۲ راه حلی که جریانات عراق با آن مواجهند

double-quot تهران - جارپرس - یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر جریانات عراق به نتیجه نرسند این احتمال وجود دارد که جریانی که قدرت بیشتری دارد وارد صحنه شود و لذا راهی وجود ندارد غیر از این که جریان های مختلف عراق کنار هم بنشینند و بر روی چارچوب دولت توافق کنند.
کد خبر : 102314
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 مهر 1401 - 10:08
۲ راه حلی که جریانات عراق با آن مواجهند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، صباح زنگنه در تحلیل خود از  آخرین تحولات عراق و نشست جریان های این کشور برای حل موضوعات اظهار داشت: در مسائل عراق دو راه حل بیشتر وجود ندارد؛ یکی گفت‌وگو  برای رسیدن به توافق است تا از این طریق اعتراضات و اختلافات را بررسی کرده و برای آن راه حلی پیدا کنند، راه حل دوم نیز این است که مسائل را رها کرده و به هرج و مرج کشیده شده که در نهایت به فروپاشی کل مجموعه نظام و کشور عراق منجر خواهد شد.

وی افزود: در نتیجه در راه حل سیاسی و گفت‌وگو مقتدی صدر انواع روش‌ها را به کار برد تا فرمان مدیریت صحنه سیاسی کشور را به دست گیرد اعم از خروج از پارلمان، ورود طرفداران شبه پارلمان و محاصره قوه قضائیه و… اما در نهایت نتوانست نه دولت تشکیل دهد و نه اجازه داد سایر نیروها که در پارلمان اکثریت را تشکیل می دهند، آن ها دولت تشکیل دهند.

نماینده پیشین کشورمان در سازمان همکاری های اسلامی همچنین بیان کرد: بنابراین اگر مسیر همین جهت باشد که هر کس حرف خودش را بزند و حاضر نباشد با بقیه گفت‌وگو کند، مسائل همچنان لاینحل باقی می ماند. در این میان  مقتدی صدر هم تلاش کرد مؤتلفان خودش از حزب دموکرات کردستان عراق و مجموعه احزاب اهل سنت را تشویق کند تا از پارلمان خارج شوند و خود به خود پارلمان منحل شود اما این راه نیز به نتیجه نرسید حزب دموکرات موافقت نکرده و نهایتا طرح های جریان صدر به بن بست رسید.

زنگنه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد گفت‌وگوهایی که میانجیگران مختلف انجام دادند، هم کردها و اهل سنت و هم سایر جناح های شیعی متقاعد شده‌اند تا  دوباره بنشینند، گفت‌وگو کرده و شرایط خودشان برای تشکیل دولت موقت را بیان کنند تا با مدیریت صحنه برای انتخابات زودهنگام آماده شوند.

وی تصریح کرد: طبیعتا بدون داشتن دولت مورد توافق عملا انتخابات آتی را شاهد نخواهیم بود، خواسته های افراط گونه به نتیجه نمی‌رسد، همه ناگزیر هستند که سطح مطالبات را پایین آورند که به نتیجه قابل قبولی برسند و مقدمات برای برگزاری انتخابات فراهم شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اظهار داشت: اگر جریانات عراق به نتیجه نرسند این احتمال وجود دارد که جریانی که قدرت بیشتری دارد وارد صحنه شود و یا احیانا سازمان ملل و یا اتحادیه عرب و… بخواهند وارد شده و عملا سرنوشت سیاسی عراق تحت قیومیت قرار خواهد گرفت که هیچ کدام از جریانات این وضعیت را قبول ندارند و به آن اذعان نمی کنند. بنابراین راهی وجود ندارد غیر از این که جریان‌های مختلف عراق کنار هم بنشینند و بر روی چارچوب دولت توافق کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.