آلمان با افزایش بودجه نظامی مدنظر ناتو فاصله دارد

double-quot تهران - جارپرس - رسانه‌های آلمان امروز (دوشنبه) با استناد به یک تحلیل گزارش دادند، برلین نمی‌تواند طبق خط‌مشی ناتو برای سال آینده میلادی و همینطور از سال ۲۰۲۶ به بعد دو درصد تولید ناخالص داخلی را برای ارتش خودش هزینه کند.
کد خبر : 108754
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 17:58
آلمان با افزایش بودجه نظامی مدنظر ناتو فاصله دارد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در یک سخنرانی خطاب به پارلمان کشورش که در فاصله کمی بعد از حمله روسیه به اوکراین در پایان ماه فوریه انجام داد اعلام کرد، آلمان “بیش از دو درصد تولید ناخالص داخلی را سالانه” برای بخش نظامی سرمایه‌گذاری خواهد کرد و همچنین از تشکیل  صندوقی ویژه به ارزش ۱۰۰ میلیارد یورو (۱۰۵ میلیارد دلار) با هدف کمک به تحقق این هدف خبر داد.

به گزارش بلومبرگ، با این وجود مشکلات در حوزه تدارک نظامی و بروکراسی، این برنامه بودجه‌ را به مانع رسانده است. کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان اخیرا با بازبینی در این هدف آن را اصلاح و به “میانگین دو درصد تولید ناخالص داخلی در پنج سال آینده” تبدیل کرد که به صورت بالقوه باعث خشم متحدانی شد که آلمان را به جا ماندن از این خط‌مشی اعلام‌شده ناتو متهم کردند.

روزنامه آلمانی راینیشه‌پست با استناد به تحقیق انستیتوی تحقیقات اقتصادی IW نوشت: به‌رغم صندوق ویژه ۱۰۰ میلیون یورویی، هدف دو درصدی به آینده‌ای دور دست موکول شده و حتی تدارکات لازم نیز در کوتاه مدت پیشرفت ندارند.

طبق گزارش این روزنامه، بودجه نظامی عادی آلمان – بدون در نظر گرفتن صندوق ویژه – باید در صورتی که دولت آلمان به دنبال تحقق هدف دو درصدی است، هر سال باید دست‌کم پنج درصد افزایش یابد.

به نوشته بلومبرگ، طبق برآوردهای ناتو، هزینه‌های نظامی آلمان در سال جاری میلادی حدود ۱.۴ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. این در حالی است که بودجه‌های نظامی فرانسه، انگلیس و آمریکا به ترتیب ۱.۹ درصد، ۲.۱ درصد و ۳.۵ درصد بوده‌اند.

انستیتوی IW از سوی حدود ۱۱۰ شرکت آلمانی و انجمن‌های کارفرمایان تامین می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.