل شکل‌دهی تیم اعزامی و حضور پایدار در ماه، پی‌ریزی زیرساخت‌ها برای شرکت‌های خصوصی و بنیان‌گذاری اقتصاد ماه و سرانجام اعزام انسان به سیاره مریخ است. “آرتمیس” از برنامه‌های فضاپیمایی مستمر شامل فضاپیماهای “اوریون”(Orion)، “دروازه ماه”(Lunar Gateway) و “خدمات تجاری حمل محموله” به همراه یک فرودگر سرنشین‌دار بهره می‌برد.

برای پرتاب این ماموریت به سوی ماه از موشک ناسا موسوم به “سیستم پرتاب فضایی”(SLS) به عنوان وسیله اصلی پرتاب “اوریون” استفاده خواهد شد. برنامه “آرتمیس” متشکل از سه ماموریت متوالی به نام‌های “آرتمیس ۱”، “آرتمیس ۲” و “آرتمیس ۳” است.

ناسا در تلاش است تا ماموریت “آرتمیس ۱” را که یک پرواز بدون سرنشین برای آزمایش موشک “سیستم پرتاب فضایی” و فضاپیمای “اوریون” است، در سال ۲۰۲۲ به پرواز درآورد. این ماموریت در ابتدا قرار بود در ماه نوامبر انجام شود اما مقامات ناسا در روز جمعه ۲۲ اکتبر اعلام کردند که احتمالا این ماموریت در روز ۱۲ فوریه سال آینده به انجام برسد. البته این در صورتی است که آزمایش‌های نهایی به خوبی پیش برود.

نلسون گفت که ماموریت آرتمیس ۲ که قرار است فضانوردان را بدون فرود به نزدیکی سطح ماه ببرد زودتر از ماه مه ۲۰۲۴ انجام نخواهد شد. ماموریت آرتمیس ۳ نیز که اولین ماموریتی است که پس از سال‌ها فضانوردان را به سطح ماه می‌رساند زودتر از سال ۲۰۲۵ انجام نخواهد شد.

اجزای اصلی تشکیل دهنده برنامه “آرتمیس” شامل سیستم‌های اکتشاف زمینی، موشک “سیستم پرتاب فضایی”(SLS)، فضاپیمای “اوریون”، “دروازه ماه”، فرودگرهای قمری و نسل جدید لباس‌های فضانوردی است.

سیستم‌های اکتشاف زمینی شامل تمام ساختارهای مورد نیاز و موجود روی زمین برای پشتیبانی از برنامه “آرتمیس” است. ناسا برای پشتیبانی از ماموریت‌های بازگشت به ماه و رفتن به فراتر از آن، در حال ارتقای تمام امکانات پرتاب در مرکز فضایی “کندی” در فلوریدا است.

موشک “سیستم پرتاب فضایی”(SLS) قدرتمندترین موشک جهان است که انسان‌ها و محموله‌ها را به ماه و فراتر از آن می‌فرستد. “سیستم پرتاب فضایی” به شکل انعطاف‌پذیر و قابل تکامل طراحی شده است و اولین موشک فضای عمیق ناسا از زمان “ساترن V” تاکنون است.

فضاپیمای “اوریون” سفینه فضایی طراحی شده برای ماموریت‌های ماه است که خدمه ناسا را به مدار ماه منتقل می‌کند و در آنجا به سیستم فرود انسان یا “دروازه ماه” تحویل می‌دهد. خدمه همچنین از این فضاپیما که برای مقاومت در برابر گرمای شدید ناشی از ورود مجدد به جو ساخته شده است، برای بازگشت با خیال راحت به خانه استفاده خواهند کرد.

“دروازه ماه” در واقع یک پایگاه مداری و ایستگاه فضایی در اطراف ماه است. این دروازه که از اکتشافات انسانی و علمی در اعماق فضا پشتیبانی خواهد کرد، همراه با شرکای تجاری و بین‌المللی ناسا برای اکتشاف پایدار ماه ساخته خواهد شد که امری بسیار مهم است و به عنوان یک الگو برای مأموریت‌های آینده به مریخ عمل می‌کند.

لباس‌های فضایی مدرن نیز برای اکتشافات در فضای عمیق طراحی می‌شوند. فضانوردان در محیط خشن فضا برای کاوش بیش از هر زمان دیگری به لباس‌های فضایی جدید احتیاج دارند و ناسا برای برنامه “آرتمیس” در پی طراحی و ساخت لباس‌های فضایی مدرن است.

به گفته رئیس ناسا ارسال انسان به ماه در سال ۲۰۲۴ که توسط دونالد ترامپ تعیین شده بود محقق نمی‌شود و انسان‌ها در سال ۲۰۲۴ پا بر قمر زمین نخواهند گذاشت.این آژانس فضایی خاطرنشان کرد که ناسا هفت ماه از زمان خود را درگیر دعوی قضایی بوده است. او به شکایت‌های شرکت بلواوریجین و “داینتیکس” پس از آن که شرکت اسپیس‌ایکس به تنهایی برای انجام ماموریت آرتمیس انتخاب شد، اشاره کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.