آیا حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ از بایدن عبور خواهد کرد؟

double-quot تهران - جارپرس -  یک تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: این احتمال بسیار بالاست که بزرگان حزب دموکرات به بایدن اخطار دهند همان طور که در دور قبل او را نامزد خود کردند و باعث به قدرت رسیدنش شدند، الآن هم از او عبور می‌کنند و با وادار کردنش به کناره‌گیری از حضور در انتخابات ۲۰۲۴، فرد دیگری را به عنوان نامزد خود اعلام می‌کنند.
کد خبر : 97527
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مرداد 1401 - 14:52
آیا حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ از بایدن عبور خواهد کرد؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، اسفندیار خدایی با اشاره به اینکه طبق آخرین نظرسنجی گالوپ، تنها ۳۸ درصد رای‌دهندگان از عملکرد بایدن رضایت دارند، اظهار کرد: این نظرسنجی‌ها نظر واقعی مردم آمریکا نسبت به بایدن را نشان می‌دهند. طبق همین نظرسنجی‌ها ۷۵ درصد دموکرات‌ها نیز با انتخاب مجدد بایدن در سال ۲۰۲۴ موافق نیستند.

وی به تشریح دلایل افت محبوبیت بایدن در بین مردم آمریکا پرداخت و افزود: در طی این ۱۸ ماه، بایدن نتوانسته است به شعارهای انتخاباتی خود عمل کند و همین باعث شد اعضای حزب دموکرات نیز با سیاست‌های وی مخالف باشند. مثلا در بحث حقوق بشر، بایدن به عربستان سفر کرد و با سردی استقبال بن سلمان مواجه شد و حتی دیدیم که عربستان با درخواست بایدن در مورد افزایش استخراج نفت هم موافقت نکرد که این یک مسئله سنگین برای دموکرات‌ها بود. همچنین عملکرد بایدن در مورد خروج از افغانستان و پرونده هسته‌ای ایران نیز از دیگر نقاط تیره دوران ۱۸ ماهه ریاست جمهوری اوست.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه البته مسائل سیاست خارجی نقش کمرنگی در کاهش محبوبیت بایدن دارد، عنوان کرد: از نظر اقتصادی نیز سیاست‌های بایدن منجر به کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم شده است. در حال حاضر نرخ تورم در ایالات متحده به بیش از ۸ درصد رسیده است که برای جامعه آمریکا رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود. همچنین قیمت بنزین نیز یک مسئله بسیار مهم برای مردم آمریکا است که بر روی قیمت سایر محصولات نیز تاثیر می‌گذارد.

خدایی با بیان اینکه عملکرد بایدن در بحران اوکراین باعث افزایش محبوبیت وی در بین مردمش شد، ادامه داد: اما در طولانی‌مدت تحریم‌های نفتی علیه روسیه که منجر به افزایش قیمت بنزین شد و همچنین چند تریلیون دلار پولی که بایدن در دوران کرونا به منظور ایجاد رونق در اقتصاد به بازار آمریکا تزریق کرد و باعث افزایش تورم شد، محبوبیت بایدن را کاهش داده است.

وی اضافه کرد: همچنین دلیل دیگری که باعث کاهش محبوبیت بایدن شده است، این است که او و معاون اولش کامالا هریس، نتوانستند در برخورد با مردم و رسانه‌ها چهره‌ای درخشان از خود نشان دهند. اشتباهات بایدن و غیر فعال بودن هریس باعث نزول جایگاه دموکرات‌ها شده است و به احتمال زیاد، ریاست جمهوری بایدن یک دوره‌ای شود؛ چراکه ترامپ همچنان از محبوبیت نسبتا بالایی برخوردار است و سایه او همواره بالای سر بایدن است.

این تحلیلگر مسائل آمریکا بیان کرد: به طور کلی در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، یکی از دو نامزد اصلی، همان رئیس جمهور حاکم است که دور اول ریاست جمهوری‌اش به پایان رسیده است و حالا برای دور دوم وارد صحنه انتخابات می‌شود. در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نیز در صورت عدم کناره‌گیری بایدن، نامزد حزب دموکرات او خواهد بود و این حزب با وجود بایدن فرد دیگری را به عنوان نامزد خود معرفی نخواهد کرد، مگر اینکه بایدن از حضور در انتخابات صرفه نظر کند که در این صورت حزب دموکرات فرد دیگری را به عنوان نامزد خود معرفی خواهد کرد.

خدایی با بیان اینکه قطعا بایدن به منظور افزایش اعتبار خود تحرکاتی را خواهد داشت، گفت: تلاش برای احیای هر چه سریع‌تر برجام می‌تواند یکی از این تحرکات باشد، هرچند این مسئله نمی‌تواند چندان اقدام ارزشمندی در ذهن‌ مردم آمریکا حساب شود، اما باز هم می‌تواند اشتباهات بایدن در قبال افغانستان و عربستان را جبران کند. در زمینه‌های اقتصادی نیز حتما بایدن برنامه‌هایی برای کنترل تورم و افزایش تولید بنزین دارد و حتی ممکن است در نهایت با روسیه وارد مذاکره شود تا با بهبود شرایط جنگی در اوکراین، تولید انرژی در جهان وضعیت بهتری پیدا کند.

احتمالا در ۲۰۲۴ ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان شود

وی با بیان اینکه احتمالا ترامپ به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ وارد عرصه رقابت شود، اظهار کرد: البته باید توجه کرد ترامپ راه همواری برای پیروزی در انتخابات ندارد. اگرچه در حال حاضر در نظرسنجی‌ها ترامپ محبوبیت بالایی دارد، اما نخبگان سیاسی جامعه آمریکا با او مخالفند؛ چراکه ترامپ شخصیتی سوخته است و حرف‌هایش برای آمریکایی‌ها تکراری است و اتفاقات ۶ ژانویه و حمله به کنگره نیز باعث شده است روز به روز پرونده‌های جدیدی علیه ترامپ ایجاد شود و در صورت محکوم شدن ترامپ، مانعی برای حضورش در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه در حال حاضر حزب دموکرات با یک بحران مواجه است، اضافه کرد: اعضای این حزب هنوز نمی‌دانند برای انتخابات ۲۰۲۴ باید همچنان با بایدن وارد صحنه رقابت شوند یا او را مجبور به کناره‌گیری کنند و نامزد جدیدی را برگزینند. امکان ندارد هم بایدن اعلام حضور کند و هم حزب دموکرات نامزد دیگری را وارد عرصه رقابت کند، زیرا این کار باعث تقسیم آرای دموکرات‌ها می‌شود.

خدایی ادامه داد: در انتخابات سال ۲۰۲۰ با وجود اینکه در تمام پرایمری‌ها و انتخابات‌های ایالتی، سندرز از بایدن جلوتر بود، اما در نهایت سران حزب دموکرات تصمیم به حذف سندرز و معرفی بایدن گرفتند. اکنون هم این احتمال بسیار بالاست که بزرگان حزب دموکرات به بایدن اخطار دهند همان طور که در دور قبل او را نامزد خود کردند و باعث به قدرت رسیدنش شدند، الآن هم از او عبور می‌کنند و با وادار کردنش به کناره‌گیری از حضور در انتخابات ۲۰۲۴، فرد دیگری را به عنوان نامزد خود اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در صورت کناره‌گیری بایدن، احتمالا دموکرات‌ها کامالا هریس را به عنوان نامزد خود اعلام نخواهند کرد، گفت: زیرا هریس نتوانست به عنوان معاون اول رئیس جمهور عملکرد درخشانی را از خود نشان دهد و یکی از دلایل آن می‌تواند این باشد که خود بایدن اجازه فعالیت زیاد را به هریس نداد؛ چراکه احتمال می‌داد در انتخابات بعدی رقیبش شود. لذا بعید است دموکرات‌ها با عبور از بایدن، هریس را به عنوان نامزد خود برگزینند.

انتخابات نوامبر همه چیز را روشن خواهد کرد

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه قطعا کاهش محبوبیت بایدن بر روی وضعیت دموکرات‌ها در انتخابات کنگره تاثیرگذار خواهد بود، افزود: همچنین نتایج انتخابات کنگره نیز بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تاثیرگذار خواهد بود. اگر دموکرات‌ها در انتخابات کنگره شکست بخورند، عبور حزب دموکرات از بایدن قطعی خواهد شد. به طور کلی تا نوامبر امسال که انتخابات کنگره برگزار می‌شود، تکلیف بایدن برای حضور یا عدم حضور در انتخابات ۲۰۲۴ نیز مشخص خواهد شد.

خدایی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مقامات سابق جمهوری‌خواه و دموکرات از تشکیل حزب سومی تحت عنوان حزب “رو به جلو” خبر دادند، بیان کرد: بسیاری از سیاستمداران به تازگی مطرح می‌کنند که احزاب در حال قدیمی شدن هستند و در حال حاضر این جنبش‌های سیاسی هستند که در حال گرفتن جای احزاب هستند. هرچند با نگاهی به تاریخ آمریکا می‌بینیم که هیچ گاه نامزدهای احزاب سوم نتوانسته‌اند در انتخابات‌ها موفق شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از جمهوری‌خواهان به علت نارضایتی از ترامپ، در پی تشکیل حزب سوم و معرفی نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری آتی هستند. همچنین در صورت راضی نشدن بایدن به کناره‌گیری از حضور در انتخابات ۲۰۲۴، این احتمال وجود دارد که بخشی از دموکرات‌ها به خصوص چپ‌هایی که طرفدار سندرز هستند، نامزد خود را برای حضور در انتخابات معرفی کنند. همه چیز به انتخابات ماه نوامبر کنگره بستگی دارد و به محض اتمام این انتخابات، انجام کارهای مقدماتی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.