آغاز سفرهای خارجی با شرایط و پروتکل‌های جدید

double-quot تهران - جارپرس - درپی افزایش سرعت واکسیناسیون و برگزاری جلسات متعدد بالاخره پروتکل‌های بهداشتی برای سفرهای خارجی از و به ایران مشخص و تزریق هر دو دز واکسن و در اختیار داشتن تست منفی PCR به عنوان شرایط اعلام شد.
کد خبر : 71872
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 آبان 1400 - 8:59
آغاز سفرهای خارجی با شرایط و پروتکل‌های جدید

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، پس از گذشت بیش از ۲۰ ماه از شیوع ویروس کرونا و در پی افزایش واردات و سرعت واکسیناسیون در کشور،  بالاخره پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی برای سفرهای زمینی، هوایی و دریایی از و به ایران تغییر کرد و بر این اساس مسافرانی که دو دُز واکسن کرونا زده‌ و گواهی منفی PCR داشته باشند می‌توانند ویزای گردشگری دریافت کرده و به ایران سفر کنند.

البته در این میان مطابق ضوابط کلی این دستورالعمل، ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از/به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن، ‌آزمایش PCR  منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تایید وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی از اول آبان‌ماه امسال بدون مانع است.

وزارت راه و شهرسازی در این میان وظایفی برعهده دارد که باید انجام دهد؛ طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا این وزارتخانه موظف است برای صدور مجوزهای لازم به منظور تردد کلیه وسایل نقلیه عمومی و شخصی از مرزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. با وزارت گردشگری به منظور نصب پلاکاردها و بنرهای آموزشی در مبادی مرزی (به ویژه مرز زمینی) مبنی بر رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و قوانین مرتبط با کرونا در کشور هماهنگ باشد، شرایط بازگشت گردشگرانی که در مدت زمان حضور در جمهوری اسلامی ایران مبتلا به کرونا شده و امکان طی فرایند قرنطینه ۱۴ روز را ندارند، تسهیل کند، مراکز قرنطینه مخصوص گردشگران ورودی از مرزهای هوایی را از طریق شرکت‌های هواپیمایی اطلاع‌رسانی کند، فضای مناسب نگهداری موقت مسافران و گردشگران دارای علائم بیماری در مرزهای زمینی برای هماهنگی بازگشت آن‌ها را فراهم و فضای قرنطینه موقت در فرودگاه‌های استان‌های گردشگرپذیر به منظور فراهم کردن زمینه انتقال آن ها به مراکز تعیین‌شده قرنطینه را پیش‌بینی کند.

براساس این دستورالعمل، ‌تمام هزینه‌های تست PCR و قرنطینه در داخل ایران بر عهده مسافر بوده که از طریق پوشش بیمه‌ای پرداخت می‌شود.

البته پیش از این نیز جواد هدایتی – مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای– به ایسنا گفته بود که با توجه به سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور درصدد تدوین پروتکل‌های جدیدی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا برای احیای سفرهای مرزی و گردشگری از طریق مرزهای زمینی هستیم.

وی افزود: با این پروتکل‌های جدید مسافران می‌توانند با پروتکل‌های مشخصی و با داشتن کارت واکسن بیایند و ‌می‌توانیم تردد از مرزهای زمینی را نیز مانند مرزهای هوایی فعال کنیم چرا که در این زمینه تناقض‌هایی وجود داشت و مسافران با تست PCR می‌توانستند از مرزهای هوایی وارد کشور شده یا از ایران خارج شوند اما این امکان برای مرزهای زمینی فراهم نبود و مثال آن زائران اربعین امسال است که برای رفتن به عراق تنها از مرزهای هوایی می‌توانستند، استفاده کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.