آن چه باید در اجلاس «کشورهای همسایه افغانستان در تهران» مورد تاکید قرار گیرد

double-quot تهران - جارپرس - یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به برگزاری دومین اجلاس کشورهای همسایه افغانستان در روز چهارشنبه در ایران گفت:‌ به نظر می‌رسد یکی از محورهای مهم در این نشست بحث مبارزه با تروریسم آشکار در افغانستان و فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشوراست؛ چرا که این گروه تروریستی در طول هفته‌های اخیر با انجام اقداماتی باعث افزایش ناامنی‌ها و به خطر افتادن جان مردم غیرنظامی در این منطقه شده و فعالیت آن در افغانستان تبعات منطقه‌ای نیز به همراه خواهد داشت.
کد خبر : 71838
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 آبان 1400 - 8:23
آن چه باید در اجلاس «کشورهای همسایه افغانستان در تهران» مورد تاکید قرار گیرد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، سیدرضا صدرالحسینی با اشاره به تحولات اخیر در صحنه سیاسی افغانستان و تأثیر آن بر شرایط اقتصادی و اجتماعی این کشور گفت: این تحولات و برون رفت از مشکلات کنونی در این کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی نیازمند همکاری و مشورت کشورهای پیرامونی افغانستان است و اجلاس کشورهای همسایه افغانستان نیز در همین راستا برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افغانستان با مشکلات زیادی به خصوص در حوزه اقتصادی روبرو است چنانکه براساس آمار سازمان‌های بین المللی تعداد افراد گرسنه در افغانستان در مدت اخیر افزایش پیدا کرده و مشکلات در آن کشور زیاد شده است ، تصریح کرد: این مشکلات به حدی است که بخشی از مردم افغانستان امکان تأمین موادغذایی ندارند و از این موضوع به عنوان یک تهدید انسانی یاد می‌شود. بنابراین این مهم است که کشورهای همسایه افغانستان در ارتباط با حل این موضوع و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور تصمیمات و اقداماتی اخذ کنند.

صدرالحسینی همچنین موضوع واکسیناسیون،‌ مشکلات بهداشتی و درمانی و تأمین دارو را نیز یکی دیگر از مشکلات کنونی مردم افغانستان عنوان کرد که باید کشورهای همسایه و جامعه بین الملل نسبت به آن تدابیری بیاندیشند،‌ افزود: نکته مهم دیگر این روزها در ارتباط با موضوع افغانستان شناسایی این کشور و تحولاتی است که در آن رخ داده است. با توجه به اینکه حاکمیت جدید در افغانستان به وجود آمده قطعا کشورهای پیرامونی در نوع مواجهه با این تغییرات و حاکمیت جدید در آن نظرات و دیدگاه‌هایی دارند. ممکن است برخی از کشورها اقدام به شناسایی قطعی آن گروه کنونی حاکم بر این کشور  کنند یا شناسایی موقت یا دوفاکتو کنند تا این کشور بتواند مانند یک عنصر بین المللی در عرصه بین المللی و منطقه‌ای نقش ایفا کند.

وی با اشاره به دیدگاه ایران مبنی بر اینکه باید یک دولت فراگیر که بازتاب‌دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان باشد در این کشور تشکیل شود، خاطر نشان: یکی از محورهای مهم در اجلاس تهران می‌تواند تأکید بر این موضوع مشارکت فراگیر و ایجاد حاکمیتی فراگیر در افغانستان باشد و  به نظر می‌رسد ایران در این اجلاس بر این موضوع و خواسته  بار دیگر تأکید کند .

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با بیان اینکه با توجه به فرا رسیدن فصل سرما مردم افغانستان نیازمند فوریت‌هایی در حوزه‌های مختلف هستند که باید کشورهای منطقه و بین‌الملل به این موضوع توجه داشته باشند،‌ گفت:‌ نشست تهران می‌تواند در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، بهداشت و درمان نقش قابل توجهی در برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.