آغاز اقدامات قانونی مخالفان پیوستن مونته نگرو به ناتو

double-quot

تهران – جارپرس -به عقیده کارشناسان تصمیم پارلمان مونته نگرو برای پیوستن به ناتو، بدون در نظر گرفتن مخالفت مردم، یک اقدام سیاسی علیه روسیه بوده و عامل نظامی باعث آن نشده است.

کد خبر : 20648
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 - 9:33
آغاز اقدامات قانونی مخالفان پیوستن مونته نگرو به ناتو

به گزارش جارپرس به نقل از تسنیم، هفته گذشته نمایندگان پارلمان مونته نگرو به نفع پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رای دادند، برغم اینکه اکثریت مردم مونته نگرو با چنین تصمیم گیری موافق نیستند. مخالفان پیوستن مونته نگرو به ناتو از همه امکانات قانونی برای لغو تصمیم پارلمان این کشور برای عضویت در این بلوک نظامی استفاده می کنند.

“استفان جوکیچ” رهبر «جنبش برای بی طرفی مونته نگرو» به روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو گفته است که نیروهای مخالف دولت قصد ندارند دست از تلاش خود برای ممانعت از اجرای این تصمیم بردارند. آنها آمادگی دارند تا به مبارزه سیاسی خود علیه همگرایی اورآتلانتیکی کشورشان ادامه دهند. در همین راستا شکایت نامه ای در حال تهیه است تا برای دادگاه قانون اساسی مونته نگرو فرستاده شود. آنها همچنین روی لایحه قانونی برای ممنوع کردن استقرار پایگاههای نظامی خارجی در خاک این کشور کار می کنند.

مونته نگرو، بیست و نهمین کشور عضو ناتو خواهد شد. پیوستن این کشور به این سازمان از هم اکنون مورد تایید همه کشورهای عضو آن قرار گرفته و پارلمان مونته نگرو نیز این مسئله را تایید نموده است. در نشست ویژه برای رای گیری در این مورد، از ۸۱ نماینده حاضر در پارلمان، ۴۶ نفر به همگرایی با ناتو رای مثبت داده اند.

دولت مونته نگرو با خودداری از برگزاری همه پرسی در مورد پیوستن به ناتو که مردم این کشور خواستار آن بودند، این تصمیم سیاسی را بدون توجه به تمایلات و خواست شهروندانش گرفته است. این در حالی است که نظرسنجی ها نشان داده که اکثریت مردم مونته نگرو آینده کشورشان را در ترکیب این بلوک نظامی و سیاسی نمی بینند.

هفته گذشته همزمان با تصمیم گیری پارلمان در این مورد، تظاهرات اعتراض آمیز چندین هزار نفری در خیابانهای مرکزی شهر “ستینه” پایتخت تاریخی مونته نگرو برگزار شده بود.

“استفان جوکیچ” رهبر «جنبش برای بی طرفی مونته نگرو» به این روزنامه گفت: «ما در حال کار به روی یک “مانیفست بیطرفی” هستیم که در آن کلیه اقدامات لازم برای لغو این تصمیم پارلمان در نظر گرفته شده است. در وهله نخست صحبت بر سر متوسل شدن به دادگاه قانون اساسی است، برای اینکه بدون تردید این اقدام پارلمان در مغایرت کامل با اصل ۹۱ قانون اساسی است که این کشور را از پیوستن به بلوکهای نظامی منع کرده است. علاوه بر این ضروری است تا در پارلمان قانونی برای ممنوعیت استقرار هر نوع پایگاه نظامی خارجی در خاک مونته نگرو به تصویب رسانده شود و پیش نویس این سند نیز در حال تهیه است.»

تنها مخالفت سراسری می‌تواند در تصمیم پارلمان تاثیر بگذارد

البته “دراگان استانوویج” تحلیلگر سیاسی صربستان و رئیس پارلمان مهاجرین صرب خارج از کشور، معتقد است که حتی اگر روند مخالفتهای قانونی آغاز شوند هم بعید است بتوانند نتیجه مورد نظر مخالفان ناتو در مونته نگرو را بدست آورند.

وی به «ایزوستیا» گفته است: «تنها محاصره و اعمال فشار منطقه ای می تواند مواضع دولت مونته نگرو در این باره را تغییر دهد. دولت عملا در مناطق شمالی این کشور اصلا حمایت نمی شود، بنابراین باید انتظار داشت که اگر مخالفتهای داخلی به سایر مناطق این کشور سرایت کرده و شهرهای دیگر نیز فعال شوند، بشود در تصمیم گیری آنها تاثیر گذاشت.»

تصمیمی سیاسی برای رویارویی با روسیه

از سوی دیگر پیوستن مونته نگرو به ناتو، باعث شکاف در جامعه آن خواهد شد که در دورنمای آینده می تواند بحرانهای جدی داخلی را برای این کشور بوجود آورد. نظرسنجی های چندین ساله اخیر نشان داده که حمایت از پیوستن مونته نگرو به ناتو هرگز بیشتر از ۴۰ درصد نبوده و اکثریت مردم با این مسئله مخالف هستند.

“پاسکال بونیفاس” مدیر موسسه روابط بین المللی و راهبردی فرانسه نیز به این روزنامه گفته است: «گسترش ناتو به سمت شرق، یکی از بزرگترین اشتباهات جهان غرب بوده است. آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پدر، وعده های داده شده از سوی واشنگتن به مسکو در مورد عدم گسترش ناتو بعد از الحاق دو آلمان را نقض کرد و این مسئله آغازگر اختلافات بین روسیه و غرب بود. ضمن اینکه تصمیم اخیر پارلمان مونته نگرو در مورد پیوستن به ناتو هم هیچ دلیل و عامل نظامی پشت سر خود ندارد و تنها یک ژست سیاسی برای جبهه گیری در مقابل روسیه بشمار می رود. هرچند اجرای چنین سیاستی بسیار خطرناک است و می تواند عواقب منفی برای این کشور در پی داشته باشد.»

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.