0 نظر
131 بازدید

آخرین تحولات کرکوک عراق در ۲۴ ساعت گذشته / پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۶

double-quot

بغداد-جارپرس-مخدوش کردن وجهه ملی نیروهای فدرال عمل کننده درکرکوک، تشدید جنگ رسانه ای بین دو حزب عمده کردستان عراق، القای ناامنی در کرکوک و تحریک کردها برای رها کردن این شهر از سوی رسانه های حزب دموکرات، و تشدید انتقادات و حملات به شخص مسعود بارزانی به عنوان مسوول حوادث اخیر از کلیدهای اصلی فهم تحولات ۲۴ ساعت گذشته در کرکوک است.

کد خبر : 23382
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 27 مهر 1396 - 5:30
آخرین تحولات کرکوک عراق در ۲۴ ساعت گذشته / پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۶

سه روز پس از بازگشت سیطره دولت فدرال بر کلیه مناطق مورد منازعه موضوع ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق به ویژه مراکز دولتی و چاه های نفت راهبردی کرکوک، تلاش گسترده ای از متولیان همه پرسی یک جانبه در کردستان که اکنون طرحشان به بن بست رسیده است، برای تقلیل نیروهای عمل کننده فدرال به یک یا دو نیرو و مخدوش کردن نیت و وجهه ملی این نیروها به صورت هماهنگ از سوی رسانه های وابسته به حزب دموکرات کردستان درحال انجام است.
تشدید اختلافات و جنگ رسانه ای بین دو حزب عمده کردستان عراق از دیگر محورهای مهم تحولات یک روز گذشته در موضوع کرکوک است، تبادل اتهامات عهدشکنی و خیانت به یکدیگر و درعین حال سخن گفتن از توافق پیشین با دولت مرکزی برای عقب نشینی نیروهای پیشمرگه محور دیگر این تحولات است. در این میان گاهی ادعا می شود اتحادیه میهنی با بغداد کنار آمده است و گاه نیز ادعا می شود هر دو حزب با دولت مرکزی به توافق رسیدند که نیروهای دولتی در مناطق مورد منازعه مستقر شوند.
رسانه های کردستان عراق و نیز مطبوعات و شبکه های سراسری در این کشور مملو از اظهارنظرات و حملات متقابل احزاب و شخصیت های کردی در این زمینه است. در این میان گسترش انتقادات از مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات عراق، رئیس مستقر اقلیم و نیز مبتکر همه پرسی یکجانبه در اقلیم و برخی مناطق مورد منازعه با بغداد، به عنوان عامل اصلی تحولات اخیر و مطالبه استعفای او و تغییر مجموعه مسوولان اقلیم از دیگر تحولات ۲۴ ساعت گذشته در پرونده کرکوک است.
به موازات این تحولات، انتشار گسترده اطلاعات غیر واقعی در مورد بروز درگیری و ناامنی در نقاطی که نیروهای دولتی به جای پیشمرگه مستقر شده اند و یا بازگشت داعش به برخی از این مناطق (از جمله داقوق) با هدف ایجاد ترس و وحشت ساختگی در مردم کُرد در کرکوک، محور بسیار مهم دیگر تحولات ۲۴ ساعت اخیر است.
رسانه های عمدتا وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی به شکل جنجالی و با خبرسازی کردهای ساکن کرکوک و مناطق اطراف که اکنون تحت مدیریت دولت مرکزی است، برای رها کردن شهر و کوچ های دسته جمعی تحریک می کنند.
این درحالی است که نیروهای اتحادیه تاکنون با برگزاری چند کنفرانس خبری از جمله کنفرانس خبری مسوول دفتر اتحادیه در کرکوک تاکید کرده اند که در کرکوک آرامش برقرار شده است.

** سرخط خبرهای مربوط به کرکوک طی ۲۴ ساعت گذشته

تهران- ایرنا- ‘برهم صالح’ رئیس ائتلاف به خاطر دمکراسی وعدالت در عراق در گفت وگو با المیادین با بیان این که اهالی اقلیم کردستان عراق از سیستم حکومتی اربیل راضی نیستند، خواستار هماهنگی بین طرف های عراقی شد.
تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه گزارش داد: نیروهای عراقی روزچهارشنبه از برقراری کامل امنیت در کرکوک طی عملیات نظامی که ظرف ۴۸ ساعت گذشته برای باز پس گیری مناطقی از کرکوک، دیاله و نینوا از دست نیروها ی پیشمرگه انجام گرفت، خبر دادند.
آنکارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: موضع ما در قبال عراق بسیار روشن است و ضمن حمایت از تمامیت ارضی و اتحاد سیاسی، از اقدامات دولت عراق برای بازگرداندن ثبات و حاکمیت قانون در داخل مرزهای این کشور پشتیبانی می کنیم.
تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد، دولت عراق که پس از بازپس گیری منطقه نفت خیز کرکوک از کُردها، در صدد توسعه میادین نفتی خود در این منطقه است، از شرکت انگلیسی «بریتیش پترولیوم» (bp) خواست که در این زمینه به دولت عراق کمک کند.
تهران-ایرنا- شبکه خبری المیادین روز چهارشنبه گزارش داد که نیروهای عراقی توانستند کنترل کامل گذرگاه «ربیعه» واقع در مرزهای مشترک عراق و سوریه را به دست بیاورند.
اربیل – ایرنا – کمیسیون عالی برگزاری انتخابات و همه پرسی اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه ای، تمامی اقدامات لازم را برای برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان عراق متوقف کرد.
تهران – ایرنا – پایگاه اینترنتی شبکه خبری سومریه نیوز چهارشنبه شب گزارش کرد: حیدرالعبادی نخست وزیر، ضمن تاکید بر برقراری امنیت در شهر کرکوک زیر نظر پلیس محلی و با پشتیبانی پلیس ضد تروریسم عراق، تاکید کرد: حضور دیگر گروه های مسلح در استان کرکوک ممنوع است.
تهران – ایرنا – خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پس از وقایع کرکوک با صدور بیانیه ای، خواستار تنش‌زدایی در عراق و گفت وگوی میان طرف‌ها باهدف یافتن راهی برای برون‌رفت از بن بست اختلاف‌ها شد.
بغداد – ایرنا – سرکنسول ایران در اربیل تاکید کرد: جمهوری اسلامی همچنان همان مشی صادقانه، دلسوزانه و برادرانه خود را برای حل و فصل بحران جاری (درکردستان عراق) و بازگشت به آرامش و ثبات به عراق و مناطق اقلیم مبذول خواهد داشت.
تهران – ایرنا – «قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق چهارشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره قطر گفت: بغداد برای امنیت عراق، با آنکارا و تهران هماهنگی کرد و مساله کرکوک بدون دخالت خارجی و از طریق ساز و کارهای داخلی عراق حل و فصل شد.
تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب گزارش کرد: شرکت نفتی «روس نفت» روسیه روز چهارشنبه قرارداد تولید نفت در پنج منطقه از اقلیم کردستان را با مسئولان این اقلیم امضا کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.