آفریقای جنوبی مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی در سرزمین فرصت هاست

double-quot تهران - جارپرس - قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: اراده‌ ایران برای افزایش تعاملات تجاری با کشورهای آفریقایی در دو سال اخیر سبب شده تا آفریقای جنوبی به مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی در آفریقا تبدیل شود.
کد خبر : 130938
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 19 مرداد 1402 - 11:17
آفریقای جنوبی مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی در سرزمین فرصت هاست

به گزارش جارپرس از ایرنا، روح الله لطیفی به بهانه سفر وزیر امورخارجه به پرتوریا برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی افزود: آفریقای جنوبی در بین ۵۵ کشور آفریقایی یکی از پیشروترین کشورها به حساب می آید و البته جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیا نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی یکی از ۵ عضو گروه اقتصادی بریکس بوده و اقتصاد این کشور ۲۸۰ میلیارد دلار در سال است، گفت: «بیش از ۲۰ درصد حجم تجارت خارجی قاره آفریقا» به این کشور اختصاص داده شده که این نشان از جایگاه اقتصادی بالای آفریقای جنوبی در قاره سیاه است.

این کارشناس مسائل آفریقا افزود: با توجه به عزم و اراده‌ای که در میان مقامات ایران برای افزایش تعاملات تجاری با کشورهای آفریقایی دیده می‌شود، در دو سال اخیر شاهد این هستیم که «آفریقای جنوبی مقصد اول صادرات» کالاهای ایرانی در میان کشورهای آفریقایی بوده است.

لطیفی بیان کرد: در چهار ماهه ابتدای سال جاری ایران حدود ۴۳۲ هزار تن کالا به ارزش تقریبی ۱۵۲ میلیون دلار به قاره آفریقا صادر کرده است که از این میان ۱۰۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیون دلار به آفریقای جنوبی بوده است.

وی تصریح کرد: صادرات ایران به آفریقای جنوبی بنا به دلایل مختلف نسبت به ۴ ماهه سال گذشته کاهش پیدا کرده است، اما در واردات نسبت به این بازه زمانی شاهد افزایش بوده‌ایم.

این کارشناس مسائل آفریقا گفت: «کالاهای صادراتی ایران به آفریقای جنوبی» شامل مواردی چون اوره، قیر، محصولات فلزی و آهنی و فرش، گلیم، شوینده‌ها گلاب بوده است.

لطیفی بیان داشت: عضویت آفریقای جنوبی در گروه بریکس و اینکه به عنوان مقصد اول صادراتی ایران در قاره آفریقا به حساب می‌آید، توسعه یافتگی که در این کشور وجود دارد و مواردی از این دست نشان از اهمیت و جایگاه بالای آفریقای جنوبی دارد.

وی ادامه داد: آفریقای جنوبی می‌تواند یک مرکز مهم برای توزیع کالاها به سایر کشورها در قالب «دروازه ورود کالاهای ایرانی به کشورهای آفریقایی» به حساب بیاید.

این کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه ما هنوز مواد غذایی به آفریقای جنوبی صادر نکرده‌ایم، تصریح کرد: با توجه به توان و ظرفیتی که در دو کشور وجود دارد، حجم تبادلات تجاری کنونی بسیار جای افزایش دارد.

لطیفی گفت: بحث انرژی یکی از موضوعات و چالش‌های مهمی است که در آفریقای جنوبی وجود دارد، به نحوی که در این کشور توسعه یافته چندین ساعت قطعی برق را شاهد هستیم که ایران می‌تواند در این زمینه به طرف آفریقای جنوبی کمک کند.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا تصریح کرد: اهمیت آفریقای جنوبی برای ایران با توجه به اراده‌ای که ما برای عضویت در بریکس داریم قابل توجه است، با توجه به تحولاتی که در موضوع روسیه و اوکراین شاهد هستیم، ایران می‌تواند مسئول جابجایی کالاها از آفریقای جنوبی به آسیای میانه قفقاز و روسیه باشد، بنابراین ‌های ترانزیتی هم می‌تواند در موضوعات اقتصادی میان دو کشور قابل اهمیت باشد.

این کارشناس مسائل آفریقا اضافه کرد: تقویت کریدور جنوب شمال یکی دیگر از موضوعات مهم و مورد توجهی هست که در «کمیسیون مشترک اقتصادی» میان ایران و آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لطیفی بیان داشت: اینکه ایران میان روسیه و هند قرار گرفته است و آفریقای جنوبی هم در مسیر ارتباطی با بعضی از اعضای بریکس قرار دارد، می‌توان این موضوع را بیانگر اهمیت عضویت ایران در بریکس قلمداد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «عضویت ایران در بریکس» می‌تواند جهت تامین منافع ملی ایران و منافع ملی کشورهای عضو این گروه اقتصادی مفید و موثر باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.