آغاز واکسیناسیون دانش آموزان با “سینوفارم”/حذف “شرط سنی” در صورت افزایش مراکز تزریق

double-quot تهران - جارپرس - وزیر بهداشت با اعلام آغاز واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در سراسر کشور، به مطالعات انجام شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: بنابر مطالعات صورت گرفته، واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد.
کد خبر : 68342
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 شهریور 1400 - 9:07
آغاز واکسیناسیون دانش آموزان با “سینوفارم”/حذف “شرط سنی” در صورت افزایش مراکز تزریق

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی – وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح اقدامات صورت گرفته در جهت تسهیل بازگشایی مدارس، گفت: در این راستا و براساس مطالعات علمی، تصمیمات کمیته علمی وزارت بهداشت و همچنین واکسن هایی که در کشور داریم، تایید شد که از امروز و در تمام مراکز کشور، دانش آموزان بین ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شوند. همچنین در مرحله بعدی با مطالعات گسترده ای که انجام می شود، واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۲ سال را آغاز خواهیم کرد.

انجام واکسیناسیون به معنای بازگشایی مدارس نیست

وزیر بهداشت با اشاره به الزامات بازگشایی مدارس و با تاکید بر اینکه انجام واکسیناسیون به منزله بازگشایی مدارس نیست، بلکه زمینه ها فراهم می شوند، افزود: برای بازگشایی مدارس لازم است هر دو دز واکسن تزریق شود، بنابراین توصیه ما این است که دانش آموزان به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و به این ترتیب ان شاءالله واکسیناسیون آنها نیز آغاز و انجام شود.

واکسیناسیون دانش آموزان در اولویتِ مراکز

عین اللهی با بیان اینکه به مراکز توصیه کرده ایم که واکسیناسیون دانش آموزان را در اولویت قرار دهند، افزود: بنابراین براساس مطالعاتی که انجام شده واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد و این واکسن در اختیار همه مراکز نیز قرار داده شده است.

تزریق ۴۲ میلیون دُز واکسن کرونا تا کنون

وی تصریح کرد: به لطف خدا تاکنون ۴۲ میلیون دُز واکسن تزریق کرده ایم که این اقدامی بی سابقه و رکوردی بسیار خوب است؛ چراکه تا پایان تیرماه تنها پنج میلیون از مردم واکسن دریافت کرده بودند.

عین اللهی ضمن تشکر از همراهی مردم با وزارت بهداشت، عنوان کرد: از دانشجویان عزیز، نیروهای بسیج و داوطلب در همه سازمان ها و نهادها که به ما کمک کردند تا آمار مرگ و میر در موج پنجم کاهش یافته و جمهوری اسلامی ایران این رکورد را که در ۴۵ روز ۳۷ میلیون واکسن تزریق کند و به ثبت برساند، تشکر می کنم.

انجام واکسیناسیون به معنای پایان بیماری کرونا نیست

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه انجام واکسیناسیون به معنای پایان بیماری کرونا نیست، افزود: ویروس کووید ۱۹ در محیط وجود دارد و واکسیناسیون قدرت دفاعی فرد را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است همه افرادی که واکسینه می شوند حتی پس از اینکه دو دز واکسن را هم دریافت می کنند، حتما فاصله اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند. به این ترتیب در صورت تایید بازگشایی مدارس که البته هنوز زمان آن مشخص نیست، باید این موارد در نظر گرفته شوند.

بازگشایی دانشگاه های علوم پزشکی تا ۳ هفته آتی

عین اللهی درادامه صحبتهایش با اعلام اینکه طی ۲ تا ۳ هفته آینده دانشگاه های علوم پزشکی بازگشایی می شوند، در عین حال درباره مراکز و پایگاه های واکسیناسیون در کشور به ایسنا، گفت: براساس هماهنگی که استانداری ها در سراسر کشور انجام داده اند، پایگاه های واکسیناسیون افزایش پیدا کرده اند. بالغ بر ۳۰ درصد تعداد پایگاه ها افزایش پیدا کرده و نزدیک به هزار و ۹۰ مرکز تجمیعی در سراسر کشور ایجاد شده است.

آمادگی مراکز واکسیناسیون در سراسر کشور

حذف شرط سنی واکسن در صورت افزایش مراکز تزریق

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت تزریق واکسن در مراکز و پایگاه ها در صورت کاهش محدودیت سنی واکسیناسیون، گفت: در بازدیدهایی که از ۹ استان داشتم، متوجه شدم که آمادگی کامل برای واکسیناسیون مردم در مراکز وجود دارد.

وی درباره تهران نیز گفت: با توجه به جمعیت زیادی که در تهران داریم استاندار محترم این قول را داده اند که از روز سه شنبه تعداد پایگاه ها را به مقدار زیادی افزایش دهند و به احتمال زیاد اگر تعداد پایگاه ها افزایش یابد شاید شرایط سنی را برای همه حذف کنیم.

واکسن به میزان فراوان موجود است

وی با بیان اینکه به استان ها اختیار داده ایم که با توجه به شرایط موجود، محدوده سنی واکسیناسیون را مشخص کنند، گفت: محدوده سنی عمدتا برای جلوگیری از تجمع است؛ چراکه ما مشکلی از نظر تامین واکسن نداریم و الحمدالله واکسن به مقدار فراوان در کشور وجود دارد. اگر هر استانی بتواند محدوده سنی را به شرط اینکه صف ایجاد نشود، حذف کند، ما مشکلی نداریم و این اجازه را به آنها خواهیم داد.

استانها واکسن را ذخیره نکنند

عین اللهی ادامه داد: البته این شرط را برای استان ها گذاشته ایم که هیچ واکسنی نباید ذخیره کنند. ما مقداری واکسن را به عنوان علی الحساب یا تنخواه در اختیار استان قرار می دهیم و هرچه که مصرف کنند دوباره به آنها واکسن می دهیم. به عنوان مثال در مرحله اول ۱۰۰ هزار دز واکسن به یک استان می دهیم و در مرحله بعدی اگر حجم قابل توجهی از واکسن ها را تزریق کرده باشند، مجددا شارژ خواهند شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنابراین در استان ها به شرط اینکه تعداد پایگاه ها را افزایش دهند، صف ایجاد نشود و احترام مردم حفظ شود، تعیین محدوده سنی واکسیناسیون برای ما مطرح نیست.

وی گفت: مردم عزیز هم با توجه به شرایط هر استان می توانند به مراکز مراجعه کنند. پیشنهاد ما این است که واکسیناسیون هرچه سریع تر انجام شود.

موج پنجم درحال فروکش است

بهترین زمان برای انجام واکسیناسیون

وزیر بهداشت همچنین در توضیح وضعیت فعلی کووید-۱۹ در کشور گفت: براساس آمار، اکنون موج پنجم درحال فروکش کردن است و هنگامی که این بیماری درحال فروکش کردن باشد به این معناست که ویروس فعال نیست و هنگامی که ویروس فعال نباشد، بهترین زمان برای واکسیناسیون است.

وزیر بهداشت در پایان صحبت هایش به ایسنا گفت: یکی از نگرانی هایی که همیشه وجود دارد این است که وقتی ویروس فعال بوده و ما در پاندمی هستیم، فرد بیماری را داشته و واکسن هم تزریق کند که این موضوع باعث تشدید بیماری می شود. بنابراین اکنون بهترین زمان برای انجام واکسیناسیون است و توصیه می کنم هموطنان در اسرع وقت برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا ان شاءالله از شیوع موج بعدی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.