آیا دلار باید در انتظار سرنوشتی مخوف باشد؟

double-quot تهران-جارپرس-پروفسور رابیل: بحران اوکراین به مواضع دلار آمریکا ضربه می زند.
کد خبر : 110701
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 11:11
آیا دلار باید در انتظار سرنوشتی مخوف باشد؟
به گزارش  جارپرس ازاسپوتنیک، رابرت رابی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آتلانتیک فلوریدا، در مقاله ای که در پورتال فرانسوی Brunobertez منتشر شده، نوشت که بحران اوکراین دلار آمریکا را تضعیف کرده و این تصور جهانی را تقویت کرده است که یک سیستم چند قطبی برای جهان بهتر است تا یک سیستم تک قطبی.
وی در ادامه نوشت: ” امروزه واحد پول آمریکا اصلی ترین واحد پولی است که بیشتر معاملات مالی در جهان به دلار انجام می شود. با این حال، از سال ۲۰۰۰، بسیاری از کشورها در تلاشند تا از استفاده از آن در معاملات بین المللی خودداری کنند. این تلاش‌ها اخیراً “شتاب بیشتری یافته” زیرا بسیاری از کشورهای ناتو از اوکراین حمایت کرده و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه وضع کرده‌اند.
در ژوئن ۲۰۲۲، توسعه یک ارز ذخیره بین‌المللی جدید در چهاردهمین اجلاس سران بریکس مورد بحث قرار گرفت. در مارس ۲۰۲۲، اتحادیه اقتصادی اورآسیا در مورد نیاز به توسعه یک ارز بین المللی جدید به توافق رسید. روسیه در حال حاضر یوان چین را ارز ذخیره واقعی خود کرده است و ایران استفاده از ریال و روبل روسیه را در مبادلات تجاری با مسکو آغاز کرده است.
روسیه و ایران در تلاش برای استفاده از ریال و روبل در فعالیت های اقتصادی خود هستند
علاوه بر این، چین استراتژی ای را برای اجرای قراردادهای آتی نفت خام به یوآن و پرداخت هزینه واردات به ارز خود به جای دلار آمریکا را معرفی کرده است. در واقع، چین و عربستان سعودی به طور فعال در حال مذاکره در این باره هستند که ریاض برای بخشی از نفت فروخته شده به پکن به یوان قیمت‌گذاری کند. این یکی از اهداف اصلی سفر اخیر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ریاض بود.
از جمله، برای رهبری چین، بحران اوکراین “بسیاری از مشکلات جهان در حال تغییر را آشکار ساخت”. اکنون مسئولیت ایجاد “نظم جدید” بر عهده چین، کشورهای عربی و بسیاری از کشورهای دیگر قرار گرفته است.”
در شرایط وضع تحریم‌های بی‌سابقه ضد روسیه که از جمله بر بخش‌های مالی و بانکی تأثیر گذاشته است، اعتماد به دلار در حال از بین رفتن است و بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا استفاده از آن را در انواع تسویه حساب‌ها کاهش دهند. روسیه اجرای اقداماتی برای خودداری استفاده از ارز آمریکایی در تسویه حساب های بین المللی در پیش گرفته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.