آژانس انرژی اتمی: کره‌شمالی راکتور هسته‌ای خود را دوباره فعال کرده است

double-quot تهران - جارپرس - دیده‌بان اتمی سازمان ملل در گزارش سالانه خود آورده است، به نظر می‌رسد کره شمالی دوباره فعالیت یک رآکتور هسته‌ای را که به شدت گمان می‌رود در تولید پلوتونیوم برای تسلیحات هسته‌ای فعال است، به جریان انداخته است.
کد خبر : 66390
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 شهریور 1400 - 9:38
آژانس انرژی اتمی: کره‌شمالی راکتور هسته‌ای خود را دوباره فعال کرده است

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۹ که کره شمالی ناظران آن را اخراج کرد، دیگر به این کشور دسترسی ندارد. بعد از آن کره شمالی برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را پیش برد و به سرعت آزمایش هسته‌ای را از سر گرفت. آخرین آزمایش هسته‌ای آن در سال ۲۰۱۷ بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون از دور پیگیر فعالیتهای کره شمالی است و این کار عمدتا از طریق تصاویر ماهواره‌ای انجام میشود.

در گزارش این سازمان درباره رآکتور پنج مگاواتی در یونگ‌بیون که یک مجتمع هسته‌ای در قلب برنامه اتمی کره شمالی است، آمده است: هیچ نشانه‌ای از فعالیت رآکتور از اوایل دسامبر ۲۰۱۸ تا اوایل ژوئیه ۲۰۲۱ دیده نمیشود. با این حال از اوایل ژوئیه ۲۰۲۱ نشانه‌هایی شامل تخلیه آب خنک‌کننده که با فعالیت این رآکتور همخوانی دارد، رصد شده است.

گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی پیش از نشست کشورهای عضو آن منتشر شد. این گزارش مورخ روز جمعه است.

این دیده‌بان هسته‌ای در ژوئن اعلام کرد، نشانه‌هایی در یونگبیون مبنی بر احتمال پردازش مجدد پلوتونیوم از سوخت راکتور مصرف شده که میتواند در سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود، وجود دارد.

در گزارش روز جمعه آمده است که مدت آن فعالیت آشکار -پنج ماه، از اواسط فوریه تا اوایل ژوئیه- نشان میدهد که یک محموله کامل از سوخت مصرفی، بر خلاف زمان کوتاه‌تر مورد نیاز برای تصفیه یا نگهداری زباله هسته‌ای، مورد استفاده بوده است.

براساس این گزارش، نشانه‌های جدید از فعالیت رآکتور پنج مگاواتی و و آزمایشگاه رادیوشیمیایی (بازفرآوری) “بسیار نگران‌کننده” است. در این گزارش آمده است “برای مدتی” نشانه‌هایی وجود داشت که گمان می‌رفت کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در یونگبیون فعال نیست. همچنین آمده است که فعالیتهای متمرکز و حفاری در معدن و کارخانه اورانیوم در پیونگسان مشاهده شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.