آنتی بیوتیک‌ها در درمان “کرونا” موثرند؟

double-quot تهران - جارپرس - رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه با بیان اینکه آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماریهای باکتریایی تجویز می شوند، گفت: این داروها در درمان بیماری های ویروسی مانند کرونا موثر نیستند.
کد خبر : 76128
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 9:02
آنتی بیوتیک‌ها در درمان “کرونا” موثرند؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر شهرام افضلی با هشدار نسبت به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در سطح جامعه گفت: این امر در آینده موجب مقاومت میکروبی باکتری ها می شود.

وی افزود: در صورت ایجاد مقاومت میکروبی، برای درمان بیماری ها مجبور به تجویز آنتی بیوتیک های قوی‌تر خواهیم شد که هم هزینه های درمان را افزایش داده و هم موجب افزایش عوارض در بیماران خواهد شد.

افضلی گفت: در همین راستا استفاده از آنتی بیوتیک ها باید با تجویز پزشک بوده و بیمار باید مقدار تجویز شده را تا انتها مصرف کرده و دوره درمان را تکمیل کند.

وی با تاکید بر اینکه آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های ویروسی کاربردی ندارند، گفت: متاسفانه برخی افراد به محض ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا و درحال حاضر با ابتلا به بیماری کرونا سریعا اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می کنند، درحالیکه آنتی بیوتیک در درمان بیماری های ویروسی کاربردی ندارد و تنها می تواند موجب ایجاد عوارض در فرد شود.

رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: استفاده از آنتی بیوتیک ها در بیماری های ویروسی تنها زمانی است که عفونت در روند بیماری در بدن فرد ایجاد شده باشد، در این صورت برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز می شود.

افضلی گفت: در بیماری کرونا هم زمانی که ریه‌ها درگیر عفونت شده باشد آنتی بیوتیک تجویز می شود، اما اینکه فرد خودسرانه و بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف آنتی بیوتیک کند، اصلا توصیه نمی شود.

وی در خصوص برخی خطرات مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها گفت: بطور مثال آنتی بوتیک “سفتریاکسون” که تزریقی است تداخل شدیدی با ترکیبات کلسیم دار دارد و درصورتی که با هم مصرف شود عوارض شدید داشته و حتی می تواند موجب مرگ بیمار شود، در همین راستا توصیه می شود حتما آنتی بیوتیک ها با تجویز پزشک مصرف شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.