گام های پکن برای از انزوا خارج کردن کره شمالی

double-quot
پکن – جارپرس – یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین خبرنگاران را به دفتر کار خود در ساختمان وزارت امور خارجه فراخواند تا به آنها بگوید که «پکن در سال ۲۰۱۵ میلادی در پی گسترش روابط با پیونگ یانگ است».
کد خبر : 7516
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1393 - 11:27
گام های پکن برای از انزوا خارج کردن کره شمالی

تمایل پکن به گسترش روابط با «پیونگ یانگ» که از زبان «هونگ لی» یک سخنگوی وزرات امور خارجه چین بیان شد آشکارا نشاندهنده عزم پکن جهت رهایی کره شمالی از انزوایی است که درگیر آن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه «پکن قصد ارتقای همکاری های دوجانبه با کره شمالی را دارد»، گفت که گسترش روابط دوستانه و سنتی دو کشور خواست قلبی پکن است.

کارشناسان اظهارنظر سخنگوی وزارت امور خارجه چین و اقدام بی سابقه پکن در ارسال پیام تبریک سالروز تولد «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در روز پنجشنبه گذشته را نشانه ای از تصمیم قطعی پکن برای گسترش روابط با پیونگ یانگ در سال جدید میلادی ارزیابی می کنند.

پیام چین برای رهبر کره شمالی از منظر پیونگ یانگ دارای اهمیت زیادی است، این کشور بارها با آمریکا بر سر موضوعات مختلف درگیری های لفظی پیدا کرده است، وضعیت حقوق بشر کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی است، این موضوعات از جمله مواردی است که می تواند به نوعی با نگاه مثبت تر پکن به پیونگ یانگ، تا حدودی وضعیت کره شمالی را از شرایط مناسب تری بهره مند سازد.

اقدامات اخیر پکن و سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در حالی صورت می گیرد که روابط پکن و پیونگ یانگ در پی سومین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۱۳ میلادی و همچنین توقیف چندین قایق ماهیگیری چین در سال ۲۰۱۳ دچار تیرگی شده بود و از آن پس، گرمی خاصی در روابط دو کشور مشاهده نشده است.

زمانی که کره شمالی در فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی سومین آزمایش هسته ای خود را انجام داد، چین به کره شمالی اعلام کرد که هیچ توجیهی برای انجام آزمایش هسته ای جدید وجود ندارد و آنها نباید این آزمایش را انجام دهند.

این کشور حتی نگرانی خود را از بابت این عمل پیونگ یانگ نشان داد و هشدار داد که در انجام این گونه آزمایشات نباید از اعتبار و حسن نیت چین سوء استفاده شود.

چین مهمترین متحد سیاسی و اقتصادی کره شمالی است و هر چند همواره از کره شمالی و طرف های درگیر با این کشور خواسته خویشتندار باشند، اما همواره کشورهای غربی، پکن را به عدم قاطعیت لازم در برابر اقدامات کره شمالی متهم می کنند.

چین معمولا هیچگاه تمایلی به اتخاذ مواضع تند علیه کره شمالی از خود نشان نداد و همواره به عنوان یکی از مهمترین حامیان اقتصادی و دیپلماتیک کره شمالی بود.

کارشناسان می گویند پکن نگران هرگونه بی ثباتی در کره شمالی است و ارسال پیام تبریک سالروز تولید رهبر کره شمالی می تواند تاثیرات مثبتی بر کاهش تنش ها در منطقه داشته باشد.

تحلیلگران نیز معتقدند رهایی و نجات کره شمالی از شکست تحقیرآمیزش در پرتاب موشکی که تبلیغات زیادی در مورد آن انجام داده بود و دچار شدن به انزوای بین المللی پس از آن، با پیام اخیر پکن امکان پذیر خواهد شد.

کره شمالی در یک ماه اخیر به دلیل آنچه نقض حقوق بشر عنوان شد هدف انتقادات شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین به دلیل درگیری لفظی با آمریکا به خاطر ماجرای شرکت سونی پیکچرز و متعاقب آن تحریم مالی ۱۰ مقام و چندین سازمان و نهاد بازرگانی این کشور در شرایط خوبی بسر نمی برد.

پیام چین به طور حتم روزنه ای خواهد بود که کره شمالی بتواند با کمک آن به سال ها انزوای خود پایان دهد و با اتکا به این کشور زمینه آشتی خود با دنیا را فراهم سازد. چین به دلیل حضور فعال در عرصه های سیاسی و اقتصادی در چند سال اخیر نشان داد که توانایی انجام چنین کاری را دارد به شرط آنکه کره شمالی نیز پذیرای آن باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.