گره های کور مشکلات فرشبافی در مازندران

double-quot
ساری – جارپرس – کمبود مواد اولیه از قبیل نخ ، طرح و دار قالی ، نبود بازار مناسب و مساله بیمه از جمله مهمترین مشکلاتی است که به گفته قالیبافان مازندران سالهاست انها را در این حرفه رنج می دهد.

کد خبر : 19746
تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1395 - 10:57
گره های کور مشکلات فرشبافی در مازندران

جمعی از قالیبافان مازندران می گویند به رغم تمامی سختی های پیش رو، فرش های باکیفیت عالی و مناسب در استان بافته می شود اما امید به عرضه محصولاتمان در بازار به بن بست می خورد و همیشه با برند فرش استان های دیگر دست بافته هایمان فروخته می شود .
آنان مدعی اند که دست بافته های قالیبافان مازندران نه تنها چیزی از بافته های استان های قدرتمند در این زمینه ندارد بلکه حتی برخی مواقع گوی رقابت در کیفیت را از این استان ها هم ربوده است .
*** تامین مواد اولیه گام اول مشکلات فرشبافان مازندران
شمسیه روحی که از ۶ سال قبل فعالیت خود را در حرفه فرشبافی آغاز کرده است ، به خبرنگار ایرنا گفت : بافت فرش نیاز به ملزومات اولیه از جمله نخ ، طرح و دار قالی دارد .
وی ادامه داد : هم اکنون تامین این مواد اولیه فرشبافی در مازندران به سختی و برخی مواقع اصلا امکانپذیر نیست .
روحی افزود : اکثر بافندگان فرش در مازندران را بانوان تشکیل می دهند و آنان برای تامین مواد اولیه کارشان مجبور به حضور در شهرهای اراک و یا تبریز هستند .
وی گفت : فرشبافی یک هنر است و فرشباف هنرمند باید فارغ از این دغدغه ها ومشکلات پیرامون باشد تا بتوان در آسایش و آرامش روحی به فعالیت بپردازد .
*** حضور تاجران واسطه ای استان های دیگر برای پوشش مشکلات
وی با اشاره به اینکه برای جبران این نقیصه در روند فعالیت فرشبافی در مازندران تاجران فرش استان های دیگر ورود پیدا کردند ، ادامه داد : این افراد بازای تامین مواد اولیه ، خرید فرش را از بافندگان مازندران وعده می گیرند.
به گفته رئیس اتحادیه فرش شهرستان قائمشهر در حالیکه هشت ماه زمان برای بافت فرش ۶ متری توسط یک بافنده صرف می شود اما فروش فرش به این تاجران صرفه اقتصادی لازم را ندارد .
روحی افزود : درحالی تاجر به ازای خرید فرش ۶ متری ۶ میلیون تومان به بافنده می دهد که با قیمت ۲ برابر و ۱۲ میلیون تومانی همان فرش در بازارفروخته می شود .
به گفته روحی در حالیکه وجود بسترهای لازم برای تهیه مواد اولیه و نیز بازار فروش می تواند سود مناسب و بیشتری را نصیب بافندگان بکند .
*** ‘آش فروشی’ جایگزین شغل فرشباف حرفه ای مازندران
این مسئول اتحادیه فرش شهرستان قائمشهر با اشاره به اینکه بیان چندین باره مشکلات بافندگان فرش راه به جایی نبرده است ، ادامه داد : تاوان این بی توجهی را متاسفانه فعالان این حرفه پرداخت کرده اند و می کنند .
وی رها کردن فرشبافی و روی آورن به شغل فروختن آش توسط یکی از بافندگان با سابقه ۴۰ ساله قائمشهر را نمونه ای از دنیای وانفسای این حرفه نام برد و افزود : اگر این مشکلات رفع نشود مطمئنا ریزش بیشتر نیروهای علاقمند به این حرفه را شاهد خواهیم بود .
*** ضعف بازاریابی
ملیحه محمدی یکی دیگر از بافندگان فرش درمازندران از ضعف در بازاریابی به عنوان اصلی ترین مشکل و دغدغه فعالان در این حرفه نام برد و گفت : با وجود پشت سر گذاشتن سختی ها در تولید فرش ، بازاریابی مشکل اصلی در این زمینه به شمار می رود .
وی ادامه داد : نبود بازارمناسب برای عرضه دست بافته های فرشبافان مازندران باعث شده تا آنان با پا به عرصه گذاشتن تجار استان های دیگر مجبور به فروش محصولاتشان به قیمت ناچیز شوند .
محمدی گفت : استفاده نکردن از ظرفیت دست بافته های مازندرانی ها باعث می شود تا این محصولات با نام و مهر استان های دیگر کشور در بازار های جهانی عرضه می شوند .
وی یکی ازدلایل ناشناخته ماندن هنر فرشبافی مازندران را همین شیوه فروش محصولاتشان عنوان کرد و ادامه داد : اما در حالیکه می توانم ادعا بکنم فرش دستبافت هنرمندان بندپی بابل در حد و اندازه نائین شهر معروف فرش کشور است .
این بافنده فرش تاکید کرد : باوجود این ظرفیت و توانمندی در محصولات بافندگان فرش مازندران نباید تا به این اندازه در حق آنها جفا شود تا نامی از هنر دستشان به نام استانشان ثبت و ضبط نشود .
محمدی از حذف قالیبافان واقعی از فهرست بیمه به عنوان مشکل دیگر در این زمینه نام برد و ادامه داد : در این سیستم پایش افراد متاسفانه حذف قالیبافان واقعی فشار مضاعفی را بر فعالان این عرصه وارد کرده است .
وی خواست تا مسئولان سازمان صنعت برای پیگیری این امور تلاش های بیشتری انجام دهند تا حداقل این مشکل افراد رفع شود .
***۴۵ هزار مازندرانی کارت قالیبافی دارند
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران تعداد بافندگان فرش دارای کارت قالیبافی را در استان ۴۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت : از این تعداد در سالهای گذشته ۳۹ هزار نفر بیمه قالیبافی شدند .
ابراهیم یعقوبی از ورود افرادی برای استفاده از یارانه دولتی بیمه قالیبافی به عنوان یکی از آسیب ها در این حرفه نام برد و افزود : پایش و ساماندهی این امور و حذف بافندگان غیر واقعی در دستور کار قرار گرفت .
وی ادامه داد : در این مدت با ریزش حدود ۱۰ هزار نفری اکنون ۲۹ هزار نفر در مازندران بیمه قالیبافی هستند .
به گفته معاون امور بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران بیش از ۵۰ مجتمع تولید و کارگاه های فرش در استان وجود دارد که در عرصه تهیه و تولید فرش فعالیت دارند .
وی با تایید مشکلاتی در خصوص تامین مواد اولیه بافندگان فرش مازندران ، ادامه داد : تعاونی های تهیه مواد اولیه فرش در شهرستان ها فعالیت دارند که با حضور اعضا و به صورت هیات مدیره فعالیت می کنند .
یعقوبی اظهارداشت : این تعاونی ها برای کسب درآمد بیشتر متاسفانه متوسل به شیوه های ناپسند عرضه و فروش محصولاتشان می کنند .
وی از بافندگان فرش خواست تا با انتخاب تعاونی های خوش انصاف تر فروش مواد اولیه فرش برای خرید ارزانتر و مناسب تر ابزار فعالیت خود اقدام بکنند .
به گفته معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران در سالهای قبل این تعاونی ها با دریافت تسهیلات راه اندازی شدند و ساختار مناسب و فعالیت مستمری ندارند .
*** هتل های شیک مازندران پاتوق فروش فرش
وی رای زنی سازمان صنعت با میراث فرهنگی مازندران برای استقرار غرفه های عرضه و فروش فرش در هتل ها و مراکز اقامتی استان اشاره کرد و ادامه داد : هم اکنون در برخی هتل های شیک مازندران ویترین هایی برای نمایش و فروش فرش استان قرار داده شده است .
وی همچنین از برپایی غرفه های فرش در همایش ها و سمینارهایی که در مازندران برگزار می شود ، به عنوان دیگر گام برای فروش دست بافته های هنرمندان استان برشمرد .
وی گفت : در این غرفه ها سعی شده تا با زنده بافی فرش توسط بافندگان به نوعی هنرهنرمندان مازندرانی به افراد معرفی شوند.
معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران نمایشگاه های فصلی فرش وایجاد بازارچه های فرش را از دیگر اقدامات برای معرفی و عرضه در این زمینه اعلام کرد .
وی ادامه داد : در این مسیر همراهی و همکاری ارگان ها و نهادهای مرتبط همچون شهرداری ضروری است تا این چشم انداز معرفی و فروش فرش مازندران در جامعه جایی پیدا بکند .
*** قالی مازندران هم جهانی می شود
به گفته یعقوبی تلاش بر این است تا فرش های دستبافت هنرمندان مازندران از این استان به کشورهای همجوار همچون روسیه صادر شود .
وی رای زنی با اتاق بازرگانی مازندران به عنوان متولی امور صادرات محصولات استان به کشورهای دیگر را به عنوان قدمی در این زمینه نام برد و ادامه داد : به همراه اعزام و حضور هیات های تجاری مازندران زمینه و بسترسازی برای این مهم صورت می گیرد .
برنامه های کنونی سازمان های متولی فرش همچون صنعت ، معدن و تجارت مازندران گام های هرچند کوچک و یا شاید دیرهنگام برای ورود واضح و روشن فرش استان به عرصه جهانی است اما باید این ورود را به فال نیک گرفت .
کیفیت فرش مازندران را نه از باب اینکه از زبان بافندگان فرش این استان مطرح می شود بلکه با صادر شدن این محصولات به کشورهای دیګر است که می توان فهمید .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.