0 نظر
184 بازدید

آسترازنکا و اعتمادی که کمرنگ شد

double-quot تهران- جارپرس- هرچند آژانس دارویی اروپا (EMA) استفاده از واکسن شرکت انگلیسی – سوئدی آسترازنکا را «امن و موثر» توصیف کرد اما اشاره این سازمان به احتمال نادر تشکیل لخته خون، بذر تردید را نسبت به استفاده از این واکسن به خارج از مرزهای اروپا گسترش داده است.
کد خبر : 51451
تاریخ انتشار : شنبه 30 اسفند 1399 - 11:04
آسترازنکا و اعتمادی که کمرنگ شد

به گزارش جارپرس از ایرنا، خانم «امر کوک» رئیس آژانس دارویی اروپا (EMA) پنجشنبه گذشته پس از نشستی اضطراری در آمستردام (هلند) به خبرنگاران گفت که آسترازنکا «واکسنی امن و موثر علیه ویروس کووید ۱۹ است و منافع آن به عوارضش می‌چربد»

وی عنوان کرد که کمیته کارشناسی این سازمان دریافته که این واکسن به افزایش خطرات کلی لخته شدن خون مرتبط نیست. او با این حال افزود که این سازمان نمی تواند ارتباط میان واکسن و «شمار کوچکی از موارد نادر و غیرعادی اما خیلی جدی اختلال های لخته خون را رد کند.»

کوک بیان داشت که اگر به من باشد، فردا واکسینه می شوم. «اما می خواهم بدانم که اگر بعد از واکسیناسیون اتفاقی برایم افتاد چه باید بکنم و این حرف امروز ماست»

در مجموع ۱۳ کشورهای اروپایی در واکنش به گزارش‌هایی که درباره لخته شدن خون در ارتباط با تزریق واکسن استرازنکا منتشر شد، تزریق این ماده را متوقف کردند. اما حالا چهار کشور بزرگ اروپا (آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) به شکلی محتاطانه در حال از سرگیری استفاده از این واکسن هستند.

اداره بهداشت فرانسه واکسیناسیون با محصول آسترازنکا را تنها برای افراد بالای ۵۵ سال مجاز کرده است. علت این تصمیم گزارش‌هایی عنوان شده که نشان می‌دهد آمار تشکیل لخته خون در افراد جوان بیشتر است. در سایر کشورهای اروپایی هم نگاه محتاطانه‌ای در خصوص استفاده از این واکسن وجود دارد.

البته فنلاند دیروز (جمعه) به رغم چراغ سبز آژانس دارویی اروپا اعلام کرد که تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کرده است. موسسه بهداشت و رفاه این کشور گفت که این وضعیت تا زمانی که تحقیقات درباره علت لخته شدن خون دو شهروندی که واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند مشخص نشود، ادامه دارد.

کارشناسان معتقدند وقفه‌ای که هفته‌ گذشته در تزریق این واکسن در اروپا به وجود آمد، تردیدها را از مرز قاره سبز فراتر برده و به طور بالقوه توزیع این ماده را که به عنوان یکی از پایه‌های کلیدی راهبرد جهان برای خروج از قرنطینه به ویژه در کشورهای درحال‌توسعه دیده می‌شد زیر سئوال برده است. این در حالیست که برای برخی کشورهای فقیر، آسترازنکا تنها گزینه مقابله با کووید-۱۹ و خروج از محدودیت‌های کرونایی بشمار می رود.

آسترازنکا نسبت به رقبایش دو مزیمت عمده دارد؛ اینکه ارزان‌تر و نگهداری آن آسان‌تر است. به همین خاطر تقریبا نیمی از از محموله‌های ارسال شده به کشورهای در حال توسعه در چارچوب برنامه جهانی توزیع عادلانه واکسن (کواکس)، محصول شرکت آسترازنکا بوده است.

حالا، هرچند برخی کشورها از جمله آفریقا برای ازسرگیری استفاده از واکسن آسترازنکا اعلام آمادگی ‌کرده‌اند اما تردیدها در بسیاری از کشورها و مردم جهان نسبت به استفاده از این ماده سنگینی می‌کند

«پیتر ادونگو» یک شهروند اوگاندایی هفته پیش به نشریه دیلی مانیتور گفت: چرا باید اجازه دهم که این واکسن روی من آزمایش شود؟ مگر ما مثل اروپایی‌ها آدم نیستیم» گزارش‌ها حاکیست که این کشور (اوگاندا) واقع در شرق آفریقا تاکنون ۸۶۴ هزار دوز واکسن در چارچوب برنامه کواکس دریافت کرده اما تاکنون ۳ هزار نفر این واکسن را دریافت کرده‌اند. مقامات این کشور، علت پایین بودن آمارها را به مشکلات لجستیکی نسبت داده‌اند اما رسانه‌های محلی از مقاومت مردم دربرابر دریافت این واکسن خبر می‌دهند.

در انگلیس که یک پایه تولید واکسن آسترازنکا به شمار میرود ماجرا کمی مشکوک و پیچیده است. انگلیس تزریق این واکسن را متوقف نکرده و حتی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیروز این ماده را دریافت کرد.

اما مقامات این کشور از تاخیر در اجرای طرح واکسیناسیون به دلیل آنچه مشکلات جهانی در تولید این محصول خوانده شده خبر داده‌اند. آن‌ها می‌گویند که تامین واکسن کرونا از ۲۹ مارس ۲۰۲۱ با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

این درحالیست که دو شرکت اصلی تولیدکننده واکسن کرونا هرگونه تغییر در تحویل محموله‌های دارویی را رد کرده‌اند. آسترازنکا اعلام کرد که مشکلی در جدول زمان‌بندی تحویل واکسن به انگلیس وجود ندارد و سخنگوی شرکت فایزر بیون‌تک هم گفته که تحویل محموله‌های این شرکت به انگلیس طبق جدول زمان‌بندی پیش ‌می‌رود و وقفه‌ای در کار نیست. این درحالیست که یک منبع مطلع به نشریه دیلی میل گفته واکسن‌های تولید شده باید دوباره مورد آزمایش قرار گیرند.

جان انکن‌گسونگ مدیر مرکز کنترل و پیشگیری امراض آفریقا هفته پیش به خبرنگاران گفت که تحولات تاسف‌بار در اروپا «کمکی به اعتماد افکار عمومی کشورهای ما درباره استفاده از آن واکسنِ به خصوص نمی‌کند».

در همین حال، اروپا و سایر کشورها توسعه یافته به دنبال گزینه‌های جایگزین واکسن آسترازنکا هستند.آلمان بارها آمادگی اصولی خود را برای کاربرد واکسن های تولید شده در کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا مانند اسپوتنیک وی، در صورت تائید شدن در نهاد تنظیم مقررات و نظارت دارویی اتحادیه اروپا، اعلان کرده است.

کشورهای دیگر اتحادیه اروپا مانند آلمان، فرانسه و اسپانیا نیز به صف تولیدکنندگان واکسن کرونای روسی اسپوتنیک وی پیوسته اند. در حالی که شماری از کشورهای اروپایی در انتظار تایید واکسن روسی کرونا (اسپوتنیک وی) از سوی آژانس دارویی اروپا (EMA) هستند، شماری از کشورها نیز به صورت انفرادی و بدون آنکه منتظر این تائید بمانند، استفاده از این واکسن را تصویب کرده اند. در حال حاضر، این واکسن در مجارستان و اسلواکی به ثبت رسیده است.

کارشناسان معتقدند که اعتماد نسبت به واکسن آسترازنکا از بین رفته و به سختی باز می‌گردد. دکتر میساکی واینگرا رئیس گروه مشاوران پزشکی دولت اوگاندا به دیلی مانیتور گفته که تصمیم کشورهای اروپایی برای توقف استفاده از این واکسن اوضاع را پیچیده کرد. «ایمن سازی مردم با استفاده از محصول آسترازنکا در حالی که اروپایی‌ها آن را تعلیق کرده اند بی‌معناست و ما هم نمی‌توانیم به راحتی به این محصول اعتماد کنیم»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.