آخرین تحولات قزاقستان؛ اعلام وضعیت فوق‌العاده در سراسر این کشور

double-quot تهران - جارپرس - در پی تشدید اعتراضات قزاقستان و بروز ناآرامی‌ها در این کشور پس از اعلام افزایش قیمت سوخت، وضعیت فوق‌العاده در سراسر این کشور برقرار شد.
کد خبر : 79701
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 16 دی 1400 - 7:37
آخرین تحولات قزاقستان؛ اعلام وضعیت فوق‌العاده در سراسر این کشور

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، دولت قزاقستان به دلیل گسترش اعتراضات و ناآرامی‌های به دنبال افزایش دو برابری قیمت گاز مایع، وضعیت فوق‌العاده در سراسر کشور وضع کرد.

به نقل از یورونیوز، رسانه‌های داخلی در قزاقستان در حالی از برقراری وضعیت اضطراری در سراسر کشور خبر داده‌اند که ناآرامی‌ها نسبت به روز گذشته تشدید شده و درگیری‌ میان معترضان و نیروهای امنیتی به گفته برخی منابع چند کشته به جای گذاشته است.

بنا به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌های محلی، آلماتی، پایتخت پیشین و بزرگ‌ترین شهر قزاقستان به همراه یکی از استان‌های غربی که بیشترین ناآرامی‌ و خشونت در آن گزارش شده است پیش‌تر به فرمان «قاسم جومارت توکایف»، رئیس جمهوری این کشور به مدت دو هفته تحت وضعیت فوق‌العاده قرار گرفته بود.

بر اساس فرمان یاد شده، مقررات وضعیت اضطراری از ساعت ۱۱ شب اعمال و تا ۷ صبح بامداد روز بعد تداوم خواهد داشت و طی آن محدودیت‌های رفت و آمد و ممنوعیت برپایی هرگونه تجمع در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهوری قزاقستان ساعاتی پیش از صدور این فرمان آنچه وی «فراخوان برای حمله به دفاتر دولتی و نظامی» خوانده بود را کاملا غیرقانونی توصیف و محکوم کرده بود.

وی در جریان یک نطق ویدیویی تاکید کرده بود که دولت سقوط نخواهد کرد و وی خواهان اعتماد متقابل و گفت‌وگو با معترضان است.

این در حالیست که به گزارش رسانه‌های داخلی، رئیس جمهوری قراقستان سرانجام روز چهارشنبه تحت فشار اعتراضات دولت این کشور را منحل کرد.

این در حالی است که «قاسم جومارت توکایف» دستور تشکیل یک کمیته دولتی را برای پاسخگویی به مطالبات تظاهرکنندگان و کاهش قیمت گاز را داده است.

فرودگاه‌های آلماتی و آکتائو کار خود را متوقف کردند

در پی ناآرامی های قزاقستان فرودگاه‌های آلماتی و آکتائو کار خود را متوقف کردند.

شبکه تلویزیونی میر ۲۴ در کانال تلگرامی خود گزارش داد در قزاقستان، فرودگاه‌های آلماتی و آکتائو (پایتخت منطقه منگستائو) در بحبوحه ناآرامی‌ها در این کشور کار خود را متوقف کردند.

مشخص است که آئروفلوت و بلاویا پروازهای عصر خود را از مسکو و مینسک به آلماتی لغو کردند.

شرکت هواپیمایی جزیره ایرویز کویت از تعلیق پروازهای فرودگاه آلماتی خبر داد.

همانطور که در وزارت حمل و نقل بلاروس اعلام شده است، خطوط هوایی این جمهوری بسته به شرایط حاکم، تنها با مجوز این وزارتخانه به قزاقستان پرواز خواهند کرد.

بنای یادبود نظربایف در پایتخت منطقه آلماتی تخریب شد

معترضان اقدام به تخریب بنای یادبود نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری سابق در شهر تالدی قورغان قزاقستان، مرکز منطقه آلماتی کردند.

به گزارش اسپوتنیک، طناب‌هایی به بنای تاریخی مجسمه نظربایف توسط معترضان در قزاقستان بسته شده و معترضان قصد داشتند که این بنای تاریخی را از بین ببرند. ویدئوی این اقدام معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این مجسمه در شهر تالدی قورغان در آلماتی قرار دارد.

قطعی اینترنت در قزاقستان

بر اساس داده‌های سازمان NetBlocks که کار اینترنت را تجزیه و تحلیل می‌کند، قطع اینترنت در سراسر قزاقستان ثبت شده است.

به گزارش اسپوتنیک، این منبع نظارتی در توییتر گفت: قزاقستان اکنون پس از یک روز قطعی اینترنت تلفن همراه و محدودیت‌های جزئی، در بحبوحه خاموشی اینترنت در سراسر کشور قرار دارد. این احتمالا پوشش اعتراضات رو به رشد ضد دولتی را به شدت محدود می‌کند.

پیش از این، خبرنگاران اسپوتنیک متقاعد شده بودند که وب سایت برخی از نهادهای دولتی قزاقستان از خارج باز نشده و سایت‌های رسانه‌های مختلف نیز کار نمی‌کنند.

اشغال اقامتگاه رئیس جمهوری قزاقستان در آلماتی توسط معترضین

شاهدان عینی گزارش دادند، که معترضان اقامتگاه قاسم توکایف را در آلماتی تصرف کردند.

به گزارش اسپوتنیک، پیش از این روزنامه ولاست گزارش داده بود که چندین هزار معترض تلاش می‌کنند تا به قلمرو اقامتگاه رئیس جمهوی نفوذ کنند.

شایان ذکر است، بیش از ۵۰۰ غیرنظامی از جمله ۱۳۰ زن و سالمند در جریان ناآرامی‌های آلماتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این را روز چهارشنبه رئیس اداره پلیس آلماتی و فرمانده این شهر، قانات تایمردنوف اعلام کرد: امروز، شهر مورد حملات جدید افراطیون و رادیکال‌ها قرار گرفته است. اقدامات لازم برای حفاظت از جان و ایمنی شهروندان در حال انجام است. ما از کسانی که به خیابان‌ها ریخته‌اند می‌خواهیم متفرق شوند. هدف اصلی ما جلوگیری از تشدید بیشتر خشونت‌ها است.

واکنش دبیرکل سازمان ملل

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با نگرانی اوضاع قزاقستان را دنبال می‌کند.

دوجاریک گفت: روشن است که ما با نگرانی اوضاع قزاقستان را زیر نظر داریم، بسیار مهم است که همه مشارکت‌کنندگان در این وقایع خویشتن‌دار بوده از اعمال خشونت امتناع کنند. آنها باید از طریق مذاکره مشکلات را حل کنند.

در روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۲، ساکنان شهرهای جانااوزن و آکتائو در منطقه منگستائو (منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان) نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع اعتراض کردند. توکایف در ۴ ژانویه اعلام کرد که آماده است تا خواسته اصلی معترضان را برآورده کند و قیمت بنزین را کاهش دهد. اما اعتراضات به شهرهای دیگر هم کشیده شد.

در آلماتی بزرگترین شهر کشور، در شامگاه ۴ ژانویه و در شب ۵ ژانویه، معترضان با مقامات امنیتی درگیر شدند، پلیس از گاز و نارنجک‌های فلش بنگ استفاده کرد. توکایف از مردم خواست احتیاط نشان دهند و تسلیم تحریکات داخلی و خارجی نشوند.

وی خاطرنشان کرد که تماس‌ها برای حمله به دفاتر غیرنظامی و نظامی غیرقانونی است. به گفته وی، قدرت سقوط نخواهد کرد، اما کشور نیاز به درگیری ندارد، بلکه به اعتماد متقابل و گفت‌وگو نیاز دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.