گام نخست سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری با اجرای تفاهم‌نامه نفتی ایران و روسیه

double-quot تهران - جارپرس - مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان اظهار داشت: تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه، گام نخست و فرصت تحقق ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم در صنعت نفت است.
کد خبر : 97362
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 13:25
گام نخست سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری با اجرای تفاهم‌نامه نفتی ایران و روسیه

 

به گزارش جارپرس از ایرنا، «عبدالله عذاری اهوازی» در خصوص تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با گازپروم روسیه گفت: برای ثروت‌آفرینی حداکثری از ذخایر هیدروکربوری و تولید متناسب با این میزان ذخایرعظیم کشور، تحقق حدود ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت لازم است اما عملاً در ۱۰ سال اخیر حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت به ۱۰ میلیارد دلار هم نرسید؛ به ویژه هشت سال دولت قبل که کشور در انتظار اجرای برجام و «اف‌ای‌تی‌اف» ماند و با بد عهدی طرف‌های مختلف عقب‌ماندگی بسیاری متحمل توسعه این صنعت راهبردی شد.

وی ادامه داد: بنابراین همکاری ایران با شرکت گازپروم روس می‌تواند برداشت ایران ازمیدان‌های نفت و گاز را افزایش دهد، امری که پس از خروج آمریکا از برجام و خلف وعده شرکت‌های غربی معطل مانده‌ است.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، هم‌اکنون نیز ۴ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های مختلف روسی برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی ایران در حال اجراست.

وی افزود: گازپروم که در چند دهه گذشته شروع به سرمایه‌گذاری خارج از روسیه کرده است اما اکنون که با قطع روابط تجاری خود با اروپا و آمریکا و تحریم‌های اقتصادی مختلف به مانند ما مواجه است، در کنار مناسبات راهبردی عمیق و دوستانه بین دو کشور، فرصت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری مشترک بین دو کشور را بیش از پیش نمایان و در دسترس قرار داده است.

عذاری اهوازی ادامه داد: در حالی بزرگترین تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری صنعت نفت و به عبارتی دقیق‌تر بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه اقتصادی تاریخ ایران رقم خورد که نه توافق هسته‌ایی وجود داشته، نه «اف‌ای‌تی‌اف»؛ و حالا رسالت مهم ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری، تعریف منافع مشترک و پیگیری تا حصول به قرارداد و نتیجه کامل است و این فرصت از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند الگویی برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر نه تنها در صنعت نفت بلکه همه حوزه‌های کشور شود و این قدم مهر باطلی بر تحریم‌های اقتصادی است به طوری که با اجرای چنین تفاهم‌هایی به تدریج تأثیرات تحریم در کشور از بین رفته و مقدمه‌ای خواهد بود تا دیگر شرکت‌های رقیب نیز به‌دنبال حضور در این میدان باشند.

وی گفت: محورهای اصلی این تفاهم‌نامه شامل همکاری در توسعه میادین نفت و گاز ایران از جمله میادین گازی کیش، پارس شمالی، پارس جنوبی و شش میدان نفتی، سواپ گاز و فرآورده‌های نفتی، طرح‌های LNG، احداث خطوط لوله صادرات گاز و همکاری‌های علمی و تکنولوژی بوده است. چنانچه محورهای این تفاهمنامه اجرایی شوند، بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط شرکت گازپروم در ایران شکل خواهد گرفت که بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت ایران محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر عملیاتی شدن تفاهم‌نامه و قراردادهای بین ایران و روسیه اهمیت این تفاهم‌نامه را دو چندان کرده است، افزود: عزم جدی برای تبدیل این تفاهم‌نامه به قرارداد وجود دارد چراکه صنعت نفت ایران نیازمند سرمایه است و بر اساس برنامه‌های تولید نفت و گاز، پیش‌بینی شده که در افق ۱۴۰۸ با انجام ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ظرفیت تولید روزانه نفت به ۵.۷ میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسد.

عذاری اهوازی با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم در فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی نیز گفت: در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران، ظرفیت‌سازی و افزایش تولید در شرکت نفت و گاز اروندان نیز تا سقف افزون بر یک میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.