۱۰ ماده غذایی برای آنکه راحت‌تر نفس بکشید

double-quot تهران - جارپرس - بیماری آسم یکی از بارزترین مشخصه‌های التهاب مزمن راه‌های هوایی است؛ خیلی از غذاها ممکن است این روند التهابی را بدتر کنند و برخی از غذاها هم ممکن است باعث بهبود این حالت شوند. البته تنها مبتلایان آسم نیستند که شاید مشکلات تنفسی داشته باشند؛ در این روزهای سرد که آلودگی هوا مجددا نفس خیلی‌ها را تنگ کرده، مصرف برخی غذاها می‌تواند به بهبود وضعیت تنفس کمک کند.
کد خبر : 107746
تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 - 9:34
۱۰ ماده غذایی برای آنکه راحت‌تر نفس بکشید

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، در صورت ابتلا به آسم، قرار نیست دارو درمانی را کنار بگذارید اما بدانید که انتخاب غذاهای مناسب می‌تواند نفس کشیدن شما را راحت‌تر کند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اگر به آسم یا سایر بیماری‌های تنفسی مبتلا هستید و یا آلودگی هوا نفس شما را تنگ کرده است با مصرف مواد غذایی زیر می‌توانید راحت‌تر نفس بکشید:

_ سیر: تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که دو بار در هفته و هر بار سه حبه سیر خام می‌خورند، تا ۴۴ درصد کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار می‌گیرند و این خطر حتی در افراد سیگاری نیز به میزان ٣٠ درصد کاھش پیدا می‌کند. البته این به معنی آن نیست که می‌توانید با خیال راحت سیگار بکشید و با خوردن سیر، خسارات ناشی از استعمال دخانیات را از بین ببرید.

_ غلات کامل: رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات‌های ساده مثل پاستای سفید یا مافین، تولید دی‌اکسیدکربن را افزایش داده و فشار روی ریه‌ها را بیشتر و در نتیجه، تنفس را سخت‌تر می‌کند.

_ لوبیا: عنصر روی، سلنیوم و منیزیم موجود در لوبیا به بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی کمک می‌کند تا نیاز کمتری به دستگاه تهویه پیدا کنند.

_ سیب: اینطور ثابت شده که خوردن منظم سیب و یا حتی سرکه سیب در دوران بارداری احتمال تولد نوزاد با مشکل آسم یا سایر مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد.

_ روغن زیتون: چربی‌های تک زنجیره و چند زنجیره موجود در روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن کوینولا، نه تنها برای سلامتی پوست، مو و قلب مفیدند بلکه نقش مهمی در سلامتی ریه‌ها بازی می‌کنند. روغن زیتون، با خطرات ناشی از آلودگی ھوا، مثل پرفشاری خون و نقص رگ‌های خونی که اکسیژن‌رسانی به بدن را کاھش می‌دهند، افزایش ضربان قلب و مشکلات تنفسی، مبارزه می‌کند.

_ قهوه: کافئین، مانند یک وسیع کننده نایچه‌های تنفسی عمل کرده و مجاری هوایی تنگ را در افراد مبتلا به آسم، گشاد کرده و خستگی عضلات تنفسی را کاهش می‌دهد. بنابر مطالعات، کافئین، فعالیت ریوی را تا چهار ساعت پس از مصرف بهبود می‌بخشد.

_ ماهی سالمون: امگا۳ خاصیت ضدالتهابی دارد و احتمالا خاصیت مثبت این ماده در بهبود وضعیت تنفسی چه در افراد مبتلا به آسم و چه در افراد عادی ناشی از همین خاصیت ضدالتهابی آن است. البته تحقیقات اخیر نشان داده که امگا۶ برعکس امگا۳ خاصیت ایجاد التهاب در بدن دارد و برای همین باید حواس‌تان باشد که مواد غذایی حاوی امگا۳ مصرف کنید نه امگا۶. ماهی‌هایی مثل سالمون، ماهی‌تن و ماهی خال مخالی منابع عالی امگا۳ هستند.

_ چای سبز: مهمترین جزء چای سبز، آنتی اکسیدان کوئرستین است که مانند یک ضدآسم طبیعی عمل می‌کند. این یعنی چای سبز، ترشح هیستامین و سایر ترکیبات التهاب‌زا را که در بدن علائم آلرژی ایجاد می‌کند، کندتر می‌کند.

_ دانه‌ها: تخم کدو، تخم آفتابگردان و دانه کتان، حاوی منیزیم هستند که یک ماده معدنی مهم برای افراد مبتلا به آسم است. منیزیم به عضلات مجاری ھوایی کمک می‌کند تا در آرامش باشند.

_ سبزیجات چلیپایی: سبزیجاتی مثل بروکلی، جوانه بروکسل، کلم پیچ و گل کلم، خطر سرطان ریه را کاهش می‌دهند. این گروه از سبزیجات، حاوی مقادیر زیاد یک ترکیب طبیعی به نام گلوکوزینولات هستند که از پیشرفت برخی از انواع سرطان، از جمله سرطان ریه در حیوان و انسان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب که سلول‌ھای سرطانی را شناسایی کرده و التهاب را کاهش می‌دهند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.