جام ملت‌های آسیا؛

آشنایی با مدعیان گروه B جام هجدهم؛ کانگوروها به دنبال فتح دوباره قاره کهن

double-quot تهران- جارپرس- استرالیا و ازبکستان تیم‌های مدعی گروه B جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شوند که در این بین، استرالیا شانس بالایی برای فتح جام دارد.
کد خبر : 137816
تاریخ انتشار : شنبه 23 دی 1402 - 14:45
آشنایی با مدعیان گروه B جام هجدهم؛ کانگوروها به دنبال فتح دوباره قاره کهن

به گزارش جارپرس از ایرنا، هجدمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از روز گذشته جمعه با حضور ۲۴ تیم در قطر آغاز شد. در این دوره از رقابت‌ها ۶ تیم مدعی حضور دارند که انگیزه بالایی برای کسب عنوان قهرمانی جام هجدهم خواهند داشت. تیم‌های ملی ایران، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، عربستان و قطر از شانس بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی نسبت به سایر تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها برخوردار هستند اما این را نیز باید در نظر گرفت که فوتبال را نمی‌شود پیش‌بینی کرد و شاید تیم‌های دیگر نیز بتوانند شگفتی‌ساز شوند.

در این گزارش قصد داریم شما را با تیم‌های مدعی در گروه B این رقابت‌ها آشنا کنیم. در این گروه تیم‌های استرالیا، ازبکستان، هند و سوریه حضور دارند. در این میان تیم ملی استرالیا و ازبکستان از شانس بیشتری برای صعود به مرحله حذفی و کسب عنوان قهرمانی برخوردار هستند.

کانگوروها به دنبال فتح دوباره قاره کهن

تیم ملی فوتبال استرالیا ملقب به «کانگوروها» که «ساکروس» نیز نامیده می‌شود، تاکنون حضور در پنج دوره جام جهانی را تجربه کرده است. ساکروس که تنها تیم ملی در کره زمین است که به خاطر حضور در ۲ قاره (ابتدا اقیانوسیه و اکنون آسیا) قهرمان ۲ قاره شده، برای نخستین مرتبه در جام جهانی ۱۹۷۴ در کشور آلمان حضور یافت. سپس سال‌ها طول کشید تا یکبار دیگر بتواند به بزرگترین رویداد فوتبالی جهان صعود کند تا که دومین حضورش را در جام‌جهانی در سال ۲۰۰۶ به چشم دید. بعد از آن کانگوروها در جام‌های جهانی ۲۰۱۰ ، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ حضور یافتند.

این تیم در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موفق شد برای اولین بار تا مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند و حالا انگیزه بالایی برای کسب عنوتن قهرمانی جام ملت‌ها دارد.

تیم استرالیا که در سال ۱۹۲۲ نخستین حضور خود را با رویارویی برابر نیوزیلند اعلام کرد، در سال ۲۰۰۶ عضویت در قاره اقیانوسیه را ترک کرد و به آسیا پیوست. در آسیا، این تیم توانست در سال ۲۰۱۵ در مسابقات جام‌ملت‌های که خود میزبان بود، مقام قهرمانی را کسب کند. اما در گذشته و زمان حضور در اقیانوسیه این تیم در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ قهرمان آن قاره شد.

تیم ملی فوتبال استرالیا در مرحله انتخابی جام ملت‌ها که با مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر یکی بود در گروه B موفق شد با جمع‌آوری تمامی امتیازات بالاتر از کویت، اردن، نپال و چین‌تاپیه جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کند. استرالیا در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه ۲۵ جهان قرار گرفت. این تیم با میانگین‌سنی ۴.‏۲۷، در میان تیم‌های جوان جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا دیده می‌شود.

سرمربی

گراهام آرنولد ۵۸ ساله هدایت تیم ملی کشورش را از سال ۲۰۱۸ بر عهده دارد. انتقادهای زیادی از سبک بازی استرالیا شده است و به همین خاطر این مربی تحت فشار قرار گرفته و حتی زمزمه رفتن او نیز به گوش می‌رسد. او ۳ سال قبل از حضور روی نیمکت تیم ملی استرالیا هدایت تیم زیر ۲۳ ساله‌های این کشور را بر عهده داشت.

بهترین بازیکنان

به طور معمول، شاکله اصلی این تیم را بازیکنانی تشکیل می‌دهند که در فوتبال اروپا و بعضا حتی آسیا توپ می‌زنند. از بازیکنان تاثیرگذار این تیم می‌توان از متئو رایان ۳۱ ساله دروازه‌بان آلکمار هلند، هری سوتار ۲۵ ساله مدافع باشگاه لسترسیتی انگلیس، جیمی مک‌لارن مهاجم ۲۸ ساله باشگاه ملبورن سیتی استرالیا، کریگ گودوین هافبک ۳۲ ساله الوحده عربستان، مارتین بویل مهاجم ۳۰ ساله هیبرنین اسکاتلند و میچل دوک مهاجم ۳۰ ساله تیم ماچیدا زلویا ژاپن نام برد.

گرگ‌های سفید به دنبال شگفتی

تیم ملی ازبکستان اولین بازی ملی خود را در سال ۱۹۹۲ مقابل تیم ملی تاجیکستان انجام داد که آن دیدار با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید. ازبک‌ها ۱۰ روز قبل از شروع این مسابقات برای تطبیق شرایط آب و هوایی به قطر سفر کردند تا اردوی آماده‌سازی خود در این کشور را زودتر از رقبا آغاز کنند.

تیم ملی فوتبال ازبکستان در مرحله انتخابی جام ملت‌ها که با مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر یکی بود در گروه D بعد از عربستان و بالاتر از تیم‌های فلسطین، سنگاپور و یمن با ۱۵ امتیاز جواز حضور در این مرحله را کسب کرد.

سرمربی

پس از ناکامی در رسیدن به مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی قطر بود که سرجیو کاتانچ سرمربی اسلوونیایی و سابق تیم ملی اسلوونی، پس از یک دوره ناامید کننده در عراق، هدایت ازبکستان را بر عهده گرفت. ازبکستان با این مربی ۶۰ ساله، تا به امروز در ۲۱ مسابقه به میدان رفته و تنها در چهار بازی مقابل حریفان خود مغلوب شده است که یکی از آن‌ها تیم ملی ایران بود.

از بهترین نتایج ازبکستان با کاتانچ می‎توان به پیروزی ۲ بر صفر برابر کامرون در یک بازی دوستانه پیش از جام‌جهانی اشاره کرد.

افتخارات

ازبکستان تا کنون ۷ بار در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کرده و بهترین عنوان آن‌ها تنها یک رتبه چهارمی در سال ۲۰۱۱ است. این تیم هنوز نتوانسته به جام جهانی فوتبال صعود کند. گرگ‌های سفید در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه ۶۸ جهان قرار گرفت.

بهترین بازیکنان

ستاره تیم ازبکستان، الدور شاهمرادوف است، مهاجم ۲۷ ساله این تیم که در سری‌آ و تیم کالیاری بازی‌ می‌کند و سابقه بازی در تیم آاس رم و جنوا هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. شاهمرادوف با ۶ میلیون یورو گران‌قیمت‌ترین بازیکن ازبکستان است.

دیگر ستاره تیم کاتانچ، جلال الدین ماشاریپوف است، مهاجم ۲۹ ساله سابق النصر که مورد توجه باشگاه استقلال نیز بود اما در نهایت لیگ یونان را برای ادامه فوتبال خود انتخاب کرد. عزیز گانیف دیگر ستاره ازبکستان است که در شباب الاهلی بازی می‌کند و همبازی سابق احمد نوراللهی است.

برنامه کامل دیدارهای گروه B جام ملت‌های آسیا:

شنبه ۲۳ دی

۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰/ استرالیا – هند ورزشگاه احمد بن علی

۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۰/ ازبکستان – سوریه ورزشگاه جاسم بن حمد

پنجشنبه ۲۸ دی

۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰/ سوریه – استرالیا ورزشگاه جاسم بن حمد

۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰/ هند – ازبکستان ورزشگاه احمد بن علی

سه شنبه ۳ بهمن

۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰/ سوریه – هند ورزشگاه البیت

۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰/ استرالیا – ازبکستان ورزشگاه الجنوب

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.