0 نظر
119 بازدید

آتش مزاحمان تلفنی در خرمن فوریت‌ها

double-quot

تهران – جارپرس – روزنامه جام جم در گزارشی به تماس‌های غیرضروری و مزاحمت های تلفنی به فوریت‌های امدادی می پردازد و با آسیب شناسی این موضوع، خسارت های مالی و جانی ناشی از آن را واکاوی می کند.

کد خبر : 21571
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1396 - 5:16
آتش مزاحمان تلفنی در خرمن فوریت‌ها

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: در هر شهری چند مرکز و سازمان وجود دارد که هنگام حوادث و فوریت‌های پزشکی به کمک مددجویان و حادثه‌دیدگان و بیماران می‌شتابند. سازمان آتش‌نشانی، اورژانس، پلیس و هلال احمر از این جمله‌اند که برای دسترسی آسان به آنها سامانه‌های تماس سه رقمی مانند ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۵ و… برایشان در نظر گرفته شده است تا افراد در صورت نیاز با این سازمان‌ها تماس بگیرند و تقاضای کمک کنند.

با این همه، هستند معدود افرادی که این شماره‌ها را سوژه سرگرمی و تفریح خود کرده و هر از گاهی با تماس‌های غیرضروری خود حتی مأموران و امدادگران را پی مأموریت‌های دروغین خود فرستاده‌اند. برخی از آنها حتی با افتخار، مزاحمت‌های به خیال خود مفرح و بامزه‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

این مزاحمت‌ها آن قدر هست که سعید اسماعیل‌پور، مدیرعامل آتش‌نشانی سمنان، بزرگ‌ترین چالش سازمانش را مزاحمت‌های تلفنی بخواند که توان عملیاتی مأموران آتش‌نشانی را کاهش می‌دهد. این مزاحمت‌ها که حتی پس از حادثه تلخ پلاسکو همچنان ادامه دارد آتش‌نشانان ایستگاه ۲۷ آتش‌نشانی تهران را به ستوه آورده تا جایی‌که در شبکه‌های اجتماعی با اعلام این موضوع از آن افراد تقاضا کرده‌اند دست از این کار بردارند و به نجات جان هموطنانشان کمک کنند.

**آمارهای تلخ آتش‌نشانی
آمارهای سال گذشته سازمان آتش‌نشانی، خود گویای همه چیز است. به گفته اسماعیل‌پور، کمتر از ۱۰ درصد تماس‌های به این سازمان منجر به عملیات می‌شود. امیر گلرخ، مسئول حقوقی سازمان آتش‌نشانی رشت از آمار ۷۰ درصدی مزاحمت‌های تلفنی در تماس‌های روزانه با ۱۲۵ آتش‌نشانی رشت خبر می‌دهد.

حسن جعفری، مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز می‌گوید: متاسفانه ۹۰ درصد از تماس‌های تلفنی با ۱۲۵ مزاحمت تلفنی است. محمدرضا بیاناتی، مدیرعامل آتش‌نشانی همدان نیز با بیان این که از ۹۶ هزار و ۶۶۸ تماس برقرار شده با آتش‌نشانی همدان در ۹ ماهه نخست سال ۹۵، ۷۹ هزار مورد مزاحمت تلفنی در آتش‌نشانی همدان ثبت شده است، می‌گوید: یکی از این مزاحمان برای درس عبرت دیگر مزاحمان به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

آمارها در تهران نیز دست کمی از دیگر شهرها ندارد. آن‌طور که سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران به جام‌جم می‌گوید به‌طور میانگین روزانه ۴۰۰۰ تماس با سازمان آتش‌نشانی تهران گرفته می‌شود که از این تعداد، ۲۵۰ تا ۳۰۰ تماس به حضور آتش‌نشان‌ها در عملیات‌ منجر می‌شود. البته او از مزاحمت خواندن ۹۰ درصد تماس‌های دیگر خودداری می‌کند و معتقد است آمار دقیقی درباره تعداد تماس‌های مزاحمان وجود ندارد، چرا که به باور او نمی‌توان همه این تماس‌ها را مزاحمت تلقی کرد:‌ تعدادی از این تماس‌ها اشتباه است و افراد درحالی که قصد مزاحمت ندارند به جای برقراری تماس با سایر سامانه‌های سه رقمی از جمله ۱۱۵ یا ۱۱۰ با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند.

**اورژانس، زیر رگبار مزاحمت‌ها
مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی که به اورژانس مشهور است نیز از مزاحمت‌های تلفنی در امان نیست. تصور کنید فردی از تاریخ ۲۹ مرداد تا ۲۶ مهر سال گذشته، ۲۷۶ مرتبه با ۱۱۵ اصفهان تماس می‌گرفت و با سوالات بیهوده و وقتگیر، خطوط تلفن اتاق فرمان فوریت‌های پزشکی اصفهان را اشغال می‌کرد. در نهایت اورژانس اصفهان از او شکایت می‌کند و آن‌طور که غفور راستین، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان می‌گوید، دادگاه این فرد را که ۸۱ بار با تلفن ثابت و ۱۹۵ بار با تلفن همراه برای اورژانس ۱۱۵ ایجاد مزاحمت کرده بود، شناسایی و به شش ماه حبس و از جنبه عمومی جرم به ۹۰۰ هزار تومان جریمه محکوم کرد.

سال ۹۴، روزانه ۸۷۸ تماس مزاحمت با اورژانس تهران برقرار شده و در آن سال ۳۱۶ هزار و ۲۷۵ مورد مزاحمت تلفنی به ثبت رسید. سال گذشته ۲۲۵ هزار و ۱۶۵ مزاحمت ثبت شد که به‌طور میانگین روزانه ۶۲۵ تماس تلفنی مزاحمت بود. آن طور که اسماعیل فراهانی، معاون عملیاتی اورژانس تهران عنوان می‌کند، سال گذشته فردی طی سه ماه ۱۷۰ بار مزاحم اورژانس شده بود. او که از شناسایی فرد مذکور خبر می‌دهد، می‌افزاید:‌ این فرد هر بار پس از تماس اقدام به فوت کردن یا صحبت نکردن می‌کرد.

**راه‌های نجات
نیمی از مزاحمان تلفنی از باجه‌های تلفن همگانی مستقر در معابر و خیابان‌ها تماس می‌گیرند و عموماکودکان و نوجوانان هستند که به گفته مدیران اورژانس، امکان پیگیری مزاحمت‌های تلفنی را طولانی می‌کند. اسماعیل فراهانی، معاون عملیات اورژانس تهران نیز تأیید می‌کند بسیاری از مزاحمت‌ها از سوی کودکان در سایه غفلت والدین رخ می‌دهد. آیا امکان مسدودکردن شماره این افراد وجود ندارد؟ او در پاسخ می‌گوید: اگر فردی چند بار پشت سر هم ایجاد مزاحمت کند، خط او برای تماس با اورژانس برای دقایقی مسدود می‌شود و نمی‌تواند با اورژانس تماس بگیرد. اما ممکن است کسی که چندبار مرتکب مزاحمت شده است، یک بار به کمک اورژانس نیاز داشته باشد. البته او هشدار می‌دهد مزاحمان حرفه‌ای و سمج، پس از شناسایی به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.

اما همچنان هستند کسانی‌که به فرهنگسازی اعتقاد دارند و افزایش آگاهی و اطلاعات لازم به عموم مردم بویژه کودکان و نوجوانان را عاملی مهم و اثرگذار در کاهش شمار مزاحمت‌ها و ارائه خدمات بهتر به گروه‌های هدف می‌دانند. دکتر سیدمحمد صابری، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان یکی از این افراد است که برای جلوگیری یا حداقل کاهش این امر در کنار والدین از سازمان‌هایی مانند صدا و سیما و آموزش و پرورش دعوت می‌کنند.

*منبع: روزنامه جام جم، ۱۳۹۶٫۴٫۲۱

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.